SAGEATA ALBASTRA revine pe "drumul de fier"
26 Iunie 2019, 19:35:24

Autor Subiect: SAGEATA ALBASTRA revine pe "drumul de fier"  (Citit de 1428 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 04:20:40

zofei.2006

  • Vizitator
Dupa aproape 45 de ani...

                                                                                                             SAGEATA ALBASTRA revine pe "drumul de fier"



Incepand cu 1 februarie 2003, modernele automotoare Desiro, realizate de firma germana Siemens Transportation Group, au fost puse in circulatie si pe caile ferate romane.

Putini dintre romani isi mai aduc aminte ca, la data de 13 aprilie 1959, pe traseul Bucuresti - Constanta, isi incepeau drumul pe caile noastre ferate primele automotoare purtand denumirea de Sageata Albastra (seria Ade 001-044). Construite la Uzinele 23 August, din Bucuresti (unitatile motoare), si la Uzinele Gheorghi Dimitrov, din Arad (remorcile), aceste veritabile bijuterii ale transportului feroviar de calatori, vopsite aidoma culorii cerului, erau echipate cu motoare Diesel de 600 CP si atingeau o viteza maxima de 110 km/h.
Iata ca, dupa aproximativ 45 de ani, modernele automotoare revin pe caile ferate romane, starnind din nou admiratie in randul calatorilor, in general, si nostalgie, celor care odinioara calatoreau cu Sageata Albastra doar... spre Litoral.



Prin conventia de cooperare semnata in 2001, la Berlin, intre CFR Calatori si firma germana Siemens, parcul feroviar de material rulant se va innoi cu 120 de rame automotor (57 vor fi importate din Germania, iar 63 vor fi montate in tara), valoarea totala a contractului fiind de aproximativ 300 de milioane de euro.
Astfel, la inceputul lunii februarie a.c., primele patru garnituri automotor Desiro, realizate de firma Siemens Transportation System Group, au fost puse in circulatie.
Pentru inceput, Sageata Albastra va efectua curse pe relatiile Bucuresti - Pitesti - Slatina - Craiova si Bucuresti - Iasi, urmand ca in cel mai scurt timp sa fie introduse si pe relatia Cluj - Oradea - Timisoara.


Inaugurarea oficiala
Primul ministru Adrian Nastase, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, reprezentanti ai Guvernului si ai Parlamentului, insotiti de inalte personalitati ale lumii feroviare romanesti si germane, au fost primii "clienti" care au urcat in trenul viitorului.



In cuvantarea inaugurala, premierul Adrian Nastase a subliniat faptul ca acest proiect feroviar are o mare valoare politica, prin contributia sa la strangerea cooperarii economice romano-germane: "Pentru ca am beneficiat de un sprijin deosebit din partea guvernului german si a firmei Siemens, am incredere in continuitatea acestei colaborari, astfel incat sa se realizeze un transfer de cunostinte si de tehnologii care sa ne ofere posibilitatea asigurarii unor noi locuri de munca nu numai in Germania, ci si in Romania. Un adevarat parteneriat pe termen lung nu se va putea realiza decat in aceste conditii. Este important sa intelegem ca putem sa peticim sistemele si echipamentele noastre de cale ferata, insa, din cand in cand, trebuie sa folosim si tehnologii de varf, moderne si foarte performante". Asa cum aprecia premierul, spre deosebire de alte tari, Romania se bazeaza foarte mult pe transportul feroviar, ceea ce inseamna ca SNTFC "CFR Calatori" trebuie sa acorde o atentie deosebita investitiilor in acest domeniu.
In calitate de "gazda" a noii Sageti Albastre pe caile ferate romane, dupa ce i-a admirat "tinuta" moderna, domnul Mihai Necolaiciuc, directorul general al CFR SA, a avut curiozitatea sa-i cunoasca indeaproape si performantele. Drept care, a parcurs drumul inaugural al noului automotor alaturi de "stapanul"... cailor putere ai acestuia - in cabina mecanicului de locomotiva. Prilej cu care convingerea domniei-sale privind necesitatea modernizarii infrastructurii feroviare romane a capatat un nou imbold: "drumul de fier" nu poate fi mai prejos decat materialul rulant care circula pe el!

Functional si... aratos!

Asadar, acum, la inceput de an, avem in fata nu numai promisiuni, fie si ele scrise, ci chiar dovada materiala a modului in care au decurs colaborarile cu investitorii straini in materie de modernizare a parcului de material rulant feroviar.



Noile garnituri, care vor circula in regim de Intercity, sunt o aparitie inedita pe caile noastre ferate, atat ca aspect, cat si ca functionalitate. Au 12 locuri la clasa I, 98 de locuri la clasa a II-a si 13 locuri pe strapontine rabatabile, compartimentele nefiind despartite, ca in vechile trenuri. Acestea sunt dotate cu fotolii ergonomice, ferestre cu vedere panoramica, izolatie fonica, usi cu inchidere automata, iluminat ultramodern (general si local - la fotolii), culoare spatioase, dispun de facilitati pentru persoanele cu handicap locomotor si pot atinge o viteza de 120 km/h. Pentru ca circula pe distante medii, ele nu au in compunere vagon-restaurant.

