1988 - 75 de ani de la aparitia locomotivei PACIFIC 231 la CFR
27 Iunie 2019, 01:11:38

Autor Subiect: 1988 - 75 de ani de la aparitia locomotivei PACIFIC 231 la CFR  (Citit de 2770 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Noiembrie 2011, 23:34:13

costi

  • MODERATORI FORUM RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 2076
  • Gen: Bărbat
    • http://ontherail.at.ua/
Dupa cum spune si titlul, va voi prezenta un articol publicat in anul 1988, in suplimentul "Modelism" al celebrei reviste "Tehnium", cu ocazia implinirii a 75 de ani de la introducerea locomotivelor PACIFIC 231 pe reteaua CFR.
Va urez lectura placuta!

75 DE ANI DE LA APARITIA UNEI LOCOMOTIVE CELEBRE PE RETEAUA CFR:
PACIFIC 231

Prima locomotiva cu dispozitia osiilor 2-C-1 a aparut in 1889 pe reteaua Chicago - Milwaukee and Saint - Paul din Statele Unite ale Americii si provenea din modificarea unei masini tip 2-C.
Denumirea de "Pacific" a fost adoptata pentru prima data de catre fabrica ALCO (Americand Locomotive Company), denumire data unei serii de locomotive 2-C-1 construite de atelierele sale din Brooks pentru retraua de cai ferate Missouri Pacific, in anul 1902.
In Europa, locomotiva Pacific isi face aparitia abia in anul 1907, spre a deveni unul din cele mai raspandite tipuri de pe vechiul continent.
Prima locomotiva Pacific europeana, realizata de catre Societatea Alsaciana de Constructii Mecanice Grafenstaden (Franta), isi face aparitia pe liniile feroviare "Orleans" (Franta) in iulie 1907. Livrarea acestui tip va cuprinde 70 de locomotive.
Cam in aceeasi perioada, firma germana J.A. Maffei, Munchen (astazi Krauss-Maffei A.G.) livreaza trei locomotive pentru caile ferate ale statului Baden, iar intre anii 1908 - 1912 alte 17 pentru caile ferate ale statului Bayer. Toate aceste locomotive, impreuna cu altele ce vor fi livrate pana in anul 1925, vor fi de tipul compound, cu patru cilintri tandem.
Si in tara noastra, prin anii 1910 - 1911, se simtea nevoia unor locomotive puternice si de mare viteza, ca sa remorce mai repede trenuri de calatori cu tonaj sporit. Vechile locomotive Orleans - al caror prim tip fusese introdus in anul 1886 - nu mai puteau face fata noilor cerinte.
Astfel, in anul 1913 sunt puse in circulatie pe reteaua CFR primele locomotive tip Pacific, construite de fabrica germana J.A. Maffei din Munchen.
Locomotiva pentru caile ferate romane a fost realizata impreuna cu o delegatie romana, formata din: ing. Th. Dragu, directorul serviciilor atelierelor si profesor la Scoala de Poduri si Sosele, ing. G.C. Cosmovici si proaspatul angajat ing. Th. Balas, fost elev al profesorului Dragu. Tinand seama de necesitatile retelei de cai ferate romane si de experienta proprie, acestia proiecteaza o locomotiva tip Pacific complet diferita fata de cele din productia curenta a fabricii din Munchen. Printre caracteristicile constructive proprii locomotivei pentru Caile Ferate Romane mentionam: sasiul (fremul) din bare, de o soliditate remarcabila si care permitea un acces usor la toate organele interne, pentru prima data aplicat la o locomotiva CFRm patru cilindri gemeni, inclinati, cu un diametru de 420 mm, ale caror pistoane - cu o cursa de 650 mm - actioneaza asupra primei osii cuplare, care este cotita, mecanism de distributie Heusinger, fiecare sertar asigurand distributia aburului pentru doi cilindri alaturati. Locomotiva avea o greutate totala in serviciu de 90 tf, iar tenderul 25 tf in stare goala, cu o capacitate de 21 m3 apa, 6m3 carbuni si 6 m3 pacura. Greutatea totala a locomotivei cu tender in stare de serviciu era de 143 tf.
