Depoul de locomotive Brasov a serbat 50 de ani de viata
26 Iunie 2019, 20:10:30

Autor Subiect: Depoul de locomotive Brasov a serbat 50 de ani de viata  (Citit de 1003 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 22:16:32

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                   
                                                                                   


 Am aniversat, in ziua de 21 decembrie 1999, o jumatate de secol de viata a Depoului de Locomotive Brasov, dar aceasta nu reprezinta si varsta centrului de exploatare a locomotivelor din Brasov, care - ca si gara, linia si legaturile pe calea ferata cu Transilvania si, prin pasul Predeal, cu Muntenia - isi are obarsia mult mai departe in istoria Cailor Ferate Romane: in anul 1873, in luna iunie, se inaugurau gara si “depozitul de locomotive” Brasov.



 Desigur, amplasamentul actual al Depoului Brasov nu are nimic comun cu inceputurile. Imediat dupa terminarea razboiului, in octombrie 1945, cand aproape toata zona feroviara fusese afectata, a inceput reconstructia complexului si, cu un nou amplasament si un proiect modern, a inceput si constructia depoului de locomotive. Noul depou s-a inaugurat la 21 decembrie 1949.
    Inainte de a intra in “tainele” acestui mare depou – printre primele trei din tara ca marime si volum de activitate - trebuie sa mai evidentiem o aniversare: 40 de ani de la introducerea dieselizarii, adica inlocuirea locomotivelor cu abur cu locomotive diesel-electrice. Acest depou a fost si primul depou electrificat; din 1965 au inceput dotarea si exploatarea cu locomotive electrice.
    Depoul Brasov, ca toate marile depouri, este organizat in trei sectoare de activitate: exploatare - direct legat de remorcarea trenurilor, reparatii curente – cele planificate pentru mentinerea in parametrii de exploatare a locomotivelor, si sectorul industrial - in care se asigura reparatiile mari, cu ridicarea de pe osii, si reparatiile generale, planificate la un parcurs de 500.000 km si, respectiv, 1.000.000 km.
    Gospodarii depoului au stiut sa-si organizeze activitatea astfel incat sa depinda cat mai putin de alte unitati, putandu-si asigura si reparatia agregatelor de pe locomotive (reductoare, inversoare, compresoare, turbo-suflante, pompe etc.), precum si a osiilor, respectiv rebandajarea rotilor.



 Revenind la sectorul de exploatare, acolo unde viata pulseaza in ritmul circulatiei trenurilor, trebuie sa spunem ca depoul Brasov asigura, cu locomotivele electrice si diesel-electrice din dotare, remorcarea trenurilor pe opt sectii de circulatie, adica spre Bucuresti, Curtici, Oradea, Sibiu, Ciceu, Bretcu, Intorsura Buzaului si Zarnesti.
    Ziua aniversara a debutat in gara Brasov prin primirea invitatilor. Pe langa cei sositi de la Bucuresti, cei mai asteptati au fost “veteranii” depoului si ai regionalei, fluierul locomotivei cu abur neputand sa rupa momentul amintirilor depanate la intalnirea indelung asteptata.
    Ca sa marcheze momentul, organizatorii au pregatit pentru inceput o excursie la Zarnesti, cu trenul de epoca al Regionalei Brasov. Trenul a fost remorcat de locomotiva 230.224, una dintre masinile cu abur care au apartinut candva depoului Brasov. Vagonul salon a fost gazda intalnirilor si discutiilor dintre numerosii invitati - fosti sefi ai depoului, ingineri care si-au inceput cariera aici.



  Dupa intoarcerea de la Zarnesti, trenul de epoca a intrat direct in depou si a oprit in locul unde trebuia sa inceapa festivitatea de dezvelire a placii comemorative.Atelier de rotarie
    Dupa pastrarea unui moment de reculegere pentru cei care au lucrat in depou, dar nu mai sunt printre noi, au urmat discursurile rostite de organizatori si de invitati. Primul sef de depou, de pe vremea cand acesta a fost mutat pe noul amplasament, a impartasit celor prezenti amintirile sale din acea perioada. I-au urmat la microfon alti fosti colegi din perioada tractiunii cu abur, mecanici care au lucrat pe locomotivele 142.000, ingineri care au participat la dieselizarea depoului, dar si dintre cei care au realizat electrificarea primului depou si tronson de cale ferata din tara: Predeal – Brasov. Nu de putine ori povestile au starnit ropote de aplauze fie pentru amuzamentul lor, fie ca omagiu adus meritelor predecesorilor in dezvoltarea tractiunii romanesti.




memorat
Advertisement