Cu un mandat de 20 de zile, a intrat in istorie!
26 Iunie 2019, 20:15:10

Autor Subiect: Cu un mandat de 20 de zile, a intrat in istorie!  (Citit de 817 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 04:45:52

zofei.2006

  • Vizitator
Cu un mandat de 20 de zile, a intrat in istorie!

                                                                          Caile Ferate Romane au fost conduse de o femeie


Mai multe studii realizate de-a lungul anilor arata ca atat stilul de conducere al femeii, cat si cel al barbatului sunt eficiente, insa, comparate, s-a descoperit ca stilul feminin poate conduce la rezultate mai bune. Nu-i deci de mirare ca aproape pretutindeni in lume femeia a inceput sa se impuna din ce in ce mai mult, in mai toate domeniile, in mai toate posturile. Importante companii de succes sunt conduse in prezent de femei. Printre ele s-a numarat si Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" SA, al carei destin a stat, timp de 20 de zile, in mainile doamnei Florentina Stan, prima femeie director general interimar din istoria CFR ( 01.10.2003 - 20.10.2003 )

Jurnal Feroviar:  Stimata doamna, v-ati aflat intr-o postura cu totul inedita in istoria CFR. De aceea, ar fi interesant de stiut cum vi s-a parut ideea ca o mare companie sa fie condusa de o femeie.
Florentina Stan: Cat se poate de fireasca. De cand femeile si-au facut aparitia pe piata fortei de munca a trecut destul timp pentru ca o femeie intr-un post de conducere de mare importanta sa nu mai surprinda pe nimeni. Diferentele dintre sexe s-au estompat tot mai mult, in orice domeniu de activitate si la orice nivel ierarhic. Femeile s-au ridicat pe scara sociala, obtinand functii din ce in ce mai inalte, si au convins prin performantele inregistrate.
J.F.: Ce "arme" foloseste o femeie care ocupa un post de conducere?
F.S: Consider ca, prin firea lucrurilor, femeile sunt mai ingaduitoare si, prin urmare, mult mai deschise spre comunicarea intre oameni. Aspect cat se poate de important pentru bunul mers al lucrurilor. Un conducator are nevoie de talent si pricepere in a-i reuni pe cei din subordine intr-un angrenaj care sa functioneze cat mai bine. Invinge cel care are cea mai buna echipa. Desi asa pare, totusi eu cred ca nu banii ii motiveaza pe oameni sa-si pastreze locul de munca sau sa renunte la el. Mai degraba, acestia sunt dispusi sa ramana intr-o slujba nu extraordinar platita daca le face placere ce si, mai ales, cum li se cere sa faca. Atmosfera de la locul de munca, relatiile dintre colegi conteaza uneori mai mult decat un salariu mai mare.
J.F.: Asadar, femeile se pricep mai bine sa motiveze oamenii, sa-i sudeze intr-o echipa adevarata. Cum?
F.S.: In general, femeile isi exprima mult mai liber si mult mai des aprecierile fata de rezultatele obtinute, stiu sa incurajeze si, nu in ultimul rand, reusesc sa faca personalul sa se simta pretuit si rasplatit. Ele nu se sfiesc sa puna intrebari, in timp ce barbatii au tendinta de a da raspunsuri. In companiile in care comunicarea detine un loc important si in care exprimarea aprecierilor se face cu usurinta, angajatii sunt stabili si loiali. Acesta este, cred eu, cel mai mare talent al unei femei manager.
J.F.: Este adevarat ca mentalitatile se schimba mai greu, insa faptul ca incepem sa vedem si la noi tot mai multe persoane de sex feminin pe pozitii de conducere (e drept ca intr-o arie destul de restransa de domenii) este o dovada ca aceasta schimbare incepe sa se produca. Dar faptul ca patrundem intr-o "zona" preponderent rezervata barbatilor constituie un avantaj? A fost si cazul dumneavoastra: ati condus... "a doua armata a tarii"!
F.S.: Depinde de situatie, de calitatea oamenilor respectivi, de educatia lor, dar, in general, poate fi un avantaj datorita faptului ca barbatii sunt inclinati sa se comporte mai politicos, mai atent cu femeile. E greu sa avansezi in ierarhie pentru ca esti femeie, dar, dupa cum se vede, aceasta este o idee preconceputa care la CFR SA a fost depasita. In ceea ce priveste dezavantajele, acestea sunt date de vesnica problema a femeii care lucreaza intr-un colectiv de barbati: castigarea respectului acestora pe plan profesional. Eu mi-am propus in acest scurt mandat sa castig increderea si respectul colegilor mei. Nimic nu se poate realiza fara eforturi sustinute, fara o vointa "de fier", tipica barbatilor. Ca femeie, trebuie sa incerci sa te adaptezi "mediului" - nu doar sa te straduiesti sa demonstrezi ce stii si ce poti, ci si sa-ti insusesti ceva din determinarea masculina, fara a renunta insa la "armele" feminitatii. E dificil, dar nu imposibil sa te impui chiar si pe un "teren" rezervat barbatilor, cum este Calea Ferata.
J.F.: Pentru ca, incet-incet, ne-am apropiat de domeniul nostru, trebuie sa amintim faptul ca este un sector de activitate foarte complex si care se confrunta in prezent cu destule probleme. Sa nu uitam ca in ultimii ani s-a facut simtita o tendinta de scadere a ponderii detinute de calea ferata pe piata transporturilor...