Trebuie remarcate dimensiunile cazanului, care avea cutia de foc debordanta (mai lata decat fremul), timbrul de 13 bari, gratatul cu suprafata de 4 m2 si suprafata totala de vaporizare de 315,2 m2.
Diametrul rotilor cupolare era de 1855 mm (fiind intrecute doar de rotile locomotivei 142.000, cu diametrul de 1920 mm), ceea ce permitea locomotivei sa atinga o "iuteala maxima" de 126 km/h, detinand recordul de viteza pe reteaua CFR pana in anul 1969, cand sunt puse in serviciu locomotivele electrice 060-EA1 (160 km/h).
Prima comanda catre fabrica din Munchen a cuprins un numar de 40 de locomotive, numerotate de CFR 2201-2240 (seria 2200).
Un element deosebit, caracteristic lomomotivelor Pacific romanesti, este cutia de unsoare, montata pentru ungerea celor 8 fusuri de osie ale tenderului. Este vorba despre o constructie speciala realizata de inginerul G.C. Cosmovici ce constituie o inventie cu totul deosebita, fiind preluata de multe fabrici constructoare de material rulant cu traditie.
Pana la aceasta data, ungerea fusurilor de osie la materialul rulant se realiza cu ajutorul unor fitile care "transportau" uleiul din bazinul de la partea inferioara  a cutiei la o pernita din pasla aplicata pe fusul de osie. Sistemul era bun, dar ungerea era constanta, deci abundenta la viteze mici si redusa la viteze mari, tocmai invers necesitatilor. In plus, fitilele se imbacseau datorita impuritatilor, inrautatind ungerea.
Cutia de unsoare Cosmovici este formata dintr-o carcasa montata peste fusul osiei, avand la partea inferioara bazinul de ulei. Un disc plat, montat pe capul osiei si avand partea inferioara scufundata in uleiul din bazin, prin rotatie ia uleiul si il duce deasuprea, unde un razuitor il dirijeaza peste cuzinet. Etanseitatea cutiei asigura mentinerea puritatii uleiului, iar rotatia discului realizeaza proportionalitatea ungerii cu viteza de circulatie.
Primele incercari s-au facut cu trenurile 177/178 cu parcurs zilnic de 278.2 km pe distanta Bucuresti - Predeal, intre 26 noiembrie 1907 - 12 decembrie 1909, fiind continuate pe sectiile Bucuresti - Galati si Bucuresti - Constanta. Experiente similare au fast efectuate si de catre Caile Ferate Franceze, intre 15 noiembrie 1909 - 9 ianuarie 1911 pe un parcurs total de peste 245000 km, experiente incheiate cu rezultate foarte bune. Cateva evenimente au avut darul de a accentua calitatile deosebite ale cutiei de unsoare Cosmovici. La 22 noiembrie 1910, un tren de lucru a fost inundat in timpul incarcarii balastului. Dupa verificare s-a constatat ca toate cutiile de unsoare au trebuit reconditionate, cu exceptia cutiilor Cosmovici, care datorita etansietatii lor erau apte pentru circulatie. La Balteni, in ziua de 17 ianuarie 1911, in urma deraierii unui tren compus din 10 vagoane, cutiile de unsoare obisnuite s-au distrus si numai cele Cosmovici nu au avut nimic de suferit. In fine, la cutiile Cosmovici nu s-au semnalat cazuri de incalzire anormala a fusului de osie. Tinand seama si de economia de ulei de circa 10%, cutia de unsoare Cosmovici a fost generalizata incepand cu anul 1911 si nu va trece multi timp pana cand in exploatare vor exista 7000 asemenea cutii.
