Impactul transportului feroviar asupra populatiei
27 Iunie 2019, 00:57:35

Autor Subiect: Impactul transportului feroviar asupra populatiei  (Citit de 953 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 23:43:55

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                       Impactul transportului feroviar asupra populatiei


 Cand vorbim despre transportul feroviar, fie el de calatori sau de marfa, ne gandim, deopotriva, la importanta lui majora in economia nationala, dar si la impactul pe care il are asupra populatiei. Nu putini sunt cei care rasfoiesc reviste sau cataloage ale altor companii de cale ferata, in care sunt prezentate diferite prototipuri de locomotive si vagoane puse in circulatie pe retelele feroviare respective si se intreaba cand va putea pune Calea Ferata Romana la dispozitia calatorului un asemenea confort.
    Acelasi gand, probabil, "a fulgerat" deasupra noii conduceri a Ministerului Transporturilor, care, impreuna cu reprezentantii Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori, a gasit cateva solutii viabile pentru redresarea transportului de calatori. Intre masurile prioritare in acest sens se inscrie reevaluarea anuala a mijloacelor fixe pentru a se putea stabili etapele de reparatii si modernizari. Se va incerca modificarea cadrului legal, pentru a permite corectarea tarifelor astfel incat sa se poata compensa integral inflatia. Politica practicata in relatia cu clientul va fi una favorabila acestuia si se va axa pe oferte speciale care sa atraga publicul calator – rezervare dus-intors in aceeasi zi, abonamente mult mai ieftine, agentiile sa perceapa tarife fara comision si, nu in ultimul rand, asigurarea unui material rulant modern, toate acestea avand un obiectiv final: buget fara pierderi.
    Redresarea transportului feroviar de calatori se va realiza printr-o noua restructurare organizatorica a acestui sector, renuntandu-se la actuala divizare in societati diferite – adica o societate de lung parcurs si opt societati de scurt parcurs. In urma analizei efectuate asupra activitatii desfasurate in cele noua societati de calatori, noua conducere a MT a gasit neprofitabila reorganizarea efectuata la 1 februarie 2000 si a hotarat revenirea la forma initiala, si anume la o singura societate de transport feroviar de calatori – SNTFC "CFR Calatori" SA.
    In prezent, potrivit programului elaborat de conducerea MT in urma analizei activitatilor prestate de societatile de transport public de calatori, zilnic circula pe calea ferata circa 1700 de trenuri. In ultimii ani s-a remarcat o continua scadere a pietei transporturilor, in conditiile in care segmentul de piata alocat transportului feroviar nu s-a diminuat. O problema deosebita, care in viitor va fi luata cu adevarat in considerare, potrivit declaratiei domnului ministru Miron Mitrea, este "varsta" parcului de vagoane si locomotive, pentru ca "de aici porneste evaluarea calitatii serviciilor". In conformitate cu legile in vigoare, in Romania un vagon sau o locomotiva au o durata de viata de 20-30 de ani. Statisticile prezentate arata ca, la ora actuala, jumatate din parcul de vagoane si locomotive a depasit, in medie, 30 de ani de exploatare, ceea ce inseamna ca pastrand acelasi ritm de reparatii in viitorul apropiat intregul parc va depasi "varsta" de exploatare, iar societatea nu va mai avea cu ce sa opereze. De aici, atentia deosebita acordata imbunatatirii situatiei parcului de material rulant.
    Solutia salvatoare pentru redresare se refera la modernizarea acestuia. Va fi finalizat proiectul de modernizare a 100 de vagoane, printr-un credit acordat de BERD, proiect realizat de Alstom, in colaborare cu Astra Arad si Atelierele Grivita. Totodata, se va demara si un program de modernizare a 70 de locomotive Diesel electrice. In ceea ce priveste sursele de finantare, conducerea Ministerului Transporturilor a anuntat ca urmeaza sa se finalizeze negocierea cu Banca de Import-Export a Japoniei pentru un credit de 100 de milioane de dolari si se vor demara discutii cu BERD pentru un nou acord de finantare. Exista deja o oferta de imprumut, nerambursabil, de la Agentia de Comert si Dezvoltare a Guvernului Statelor Unite ale Americii pentru un studiu de dotare cu automotoare. De asemenea, reprezentantii ministerului spera ca, in curand, sa elaboreze si o strategie de trecere de la locomotive si vagoane la rame electrice si automotoare fabricate la noi in tara.
    Potrivit noului program de redresare a transportului feroviar de calatori, directiile de actiune ale SNTFC vor viza, de asemenea, o serie de modificari organizatorice pentru a creste eficienta sistemului, o noua politica tarifara, noi oferte de serviciu si sus-mentionata modernizare a parcului de material rulant.
    Sa ne oprim putin asupra schemei organizatorice. In raport s-au prezentat avantajele revenirii la o singura societate: alocarea mai eficienta a resurselor, o mai buna utilizare a lichiditatilor, dar si a subventiei de la Guvern. In teritoriu se va practica insa un management descentralizat al activitatilor operationale, iar autoritatile locale vor fi obligate sa se implice mai mult in finantarea si organizarea sistemului propriu de transport. Astfel, o parte din activitati vor avea un caracter profund centralizat, iar altele se vor realiza in teritoriu.
    Astfel, redresarea transportului feroviar de calatori se va derula etapizat, bazandu-se pe o politica riguroasa, dar si flexibila deopotriva, ale carei rezultate vor avea un important impact favorabil asupra populatiei.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":