Modernizarea sistemului catenarei Coridorului IV
27 Iunie 2019, 00:57:31

Autor Subiect: Modernizarea sistemului catenarei Coridorului IV  (Citit de 990 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

07 Decembrie 2009, 01:25:02

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                                 Modernizarea sistemului catenarei Coridorului IV




Linia de cale ferata Bucuresti Nord - Campina apartine Coridorului IV paneuropean, care traverseaza de la vest la est teritoriul Romaniei, avand urmatorul traseu:  Curtici - Arad - Sighisoara - Brasov - Bucuresti - Constanta. Coridorul IV, a carui configuratie a fost stabilita in timpul Conferintei Europene a Transporturilor de la Helsinki din 1997, leaga orasele Berlin si Nûrnberg, din Germania, de porturile Constanta, din Romania, si Salonic, din Grecia, in traseul sau fiind incluse si cateva capitale europene: Praga, Budapesta, Bucuresti si Sofia.
Integrarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord - Campina in Coridorul IV face necesara realizarea unor importante lucrari de reabilitare, pentru asigurarea conditiilor impuse de respectarea cerintelor actuale si de perspectiva ale traficului european. Una dintre aceste cerinte este cresterea vitezei de circulatie a trenurilor la 160 km/h pentru trenurile de calatori si la 120 km/h pentru trenurile de marfa, in prezent viteza maxima de circulatie pentru trenurile de calatori situandu-se intre 65 km/h si 140 km/h, iar pentru trenurile de marfa intre 65 km/h si 95 km/h. Cresterea vitezei de circulatie impune, intre altele, realizarea unor modificari si ajustari tehnice la nivelul catenarei.
In acest scop, in data de 16 martie 2001, intre CFR SA si Consortiul SPIE ENERTRANS-ISAF SA a fost semnat un contract pentru reabilitarea catenarei de pe linia Bucuresti - Campina. Acest proiect are ca obiectiv modificarea sistemului catenarei pentru a permite circulatia trenurilor cu o viteza maxima de 160 km/h. Principalul aspect urmarit consta in imbunatatirea contactului dintre pantograf si linia de contact. In comparatie cu catenara existenta in prezent, instalata in 1967, proiectarea noii catenare a fost modificata dupa cum urmeaza:
1. tensiunea mecanica a conductorilor - adica a firului de cablu purtator si de contact - a crescut la 1200 daN;
2. firul de contact are realizata acum o sageata de 1/1000 la mijlocul deschiderii;
3. firul de contact este in aliaj de cupru cu argint, pentru a creste caracteristicile mecanice, cu respectarea, in acelasi timp, a standardelor si a regulamentelor de mediu;
4. armatura de sustinere a firului de contact pe console este facuta din aluminiu. Datorita faptului ca armatura din aluminiu este mai usoara decat cea din otel, numarul punctelor cu greutate mare ale geometriei catenarei scade in mod semnificativ.



Caracteristicile electrice ale noii catenare au fost imbunatatite in special prin utilizarea conectorilor cu descarcare intre cablul purtator si firul de contact. Noul proiect tine cont si de cerintele ce trebuie respectate pentru asigurarea unei mai bune intretineri a catenarei. Astfel, stalpii metalici de tip H galvanizati la cald sunt vopsiti prin aplicarea a trei straturi de vopsea cu protectie anticoroziva specifica, iar pe de alta parte, izolatorul instalat pe consola si pentru conductorul de ancorare este facut din material compozit - de remarcat faptul ca utilizarea izolatorilor compoziti face ca riscul de distrugere prin accidente sau vandalism sa fie mai mic.
Imbunatatirea caracteristicilor generale ale liniei de contact reprezinta insa doar o parte a proiectului. Prin reali-zarea programului de reabilitare a liniei Bucuresti Nord - Cam-pina vom introduce o noua metodologie de lucru. Lucrarile de fundatii, montare, demontare si betonare a stalpilor sunt efectuate in aceeasi secventa; betonul este furnizat direct pe santier, printr-un tren special, iar conductorii sunt instalati pe consola prin derulatori de cablu cu tensiune continua. Folo-sirea acestei metodologii conduce la cresterea calitatii lucrari-lor: geometria firului de contact nu are abateri si, in consecinta, contactul dintre pantograf si catenara se imbunatateste.
Lucrarile de modernizare efectuate pe linia de cale ferata Bucuresti Nord - Campina sunt cuprinse in prima etapa a programului de reabilitare a coridoarelor de transport paneuropene de pe teritoriul Romaniei.
Din punctul de vedere al progresului si al tehnicii provocarile sunt mari, dar accesibile. In 18 luni, luand in considerare perioada de iarna, 3.200 de stalpi metalici tip H galvanizati la cald vor fi montati de-a lungul caii si 240 km de linie de contact va fi instalata.
Speram ca, intr-un viitor cat mai apropiat, sa se realizeze modernizarea catenarei pe intreaga retea de coridoare paneuropene ce traverseaza Romania.

memorat
Advertisement