In anul 1922, date fiind bunele rezultate obtinute in exploatare, constructia locomotivelor Pacific va fi reluata. Ele vor primi numere in continuare, de asta data dupa formula osiilor: 231.041 - 231.090. Din cele 50 de locomotive din a doua serie, 20 au fost livrate tot de catre J.A. Maffei, iar 30 de catre Henschel & Sohn, Kassel. Noile locomotive Pacific prezinta unele mici diferente constructive dein care mentionam: reducerea suprafetei de vaporizare la 310,614 m2 si majorarea greutatii aderente la 50,92 tf. In acest fel, greutatea locomotivei cu tender in stare de serviciu a crescut la 145,63 tf.
Locomotivele Pacific au fost repartizate doar la trei depouri, si anume: Bucuresti Calatori, Buzau si Iasi. In general au fost afectate serviciului de calatori la trenuri rapide, accelerate si personale pe sectii de remorcare cu declivitati mici: Bucuresti - Pitesti, Bucuresti - Zimnicea, Bucuresti - Marasesti, Bucuresti - Constanta, Bucuresti - Galati, Buzau - Ploiesti, Buzau - Constanta, Iasi - Vaslui, Iasi - Dorohoi etc. In ultimii ani de serviciu au asigurat si tractiunea trenurilor rapide de containere si coletarie pe regionala Bucuresti.
Imediat dupa al II-lea razboi mondial se vor face si incercari de folosire a locomotivelor Pacific pentru remorcarea trenurilor de calatori si pe liniile grele de munte cu declivitati importante.
Astfel, in zilele de 2 si 3 septembrie 1949, un tren de calatori compus din 4 vagoane (16 osii) parcurge distanta Bucuresti - Oradea (650 km) si retur remorcat de o singura locomotiva Pacific. Aceasta a fost locomotiva 2211, condusa pe rand de mecanicii Teodorescu Mihai si Dima Ion si fochistii Groza Marin si Popa Ion, toti de la Depoul Bucuresti Calatori. Incercarile dand rezultate foarte bune, acest mod de tractiune a fost des folosit. Astfel, prin 1951 - 1952, rapidul 31, format din 5 vagoane cu un tonaj de 250 tf, era remorcat pe intregul parcurs de catre o locomotiva Pacific, aceasta fiind ajutata doar pe sectia Campina - Predeal de o locomotiva seria 140.000, iar pe Brasov - Predeal de o locomotiva 150.000.
Locomotivele Pacific CFR au fost livrate vopsite in negru, cu fremul, rotile si bielele vopsite in rosu. Exceptie au facut doua locomotive, vopite in verde inchis. Este vorba de 231.054, care a fost expusa ca o realizare de exceptie, de catre firma Maffei in perioada iunie - octombrie 1925 la Expozitia transporturilor din Munchen. De altfel, ing. C. Tomescu, fost elev al lui Th. Dragu si viitor director general al CFR, isi amintea, dupa 52 de ani, la centenarul scolii din 1967, ca profesorul sau de la Scoala de Poduri si Sosele era si "proiectantul foartei frumoasei locomotive Pacific, pe care fabrica constructoare din Munchen o plimba ca reclama prin expozitiii". Locomotiva a functionat pana in 1970-1971, fiind casata cativa ani mai tarziu.
Cea de-a doua locomotiva Pacific vopsita in verde a fost 231.066 livrata astfel de catre fabrica constructoare Henschel & Sohn, Kasse pentru a celebra locomotiva cu numarul de fabricatie 19000.
Locomotivele Pacific, prin caracteristicile constructive, au facut posibila asigurarea remorcarii cu viteza corespunzatoare a trenurilor exprese internationale si indeosebi punerea in functiune a unor trenuri exprese romanesti.
