CONTROVERSA PODULUI DE LA ARAD
27 Iunie 2019, 01:35:50

Autor Subiect: CONTROVERSA PODULUI DE LA ARAD  (Citit de 1219 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 22:06:21

zofei.2006

  • Vizitator
                                                           CONTROVERSA PODULUI DE LA ARAD


   Raul Mures este traversat in zona Aradului de un pod metalic din grinzi, cu zabrele realizate din fier pudlat, construit in anul 1912. Lungimea totala a podului este de 350 m. In al doilea razboi mondial, podul a fost bombardat, fiind afectate doua deschideri si o pila. Acesta a fost reparat in 1947 prin reasezarea vechilor grinzi cazute pe pila refacuta.



Dezvoltarea orasului a dus la construirea de blocuri de locuinte in ambele parti ale caii ferate, traseul acesteia ajungand in centrul cartierului Micalaca. Datorita uzurii normale in timp si a incidentului din razboi, podul a ajuns intr-o stare avansata de degradare. Primele fisuri periculoase au fost depistate in anul 1987. INCERTRANS, Registrul Feroviar si catedra de constructii metalice au facut expertizari in anii 1989, 1992 si 1994. In vara anului 1998, ca urmare a inundatiilor si viiturilor de pe Mures a fost afectata pila aflata in albia raului si aceasta si-a pierdut orice siguranta. A fost decisa inchiderea circulatiei feroviare pe pod si devierea trenurilor pe rutele Arad – Radna – Timisoara si Arad – Deva – Tg. Jiu – Craiova. Podul este inchis si in prezent.
    Inca din anul 1992 SNCFR (in prezent CFR – SA) a incercat sa repare podul dar, surpriza, nu a putut obtine autorizatia de constructie deoarece Primaria Aradului refuza sistematic eliberarea ei. Motivul este unul foarte simplu dar in acelasi timp costisitor: Primaria doreste inlocuirea podului cu altul nou, la 2 km in amonte si devierea traseului caii ferate cu 7,5 km pentru a nu mai trece prin oras. Aceasta modificare de traseu a fost inclusa in planul de urbanism al municipiului, dar fara consultarea administratiei cailor ferate.



Parerea CFR – SA este ca, construirea unui pod nou pe locul prevazut de primarie este singura solutie pentru o viitoare dublare a liniei Timisoara – Arad. Dar acesta este realizabil numai intr-un viitor destul de indepartat avand in vedere investitia foarte mare si timpul necesar executiei lucrarii. Pana atunci, insa, este urgenta repararea actualului pod si redeschiderea circulatiei feroviare intre Timisoara si Arad.
    Pentru a fi impartiali am incercat sa luam legatura telefonic cu Primaria din Arad. Cum domnul primar era in concediu, am fost indrumati sa stam de vorba cu domnul viceprimar Ioan Davida care s-a dovedit a fi mult prea ocupat cu problemele zilnice pentru a-si face timp sa stea de vorba si cu noi, astfel incat nu o sa va expunem decat punctul de vedere al CFR – SA prezentat noua de dl. Rudolf Plesch – director comercial.
    “In iulie 1998 am primit Certificatul de Urbanism. Acesta, din pacate a expirat dupa un an de zile pentru ca nu am reusit sa obtinem Autorizatia de Constructie. Puteam sa dam Primaria in judecata pentru ca nu a respectat termenul. Nu am facut-o, pentru ca nu am dorit sa taiem orice posibilitate de conciliere pentru a rezolva problema. Un proces de genul acesta dureaza doi – trei ani si in acest timp lucrarile tot nu ar fi demarat. Singurul lucru pe care l-am putut face a fost sa prezentam cazul opiniei publice prin mijloacele mass-media. Argumentul Primariei este ca nu vor cale ferata in oras. In 1987 exista un proiect de refacere a podului si atunci s-a pus pentru prima data problema construirii unui pod nou, de cale dubla. Pe vremea aceea se investeau bani in infrastructura, urma sa se dubleze calea ferata Arad – Timisoara si sa se desfiinteze strada. Acum nu se mai pune problema sa se renunte la strada, dar se pare ca Primaria si-a pierdut increderea in noi.



 Nu credem ca este momentul sa facem un pod nou ci vrem sa-l reparam pe cel existent care va fi de aceeasi capacitate si nu va avea nici o influenta asupra orasului, ci dimpotriva toata lumea ar avea de castigat, inclusiv locuitorii din cartierul Micalaca pe unde trece trenul. Acestia ar beneficia de sistematizarea circulatiei rutiere si pietonale in zona caii ferate. CFR – SA s-a angajat, prin proiectul de lucrari, sa subtraverseze calea ferata cu un pasaj rutier si trei pasaje pietonale pe care sa le racordeze la reteaua stradala existenta. De asemeni, proiectul include montarea
de-a lungul caii ferate de panouri fonoabsorbante pentru reducerea nivelului de zgomot. Cred ca ar fi mult mai bine pentru localnici avand in vedere ca in momentul actual podul este foarte degradat, oricand poate sa cada cineva de pe el.
    Ar mai fi si problema banilor. Repararea celui existent costa circa 90 miliarde de lei, iar construirea unui pod nou poate ajunge pana la suma de 450 miliarde de lei. In momentul de fata noi avem banii necesari lucrarilor de reparatii, nu dispunem insa de fondurile necesare construirii unuia nou. Un alt dezavantaj ar fi timpul, durata repararii podului existent fiind de aproximativ 18 luni iar perioada in care se poate finaliza constructia unuia nou de trei - patru ani.”
    Aceasta situatie incredibila dureaza de un an de zile, razboiul dintre Primarie si CFR – SA nu aduce nici un beneficiu nimanui, cu atat mai putin locuitorilor Aradului, astfel incat asezarea la masa reconcilierii se dovedeste solutia cea mai viabila si avantajoasa pentru ambele parti.

