"Politica" vagoanelor de calatori
26 Iunie 2019, 18:52:30

Autor Subiect: "Politica" vagoanelor de calatori  (Citit de 1021 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 23:56:47

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                               "Politica"vagoanelor de calatori




Starea tehnica a parcului de vagoane si locomotive utilizat in transportul de calatori a cunoscut, in ultimii ani, o degradare continua, din cauza varstei industriale destul de inaintata. Depasirea limitei de viata industriala, insa, poate determina aparitia unor efecte negative, cum ar fi deteriorarea calitativa a conditiilor de transport – implicit a gradului de siguranta a circulatiei, costuri ridicate pentru intretinere si reparare – cheltuieli care trebuie sustinute din bugetul statului, adancirea tot mai accentuata a decalajelor fata de sistemul de transport feroviar european de calatori si, implicit, dificultati tot mai mari in asigurarea unui transport international competitiv. Toate aceste tendinte nefavorabile se vor adanci in timp, ceea ce va determina obligativitatea scoaterii din functiune a unei importante capacitati de transport de calatori, iar Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori va ajunge in situatia critica de a nu mai putea asigura nevoile de transport.



O etapa importanta in vederea dotarii cu material rulant modern a fost initierea programului de retehnologizare a fabricatiei in vederea construirii de vagoane care sa corespunda prescriptiilor UIC, dar si achizitionarea unei licente de fabricatie, de la firma DeDietrich Ferroviare, pentru vagonul de tip Corail–AVA 200-CFR.
In 1992 a fost aprobata acordarea unei garantii pentru realizarea proiectului amintit, pe baza licentei acordate de firma franceza, si pentru importurile de completare a 50 de vagoane. Dupa numai patru ani a fost prezentat vagonul-prototip, iar pana la sfarsitul anului 1996 au fost realizate primele sase astfel de vagoane. Au urmat alte 19 vagoane de acest tip, urmand ca pana in 2010 SNTFC "CFR Calatori" sa mai achizitioneze de la Astra Arad inca 120 de vagoane AVA 200-CFR clasa I si clasa a II-a, ceea ce va insemna ridicarea nivelului de confort si de siguranta a calatorilor. De ce? Pentru ca vagoanele respective au o serie de caracteristici care ofera calatorului increderea de a circula pe calea ferata: sase locuri in compartiment, fotolii (incalzite), instalatii moderne de sonorizare si climatizare, iluminare incandescenta si fluorescenta, boghiu tip Y 32 R, iar viteza de circulatie 200 km/h.



Derularea acestui program de achizitie se bazeaza insa foarte mult pe alocarea unor fonduri din partea Ministerului Finantelor, in calitate de garant al creditului acordat.interior vagon clasa a II-a
Vom prezenta, in continuare, situatia actuala a parcului de material rulant, pe grupe de vagoane, apartinand CFR Calatori:
a) vagoane relativ noi sau reconstruite a caror stare tehnica este corespunzatoare, dar care trec printr-o serie de etape de intretinere si reparatii tehnice, ceea ce presupune majorarea perioadei intre doua revizii succesive si efectuarea reviziilor tehnice sau a reparatiilor planificate in functie de kilometrii parcursi;
b) vagoane cu o vechime de 15-20 de ani care pot fi reconstruite, data fiind starea tehnica relativ buna a carcaselor. Din totalul celor 1200 de vagoane pentru reconstruire, unui numar de aproximativ 750 de vagoane li se poate monta un boghiu cu performante tehnice si fiabile superioare celor existente. Pe de alta parte, acestor vagoane li se pot aduce modificari semnificative in ceea ce priveste dotarile si amenajarile interioare – instalatie de climatizare, sase locuri individuale sau tip salon. In urma procesului de reconstructie, durata de utilizare va fi de cel putin zece ani;
c) vagoane cu o vechime mai mare de 20 de ani a caror stare tehnica nu justifica efectuarea unor reparatii de tip RK, RG. Mentinerea in exploatare a acestor vagoane inca patru ani necesita aprobarea Consiliului de Administratie al SNTFC.
O masura adoptata si de alte administratii feroviare si care a avut un real succes – reparatia generala cu reconstructie (REC) – a fost luata si de conducerea CFR Calatori (240 de vagoane pana in prezent in exploatare). In vederea extinderii acestui program si la vagoanele care asigura garnituri de scurt parcurs, pot fi cuprinse vagoanele din urmatoarele serii: vagoane etajate seria 26-26 (184 de bucati) care au o carcasa in stare buna si pentru care deja s-a demarat construirea prototipului la REMAR SA Pascani; cupluri etajate (65 de vagoane din seria 1617 si 391 de vagoane din seria 2617) la care se pot efectua modernizari de mai mica amploare in vederea mentinerii lor in circulatie in conditii civilizate pe rutele unde se inregistreaza un mare procent de vandalizari.



Demararea programului de reconstructie a vagoanelor de calatori a constituit totodata si debutul asimilarii, in relatia cu unitati industriale din Romania, a unei serii de echipamente pentru care in ultimii ani nu au mai existat furnizori sau care erau depasite din punct de vedere tehnic.interior vagon clasa I
Pana in prezent au fost asimilate, pentru reconstructia vagoanelor de calatori, urmatoarele subansambluri: usi pliante de acces, usi de culoar pentru salon, usi de intercomunicatie – toate cu actionare pneumatica; cabina WC modulara din PAFC sau din rasini fenalice; ferestre fixe; usi de culoar neautomate, de compartiment si pereti despartitori
– asimilate dupa modelul AVA 200-CFR –; portbagaje de compartiment; fotolii individuale; elemente de interior – masute, scrumiere, bare de sustinere; plafoane; instalatie de sonorizare; tablouri electrice; invertoare pentru lampi fluorescente; surse statice de alimentare cu energie electrica. Boghiurile, franele, aparatele de ciocnire, de legare si de tractiune s-au pastrat in varianta existenta si s-au reparat conform reglementarilor in vigoare. In prezent, la SC Astra Vagoane Arad se actioneaza pentru asimilarea boghiului tip Y 32, care sa fie adaptat la vagoanele dotate cu crapodina, fapt ce ar permite cresterea gradului de confort al calatorului.
Aceste subansambluri se prezinta la nivelul cerintelor europene in domeniu, definite in baza prescriptiilor tehnice ale UIC, ceea ce creeaza premisele asigurarii, in viitor, a unui parc de vagoane care sa ofere conditii deosebite de confort publicului calator.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":