Din cate stiu eu despre Oltcit, fabricatia lui a pornit pe la inceputul anilor 1980 (cred ca 81). Era o SA cu participatie a Citroen si a statului roman. Imi amintesc ca circulau tot felul de legende despre cum va arata masina asta inca de cand era student, prin 77 sau 78.
Oltcitul nostru era varianta Axel, cu doua usi, dezvoltata, ccred, din Visa, cu 4 usi, aparuta pe drumuri prin 1970. Inca mai exista Visa, am vazut unul sambata pe o strada din Craiova. La noi se fabrica in doua variante de motorizare, de 600 cmc (Special) si 1130 cmc, (Club) cu patru viteze. Cand tovarasu a dat ordin sa fie asimilat si sa fie goniti francezii, masina de 600 a disparut din fabricatie iar cea de 1130 a primit o transmisie si un sitem de franare furat de la Dacia, aparand hibridele alea nasoale numite RT si RM (romanesc total si romanesc modernizat), niste porcarii de masini, cocotate pe roti de dacie, cu planetare inegale de dacie si frane spate pe tambur, cu o cutie de dacie 1310, cu 4 viteze. Niste mizerii. Mai erau, in aceeasi perioada de sfarsit al anilor 80 si Cluburile R (asa e ra al meu), cutie romaneasca, facuta la Sfantu Gheorghe, ambreiaj de dacie 1310. O sa atasezs o poza a masinii mele dupa un overhaul.
Dupa parerea mea, pentru perioada aia, CLubul era o masina buna, motorasul ala era destul de ager, tabla era sanatoasa si era usor de condus, postul de pilotaj era foarte ergonomic (in stanga si dreapta volanului avea sateliti pe care erau plasate toate comenzile), avea pe bord o gramada de butoane si martori. Punctele slabe erau carburatorul, dublu corp, foarte greu de reglat, ceea ce ducea la un consum exagerat, mai ales in conditiile de atunci, cu cartela de 15 litri de benzina pe luna - el consuma peste 10 litri pe suta, cat era de mic), delcoul plasat sub motor, foarte vulnerabil la apa de pe drum - se uda si aleluia si multi se plangeau de portbagajul foarte mic. Mie imi ajungea sa merg in concediu cu doi copii, cu cort si provizii - dar foloseam si un portbagaj exterior, pe care cladeam un munte de bagaje. Sigur, acum il vedem ca pe o masina primitiva, dar atunci termenul de comparatie era Dacia, pe care o facea din toate punctele de vedere.
Cand au cumparat fabrica din Craiova cei de la Daewoo au schimbat foarte putin din Oltcit: masca de calandru si denumirea (Oltena). Deja oltenii aplicasera o cutie cu 5 viteze si un motor de 1300 (proximativ) cmc.
Cand s-au apucat sa faca Cielo si Tico, Oltena a iesit din fabricatie. Era 1995.