Tarife pentru toate buzunarele



Chiar daca, intimidati de tinuta aparte, luxoasa, a noilor automotoare si presupunand ca tarifele sunt si ele "de lux", multi dintre clientii fideli ai transportului pe calea ferata ar putea ezita sa cumpere bilete pentru a calatori cu ele, ii asiguram ca acestea nu sunt cu mult mai scumpe decat cele practicate in mod curent la trenurile rapide. Potrivit spuselor domnului director al CFR Calatori, Valentin Bota, o calatorie cu Sageata Albastra va costa doar cu 5.000-7.000 de lei mai mult decat una cu un tren rapid oarecare. Astfel, tarifele practicate vor fi: pe ruta Bucuresti - Pitesti 200.000 lei la clasa I si 144.000 lei la clasa a II-a; pe ruta Bucuresti - Craiova 334.000 lei la clasa I si 226.000 la clasa a II-a; Bucuresti - Iasi 534.000 lei la clasa I si 358.000 lei la clasa a II-a. Ceea ce inseamna ca, pentru doar cateva mii de lei in plus, cele trei ore si 44 de minute pana la Craiova si cele cinci ore si jumatate pana la Iasi se vor putea transforma intr-o calatorie placuta cu un tren care ofera conditii de confort maxim.

Autonomie si supraveghere computerizata

"Trenul are un consum de trei ori mai redus decat cel al unei locomotive clasice. Aceasta situatie va permite amortizarea investitiei intr-un timp mai scurt", a declarat ministrul Miron Mitrea.
Noul mijloc de locomotie are autonomie si permite cuplarea a doua, maximum trei automotoare intr-o garnitura. Potrivit afirmatiilor domnului director Valentin Bota, aceasta inseamna ca pot pleca in cursa doua automotoare cuplate, iar pe parcurs, intr-un nod oarecare de cale ferata, ele se pot separa, luand-o spre doua directii diferite. In plus, functionarea si intretinerea noului tip de tren sunt mult mai sigure si costa mult mai putin, deoarece acesta este supravegheat de un computer, iar mecanicul de locomotiva are in fata sa un ecran pe care se afiseaza toate defectiunile, chiar si... blocarea usii de la toaleta. Revizia se face mai simplu si mai rapid, la un interval de 24 de ore, cu ajutorul unui laptop cuplat la cabina de comanda.

Un pas spre civilizare



La aceste trenuri, grupurile sanitare au fost si ele modernizate - sunt ecologice si, fapt inedit pentru noi, sunt accesibile si persoanelor cu handicap. Chiuveta, amplasata in fata unei oglinzi uriase, este din portelan, imbracata intr-o masca din aluminiu. Iluminarea cabinei se realizeaza prin spoturi incastrate in tavan. Usa se deschide si se inchide automat, accesul fiind posibil doar daca deasupra ei este afisata culoarea verde.

Urmatoarele automotoare vor fi asamblate la Astra Arad



Conform contractului cu firma Siemens, pe langa cele 57 de automotoare importate din Germania, alte 63 se vor asambla la Astra Vagoane Arad. "Nu este vorba doar despre o simpla montare a noilor componente - a precizat seful departamentului de automotoare al firmei germane -, ci si de faptul ca vom cauta furnizori romani pentru diferite subansambluri". Aceasta poate insemna un nou pas spre revigorarea industriei noastre de profil si a industriilor conexe.

Ne apropiem de standardele europene



n final, putem aprecia ca aceasta colaborare intre industria romaneasca si cea germana are numeroase implicatii economice, sociale si politice, care vor contribui la  facilitarea integrarii cailor ferate romane in sistemul european de transport feroviar, la depasirea starii critice in care se afla la ora actuala transportul de calatori, la ridicarea eficientei economice a acestei activitati prin sporirea volumului de transport si a parametrilor tehnico-economici in care acesta se realizeaza si, bineinteles, la cresterea numarului de locuri de munca.
Asa cum ne-a declarat domnul director Valentin Bota, daca ritmul de livrare prevazut se respecta, pana la sfarsitul acestui an pe caile noastre ferate vor circula cel putin 24 de asemenea automotoare.
Nu ne ramane decat sa salutam revenirea in actualitate a Sagetii Albastre. {i, asa cum sublinia premierul Adrian Nastase, este necesar ca toti calatorii sa foloseasca noile trenuri intr-un mod civilizat, fara sa le deterioreze: "Cu totii va trebui sa intelegem ca este vorba de banii publici!"


memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":