TURISMUL IN TRANSPORTURILE FEROVIARE ROMANE
26 Iunie 2019, 18:53:30

Autor Subiect: TURISMUL IN TRANSPORTURILE FEROVIARE ROMANE  (Citit de 885 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 23:24:40

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                              TURISMUL IN TRANSPORTURILE FEROVIARE ROMANE

Turismul este definit ca o activitate cu caracter recreativ utilizand timpul liber pentru deplasarea pe jos sau cu alte mijloace de transport pentru vizitarea unor regiuni pitoresti sau locuri istorice din tara sau de peste hotare.

Este interesant sa aflam cum se facea turismul in vremea cand nu existau trenuri si cand calatoriile durau chiar luni intregi, constituind adevarate aventuri lungi si primejdioase. Au ramas in istorie figurile vechilor surugii ce treceau cu greu prin vaduri si din posta in posta, unde schimbau caii, mai mult vara si rareori iarna, transportand putini calatori si posta vremii; erau primele mijloace de transport in comun.

Sa ne amintim acum de o prima forma de turism feroviar. La 27 septembrie 1825, cu ocazia deschiderii primei cai ferate din lume, intre Stokton si Brusselton, in cele 34 de vagoane ale trenului inaugural, condus de G. Stephenson, au circulat 450 de calatori, pionierii turismului feroviar. O frumoasa descriere gasim in presa vremii din Sibiu cu ocazia inaugurarii, la 11 octombrie 1872, a liniei ferate Sibiu-Copsa Mica, iar I.L. Caragiale evoca faimoasele "trenuri de placere" ce au circulat intre Bucuresti si Sinaia, primele forme de turism feroviar neorganizat.



Aparitia primelor cai ferate in Anglia (Stokton-Darlington – 27 septembrie 1825) si pe pamant romanesc (Oravita-Bazias – 20 august 1854) s-a datorat exploatarii carbunelui, fapt pentru care acestea au fost denumite "liniile carbunelui". Liniile de cale ferata din Campia Romana spre Dunare: Filaret-Giurgiu (1 septembrie 1869), Bucuresti-Ciulnita-Calarasi (17 noiembrie 1886) si altele, le putem numi fara sa gresim "liniile cerealelor". Exista, de asemenea, in reteaua noastra feroviara noua linii de cale ferata denumite "liniile sarii" sau "drumurile sarii" (Campina-Telega, Buda-Slanic, Adjud-Targu Ocna si altele) si sase linii a caror constructie se datoreaza in special turismului:

1. Linia Oradea-Baile Episcopiei, in lungime de 11 km, inaugurata la 14 mai 1885 de catre societatea particulara a cailor ferate locale Oradea-Beius-Vascau, ce facea legatura intre Oradea si renumitele Bai ale Episcopiei (azi Felix);

2. Linia Darmanesti-Vatra Dornei, 117 km, construita intre anii 1888-1908 de catre societatea de cai ferate locale bucovinene pentru a lega localitatile Suceava si Cernauti cu statiunea balneologica Vatra Dornei, fara a neglija si importanta industriei forestiere din zona si in special apropierea de Transilvania;

3. Linia Timisoara-Buzias, 37 km, inaugurata la 18 noiembrie 1896 de catre Societatea cailor ferate locale Timisoreana-Buzias pentru a usura drumul banatenilor la renumitele bai de la Buzias;

4. Linia Constanta-Mangalia, 44 km, construita de Administratia CFR, conceputa ca o linie turistica menita sa asigure transportul pe litoralul romanesc intre Constanta si Mangalia. Primul tronson, Constanta-Eforie, a fost dat in functiune la 5 iunie 1927 si, dupa 11 ani, la 17 iulie 1938, a fost data in circulatie intreaga linie;

5. Linia Constanta-Rex, 11 km, construita de CFR in anul 1938, cu un pronuntat caracter suburban, pentru interes local, turistic, dar si strategic. Fiind construita in perimetrul municipiului Constanta, o data cu sistematizarea urbana linia a fost desfiintata;

6. Linia Caciulati-Snagov, 16 km, construita prin munca voluntara a salariatilor CFR si inaugurata la 30 aprilie 1948, avand numai scop turistic, pentru deplasarea ceferistilor si a familiilor lor in zona de agrement Snagov.

Asadar, sase linii de cale ferata, cu o lungime totala de 236 km, reprezentand circa 2,5% din reteaua feroviara romana, s-au construit si datorita turismului. Consideram ca nu vom gresi daca vom denumi "liniile turismului" si alte linii din tara: Bucuresti-Brasov (166 km), Bucuresti-Constanta (225 km), Medgidia-Tulcea (144 km).

In final, putem afirma ca, intr-o concurenta loiala cu transportul auto, fluvial, maritim sau aviatic, transporturile turistice pe calea ferata din Romania vor ramane inca multa vreme varianta cea mai economica si mai solicitata de marele public.
memorat
Advertisement