Trenul "Carpati - Expres" a fost pus in functiune la data de 27 iulie 1928 pe distanta Bucuresti - Brasov si avea in compunere un vagon de bagaje si posta, un vagon restaurant si vagoane Cl. I si cl. II. Trenul era remorcat de doua locomotive Pacific, realizand o viteza medie de 52,3 km/h, viteza maxima atinsa fiind cea admisa pe linie - 100 km/h. Acest prim tren expres pleca din Bucuresti la ora 17:10 si sosea la Brasov la ora 20:24, intregul parcurs fiind efectuat in 3 h 14 min. La intoarcere pleca din Brasov la ora 5:33, cu sosire in Bucuresti la ora 8:55. La 1 iulie 1929, "Carpati - Expres" este inlocuit cu trenul "Carpati Pullman - Express", prin introducerea in garnitura acestuia a noilor vagoane Pullman care cucereau America si Europa. Noul tren, pe langa vagonul restaurant, avea si patru vagoane Pullman, cl. I si II. Plecarea din Bucureti era la ora 17:40, cu sosire la Brasov la ora 21:07, realizandu-se o viteza medie comerciala de 51,8 km/h.
La data de 6 octombrie 1929 se pune in circulatie pe distanta Bucuresti - Galati trenul "Dunarea Pullman - Expres", avand aceeasi compunere ca si "Carpati Pullman - Expres". Traseul, in lungime de 160 km era efectuat in 3 ore si 42 minute, cu o viteza medie comerciala de 70,27 km/h.
In fine, celebrul rapid 91 si 93, "Fulger Pullman - Express", supranumit si "Trenul Albastru", este pus in circulatie la data de 22 mai 1933 pe ruta Bucuresti - Constanta. Intregul traseu de 231 km era parcurs in 3 ore si 15 minute, realizandu-se o viteza medie comerciala de 68 km/h. Trenul avea o singura oprire la Fetesti, pentru alimentarea cu apa a locomotivei. Pentru eliminarea acestei opriri s-a comandat la Uzinele din Resita un tender de tip nou, cu o capacitate de 35 m3 apa. Resita realizeaza un tender de conceptie noua, complet sudat, primul de acest fel la CFR. Tenderele vor primi numerele 231.091 - 231.095. Prin eliminarea opririi de la fetesti, timpul de mers s-a redus la 2 ore si 57 de minute, realizandu-se o viteza comerciala de 78,3 km/h. In anul 1987, acelasi traseu era parcurs de trenul rapid 87 "Callatis" in 2 ore si jumatate.
Ultima locomotiva Pacific de pe reteaua CFR , 2213 , a functionat in perioada 30.10.1974 (ora 20:35, cand pleaca spre Giurgiu , remorcand A612/117 "Bulgaria Expres") - 10.01.1975 (ora 8:47, cand soseste  de la Giurgiu cu A118/611 "Bulgaria Expres").
Dupa sosirea din cursa, masina este remizata. Dupa 62 de ani de servicii loiale aduse Cailor Ferate Romane se stingea focul la ultima locomotiva Pacific.
Dupa alti 8 ani de uitare, abandonata ruginii si nepasarii, 2213 dispare definitiv in cuptoarele otelariilor, desi ar fi meritat un loc intr-un muzeu, fiind ultima reprezentanta a primei serii 2201 - 2240, precum si ultima Pacific care a functionat pe reteaua CFR.
Sunt pastrate insa doua exemplare ale celei de-a doua serii: 231.050 la Depoul Bucuresti Calatori si 231.065 la Depoul Buzau, aceasta din urma constituind un adevarat exemplu de modul in care ar trebui sa arate un exponat de muzeu, oglindind dragostea si pasiunea feroviarilor romani pentru una din cele mai frumoase si celebre locomotive romanesti: PACIFIC.

Articol realizat de Dr. Ing. Gabriel Popoviciu si Ing. Serban Lacriteanu.

memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":

26 Noiembrie 2011, 00:38:23
Răspuns #1

costi

  • MODERATORI FORUM RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 2076
  • Gen: Bărbat
    • http://ontherail.at.ua/
In curand vor fi atasate si pozele anexate articolului! :D

memorat
12 August 2012, 13:04:24
Răspuns #2

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
poze...
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":