F.S.: E o situatie general valabila, as zice. Astfel, s-a constatat ca, la ora actuala, in Europa Occidentala sistemul feroviar mai detine o cota de piata de doar 10-12%, iar guvernele fac eforturi considerabile de a reorienta o parte din piata transporturilor catre calea ferata - mai ecologica si mai sigura. Din acest punct de vedere noi stam mult mai bine. O provocare pentru Calea Ferata Romana este faptul ca noi incercam sa stopam la 25-30% pierderea cotei de piata a sistemului feroviar in favoarea transportului auto, cota la care vor sa ajunga, printr-un proces invers, tarile din UE.
J.F.: Se poate spune ca activitatea de transport feroviar este o... matematica extrem de riguroasa, in care, pe langa tarife si destinatii, conteza foarte mult modul in care reusesti sa te organizezi pentru a rezolva orice problema. Cum v-ati descurcat din acest punct de vedere?
F.S.: Am invatat ca munca de director general al CFR SA nu presupune doar sa dirijezi in mod abstract activitatea. Conteaza foarte mult sa-i stii pulsul. Or, acest lucru il poti face doar colaborand foarte strans cu toti ceilalti colegi, din central si din regionale. Numai asa reusesti sa fii cu adevarat la curent cu tot ceea ce se intampla si, pe aceasta baza, sa gasesti solutia corecta pentru fiecare problema.
J.F.: Spuneti-mi, doamna Florentina Stan, in aceasta perioada scurta vi s-a parut ca exista ceva imposibil de realizat pentru o femeie cu rol de conducator al Cailor Ferate?
F.S.: Nimic nu este imposibil daca ai curajul de a face ceva nou, de a te baza pe capacitatea ta intelectuala, pe pregatirea si pe puterea ta de munca, daca te straduiesti sa-i determini pe cei alaturi de care muncesti sa-si puna in valoare calitatile umane si profesionale si, mai ales, daca faci totul cu pasiune. Desi Calea Ferata este un domeniu rezervat aproape exclusiv sexului tare, am constatat cu bucurie ca poate exista o colaborare fructuoasa cu colegii mei de breasla. Eu am atat avantajul de a ma fi familiarizat de timpuriu cu acest domeniu (sunt fiica de ceferist - tata a fost mecanic de locomotiva), cat si pe acela de a fi beneficiat de o buna pregatire profesionala (am avut dascali excelenti). Dar, mai ales, am avut si am in continuare avantajul unor colegi care se dovedesc a fi nu doar specialisti de prima mana in domeniul lor de activitate, ci si niste oameni de mare calitate, daruiti muncii lor, mereu dornici de mai mult si mai bine pentru Calea Ferata Romana si - lucru deosebit de important pentru mine - niste camarazi veritabili, gata mereu sa-ti intinda mana de ajutor necesara!
Or, cu asemenea "echipieri", sansele de reusita, indiferent de cel care trebuie sa conduca, sunt foarte mari. Si, cu certitudine, viitorul Caii Ferate Romane este asigurat.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":