In curand, un automotor de diagnoza infrastructurii, la CFR SA
26 Iunie 2019, 18:52:46

Autor Subiect: In curand, un automotor de diagnoza infrastructurii, la CFR SA  (Citit de 955 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 04:38:29

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                          In curand, un automotor de diagnoza infrastructurii, la CFR SA

n cadrul principalului obiect de activitate al CFR SA - de administrare a infrastructurii feroviare - un loc primordial il ocupa intretinerea si repararea caii si a liniei de contact cu mijloace moderne si performante.


In urma unei licitatii internationale, in toamna anului 2001 CFR SA a semnat cu firma Plasser &  Theurer un contract de proiectare, fabricare si livrare a unui automotor de diagnoza a geometriei caii si a liniei de contact - TMC, tip EM-130,care, conform aprecierilor specialistilor nostri, este unul dintre cele mai moderne vehicule de acest tip existente in lume la ora actuala! Finantarea a fost asigurata dintr-un imprumut acordat de BIRD pentru realizarea programului de reabilitare a caii ferate din Romania.
L-am intrebat pe seful proiectului, domnul Mihai Gheorghe, din cadrul Serviciului Mecanizare din Directia Linii, care sunt avantajele dotarii cu un astfel de automotor. Domnia-sa a avut amabilitatea de a ne raspunde:
"Acest automotor este unul dintre "doctorii" caii ferate. Are greutatea de 82 de tone, comparabila cu o locomotiva, ceea ce-i permite efectuarea de masuratori complexe in interdependenta, solicitand calea ferata in conditii similare trenurilor in parcurs. TMC (track measuring car), deplasandu-se autopropulsat, cu viteze de pana la 140 km/h, inregistreaza valorile unui mare numar de parametri geometrici ai caii. Totodata, inregistreaza pe discuri optice si pe benzi magnetice starea elementelor constructive ale caii si ale liniei de contact (LC), prelucreaza in timp real informatiile prelevate, efectueaza o diagnoza globala, calculand viteza de circulatie permisa pe zona masurata si indicii de calitate ai caii, atat pe sectoare elementare de 200 m, cat si intre statiile selectate sau pe o intreaga sectie de circulatie.
In prezent, administratiile cailor ferate cu infrastructuri pe care trenurile circula cu viteze de pana la 250 km/h aplica metode moderne de mentinere a caii si a LC intr-o stare cat mai apropiata de cea proiectata, cu cheltuieli cat mai mici. Acest deziderat s-a putut atinge prin renuntarea la ciclurile de reparatii programate calendaristic si eliminarea defectelor inca din faza incipienta. Pentru aplicarea acestui procedeu de intretinere s-au conceput si realizat vehicule de masura si diagnoza tot mai complexe, ce permit localizarea operativa a defectelor. Astfel, s-au redus substantial timpii de inchidere a liniilor pentru efectuarea de reparatii de durata, necesare in cazul agravarii defectelor. De exemplu, in Olanda se utilizeaza mai multe vehicule apartinand unor firme din afara caii ferate, care masoara foarte des starea caii si a LC. Calea Ferata Olandeza are si ea in dotare vehicule de masura si diagnoza, dar le foloseste cu preponderenta la verificarea masuratorilor efectuate de vehiculele firmelor externe. La finele unei sectii, se pun la dispozitia personalului de intretinere datele inregistrate electronic, care ajung operativ la echipele de interventie, acestea putand elimina defectele chiar in ziua respectiva sau in perioada imediat urmatoare. Asadar, prin aceste metode moderne de depistare din fasa a defectului si o interventie mai prompta, se reduc substantial cheltuielile de intretinere, iar calea ferata este tot timpul in stare buna.
Prin urmare, un astfel de automotor de diagnoza ne este foarte necesar, pentru ca si Calea Ferata din Romania trebuie sa se inscrie cat mai curand in actualele tendinte mondiale - de a crea conditii optime desfasurarii circulatiei in deplina siguranta si confort sporit, reducand nivelul uzurilor provocate de defecte atat la elementele caii si LC, cat si la materialul rulant."