    La inchiderea editiei am aflat ca, printr-un Protocol semnat de CFR - SA reprezentata de dl. Viorel Simut - director general si CCCF prin reprezentantul sau dl. Nicusor Constantinescu - director general, podul a fost predat Centralei de Constructii Cai Ferate care va finaliza lucrarile de reparatii in septembrie 2000.


memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":

            

05 Decembrie 2009, 22:26:12
Răspuns #1

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                           LA PODUL DE PESTE MURES DIN ARAD SE LUCREAZA INTENS


La solicitarea Companiei Nationale de Cai Ferate CFR - SA, ISPCF, ca elaborator al documentatiei tehnice, si CCCF, in calitate de constructor, au gasit solutii viabile pentru reconstructia podului de la Arad, obiectiv de importanta majora atat pentru derularea traficului feroviar, cat si pentru administratia orasului de pe Mures.

In 1994, organe de control ale Caii Ferate au observat aparitia unor fisuri la elementele de rezistenta, iar in 1998, ca urmare a inundatiilor, starea podului a devenit chiar periculoasa, ceea ce a condus la decizia de inchidere a circulatiei pe el. Singura solutie pentru restabilirea situatiei ramaneau declansarea tuturor formalitatilor si demersurilor pentru obtinerea fondurilor necesare si trecerea imediata la executarea unei reparatii capitale, aceasta insemnand inlocuirea celor cinci tabliere metalice, consolidarea culeelor dinspre Timisoara si Arad, a pilelor din directia Arad si refacerea completa a pilei nr. 1.

CCCF, executantul contractat pentru aceasta lucrare, a demarat, in noiembrie anul trecut, primele operatiuni, cu tehnica si tehnologie de ultima ora, atat dupa uscat, cat si dupa apa.

Astfel, vechile tabliere de 54 m dinspre culeea Aradul Nou au fost demontate si expediate la fier vechi, ramanand doar talpa inferioara, unde sunt montate cablul telefonic international si cel pentru siguranta caii ferate.



La culeea dinspre Timisoara a fost montata o platforma, putand fi astfel descarcate si tablierele de 76 m ce vor fi asamblate in acest capat.



A fost formata o echipa de specialisti care sa se ocupe de inventarierea si verificarea calitatii pieselor componente, pentru ca, in caz de nevoie, sa se faca remedierile necesare inaintea demararii asamblarii lor.

Toate aceste activitati adiacente lucrarii se executa pe un platelaj a carui constructie este paralela cu cea a podului. Una dintre cele trei deschideri ale podului provizoriu este montata, urmand a fi montate si celelalte doua deschideri. Accesul in aceasta zona este permis pe la incinta de palplanse. Deoarece tablierul din aceasta parte nu are gabaritul necesar, se bat palplanse de 4 m, care apoi se innadesc si se introduc sub podul existent. Aici apar unele probleme, intrucat existenta unor parti metalice impiedica sa se bata mai mult de o palplansa pe zi.



Deocamdata, se afla in plina desfasurare actiunea de montare a palplanselor la incinta exterioara, dupa care se va incepe lucrul la incinta interioara, pentru care s-au si procurat palplanse noi, tip Krupp, aduse din Germania. Inainte insa de aceasta etapa, se vor bate tevile pentru schela de lansare a noilor tabliere, cu o noua tehnologie, urmand apoi fixarea palplanselor interioare si introducerea instalatiei de forat coloane Benotto pana la 40 m adancime.



Paralel cu aceste etape, vor incepe si lucrarile la infrastructura, ceea ce inseamna demolarea completa a pilei nr. 1 (a carei fundatie nu mai corespunde), iar culeele si celelalte pile vor fi consolidate prin camasuirea si refacerea cuzinetilor



Finalizarea reparatiilor la infrastructura va cuprinde lansarea noilor tabliere deja montate pe platelajul construit paralel cu axul podului pe reazemele special structurate, dupa care se va intra in probele de lucru. Dar, pana la aceasta ultima etapa, mai sunt prevazute unele lucrari impuse de redarea in utilizare a acestui pod, cum ar fi construirea unui pasaj inferior pentru circulatia rutiera si a inca trei pasaje pietonale, care vor strapunge rambleul liniei de cale ferata, si montarea panourilor fonoabsorbante, in scopul reducerii zgomotului produs de circulatia trenurilor, aceasta, pentru ca podul este amplasat in plin oras.

Specialistii Caii Ferate spera ca programul de executie a acestui obiectiv sa fie urmarit si realizat punct cu punct si la termenele stabilite, finalizarea lui fiind prevazuta pentru luna septembrie a acestui an.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":