VIDEO FOTO Cea mai amplă operaÅ£iune din istoria metroului: cârtiÅ£a „Sfânta Varvaraâ€, coborâtă sub pământ de o macara-gigantAgitaÅ£ie mare pe ÅŸantierul de la staÅ£ia de metrou Academia Militară marÅ£i dimineaţă. Zeci de muncitori ÅŸi oficiali Metrorex au asistat la coborârea în subteran a celei de-a doua cârtiÅ£e botezate „Sfânta Varvara". ÃŽmpreună cu „Sfânta Filofteia", coborâtă de săptămâna trecută, „Varvara" va săpa tunelurile viitoarelor staÅ£ii din Drumul Taberei, începând din ianuarie 2013.
La coborârea cârtiţei, sau Tunnel Boring Machine (TBM), în subteran s-a folosit o macara Terex Demag 2.800, ce are o capacitate de ridicare de 600 de tone şi este printre cele mai mari din România.
Macaraua a mai fost folosită în urmă cu trei ani la ridicarea unui reactor de la Cernavodă. Cârtiţa, ce cântăreşte aproximativ 350 de tone, a fost ancorată cu patru şufe din material textil, ce pot susţine o greutate maximă de 2.000 de tone. Greutatea totală a macaralei este de 1.000 de tone, potrivit explicaţiilor date de Dinu Negrean, manager zonal Deme Macarale.
Åžeful de ÅŸantier, un italian care a construit autostrada BucureÅŸti-PiteÅŸti ÅŸi Pasajul Basarab
Şeful de şantier de la staţia Academia Militară este un italian pe nume Pietro Cristiano în vârstă de 53 de ani. S-a căsătorit cu o româncă şi de atunci România a devenit o a doua ţară. Nu vorbeşte perfect lima română, însă întelege perfect orice discuţie. Pietro a început să lucreze în România încă din 1995 şi este omul din spatele mai multor proiecte importante din infrastructura de transport românească. El a fost şeful de şantier al autostrăzii Bucureşti-Piteşti sau printre cele mai recente, lucrarea de la Pasajul Basarab.
Îi mai place la noi în ţară, chiar dacă apucă să îşi vadă soţia şi copii o dată pe an. „Mă duc acasă, în Italia, o dată pe an, îmi iau familia şi plecăm la mare. Marea de la noi este mai frumoasă decât cea de la voi. Plajele sunt mai libere şi nu mă cert cu nimeni pentru un loc pe nisip", spune Pietro.
El nu s-a dat înlături de la muncă nici atunci când a fost trimis de Astaldi, firma pentru care lucrează, tocmai în Africa, mai exact în Gunineea. Acolo a stat timp de doi ani pentru a construi două poduri asemănătoare cu cele din ţara noastră de la Rupea.
În timp ce Pietro povesteşte cu mândrie despre realizările sale profesionale, muncitorii încaieră uriaşul TBMşi se pregătesc să-i dea drumul în subteran.
Macaragii Ion ÅŸi Radu
Macaraua-gigant, Terex Demag 2.800, a fost controlată de Ion Marin (48 de ani) şi de ucenicul său Radu Marchiş (26 de ani). Însă cel care a condus operaţiunea „Cârtiţa" a fost Radu.
Marin Ion este din PloieÅŸti ÅŸi lucrează pe macarale de la 18 ani. Pentru el, operaÅ£iunea „CârtiÅ£a†a decurs normal ÅŸi fără emoÅ£ii. „De doi ani de zile montăm eoliene, care solicită de două ori mai multă atenÅ£ie, iar greutatea este mult mai mareâ€, explică Marin.
Coborârea cârtiţei
Radu s-a instalat la pupitru şi operaţiunea a început. Şufele s-au încordat, iar TBM-ul a început să se mişte. La ambele capete au fost legate două sfori groase pe care le ţineau încordate şase oameni în ambele părţi. Toată operaţiunea a durat aproximativ 40 de minute timp în care muncitorii şi oficialii firmelor implicate în construirea staţiei de metrou au asistat uimiţi la această scena.
La coborârea TBM-ului a asistat şi directorul general al Metrorex, Aurel Radu. Lungimea totală pe care o vor săpa cârtiţele, începând din ianuarie 2013, este de 4.800 de metri.
Viteza maximă: 20 de metri pe zi
Potrivit oficialilor Metrorex, săpăturile pentru galeriile subterane ale Magistralei 5 vor începe cel mai devreme în luna ianuarie 2013 şi se vor îndrepta spre staţia Orizont. Structura de rezistenţă a staţiei de metrou „Academia Militară†a fost finalizată, iar acum sunt în desfăşurare pregătirile pentru forarea galeriilor subterane prin care va circula metroul. În perioada următoare, după ce va fi coborâtă şi cea de-a doua cârtiţă, cele superutilaje vor fora în paralel la o distanţă de numai câteva sute de metri.
Cum funcÅ£ionează „cârtiÅ£eleâ€
TBM-ul (Tunnel Borin Machine), denumirea tehnică a cârtiţei, are un capăt rotativ de mărimea tunelului pe care îl va săpa, la capătul tubului se află „dinţii†cu ajutorul căruia va fora galeria prin care va circula metroul. Pământul colectat va fi trimis în spatele utilajului printr-un şnec conectat la o bandă de transport. În timp ce forează, „cârtiţa†montează materiale prefabricate din beton pe pereţii de pământ şi astfel creează galerie betonată, adică tunelul prin care va circula metroul.
Cele două cârtiţe, TBM, sunt de fapt nişte maşinării uriaşe produse de nemţi. Acestea se află în proprietatea companiei care se ocupă de exueuţia lucrărilor la metroul din Drumul Taberei, asocierea Astaldi-FCC. Acestea au fost aduse în vara aceasta de la Istanbul, unde au fost folosite la săparea tunelurilor de metrou.
Utilajul are o lungime de 70 de metri, iar diametrul frezei este de 6,5 metri. Freza are în capăt 58 de dinţi cu care forează. Monstrul de 960 de tone va înainte dinspre staţia de metrou Academia Militară spre staţia Orizont cu o viteză cuprinsă între 15 şi 20 de metri pe zi, în funcţie de solul întâlnit.
http://www.adevarul.ro/locale/bucuresti/VIDEO_FOTO_Cea_mai_grandioasa_operatiune_din_istoria_metroului-_cartita_-Sfanta_Varvara-coborata_sub_pamant_de_o_macara-gigant_0_814118808.html