La CFR, parametrii de baza ai geometriei caii s-au masurat si se masoara cu ajutorul unor vagoane dotate cu elemente mecanice de transmitere a informatiei. Acestea, in afara inregistrarii parametrilor pe o banda continua de hartie - care pe urma e interpretata subiectiv de personal specializat -, nu permit prelucrarea informatiilor in timp real. Un alt dezavantaj consta in faptul ca elementele de masura preleveaza informatiile prin contact mecanic cu sinele, fapt care duce la uzuri si decalibrari ale lantului de masura, materializate in modificarea valorilor reale ale defectelor.
TMC elimina aceste dezavantaje deoarece nu are elemente de contact mecanic intre traductorii de masura si elementele caii, masuratorile efectuandu-se cu sesizori optici/laser, cu traductori inertiali, giroscopici etc.
Noua achizitie a CFR SA, ce va sosi in tara in luna septembrie, e un vehicul feroviar complex, in care sunt incluse practic functiile a doua vehicule: unul de masurare a geometriei caii si unul de masurare a liniei de contact, el fiind dotat si cu sisteme video ce realizeaza, de asemenea, inspectia elementelor caii si a LC.
Printre parametrii principali masurati si functiile realizate de TMC se numara: o nivelul longitudinal pe fiecare fir al caii; o aliniamentul sau directia (masurate prin metoda corzii) pe fiecare fir al caii; o ecartamentul caii; o torsiunea caii (pe baze de masura variabile, de la 0,5 m la 20 m); o nivelul transversal al caii si suprainaltarea; o curbura caii in plan orizontal (raza curbei); o inaltimea statica si dinamica a firului de contact; o deviatia (zig-zag-ul) statica si dinamica a firului/firelor de contact; o suprafetele (profilele) transversale ale sinelor ambelor fire ale caii; o uzura coroanelor sinelor pe suprafetele orizontale de rulare, respectiv pe cele verticale, interioare, ale sinelor ambelor fire ale caii; o inclinatia fata de directia verticala a sinelor, pe ambele fire ale caii; o directia (aliniamentul) si inclinatia/gradiantul inaltimii firului de contact si lungimea ancorarii; o distanta relativa, verticala si orizontala, intre multiplele fire de contact; o temperatura mediului ambiant; o pozitia stalpilor de electrificare, distanta/deschiderea intre stalpii succesivi; o viteza automotorului in timpul masurarii; o pozitia kilometrica, data/ora/minutul/secunda prelevarii datelor; o marcarea pozitiei lucrarilor de arta (pasaje, poduri, tuneluri, statii, aparate de cale etc.) si a evenimentelor utile pentru analize; o masurarea distantei parcurse si sincronizarea cu kilometrajul din cale, prin GPS sau alte sisteme; o inspectarea video a caii, inregistrarea in sistem digital a imaginii sinelor, a traverselor, prinderilor, balastului, ecliselor, contrasinelor etc.; o inregistrarea video a panoramei caii si, separat, a LC, pentru analiza ulterioara a caii, a elementelor din zona, a liniilor vecine etc.; o marcarea cu vopsea a sinelor pe zona cu defecte considerate periculoase sau pe oricare zona programata de operator.
In concluzie, TMC masoara, inspecteaza, inregistreaza si analizeaza parametri de mare importanta pentru evaluarea starii si a geometriei caii si a liniei de contact; efectuand inregistrarile in conditii de sarcini pe osii similare cu cele ale unui tren, diagramele arata situatia existenta in cale in conditii dinamice reale. In acest mod, sunt identificate toate semnalele de pericol incipient, atat in cale, cat si la LC, putandu-se interveni in timp util.
Diagramele si rapoartele intocmite in timp real se pot analiza pe ecranele monitoarelor, fiind tiparite si inregistrate pe suport electronic, pentru analize detaliate ulterioare, in afara TMC, fapt care permite intocmirea unor planuri de intretinere pe termen scurt si mediu. Prin compararea datelor achizitionate in diferite runde de masuratori si coroborarea acestora, cu ajutorul unor programe speciale, cu alte date, oferite de sistemul IRIS, se poate realiza o planificare eficienta, pe termen lung, pe prioritati, a operatiilor de intretinere a caii si a LC.
In prezent, ceferistii din Directia Linii, si nu numai ei, asteapta cu interes sosirea in tara a acestui automotor, ce va intra "in paine" cat mai curand. In asteptarea acestui eveniment, feroviarii romani care vor lucra pe automotor se pregatesc asiduu, studiind documentatia necesara, urmand sa participe si la cursuri de specializare, la furnizor. Pentru scurtarea termenului de dare in exploatare in Romania, atat testele de agrementare AFER, cat si majoritatea testelor de receptie CFR se vor efectua pe reteaua feroviara austriaca.
De aceea, va asiguram ca vom mai reveni cu articole in care sa prezentam multitudinea operatiunilor pe care le poate efectua un astfel de vehicul feroviar si rolul lui in buna functionare a sistemului feroviar romanesc.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":