27 Aprilie 2024, 22:38:44

Autor Subiect: Tractiunea diesel cu actionare integrala in curent alternativ  (Citit de 2187 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

04 Decembrie 2009, 19:17:57

zofei.2006

  • Vizitator
                                                       Tractiunea diesel cu actionare integrala in curent alternativ
                                                                        solutie moderna si eficienta pentru caile ferate


Introducere

Pe data de 10 ianuarie 2002, Siemens a livrat prima locomotiva Diesel-electrica din noua generatie Eurorunner, seria Rh 2016, numita sugestiv Hercules, pentru Caile Ferate Federale Austriece.

O data cu aceasta prima locomotiva, modelul Rh 2016, Siemens aduce in exploatare cea mai noua tehnologie in materie de locomotive diesel-electrice.
Avand in vedere directia actuala de evolutie pe plan mondial a tehnologiei in domeniul tractiunii Diesel-electrice feroviare, varianta tehnicii in curent alternativ, asa cum este utilizata in aproape toate locomotivele noi sau modernizate din Europa, aduce avantaje importante fata de tehnica actionarii in curent continuu. Pe langa un volum redus al investitiei si costuri scazute de exploatare (energie, intretinere etc.), trebuie specificata aici, inainte de toate, inalta performanta tehnica datorata motorului Diesel de 2000 kW.
Caile Ferate Federale Austriece au comandat 70 de astfel de unitati, existand deja o optiune pentru inca 80 de unitati.
O serie de alte companii sunt deja interesate de aceasta noua locomotiva. De exemplu, Compania de Cale Ferata Kowloon Canton, din Hong Kong, a comandat deja 5 locomotive Eurorunner, ce sunt virtual identice cu Rh 2016.

Descriere generala

Unitatea are o putere dezvoltata la obada de 1600 kW, gratie motorului Diesel MTU 4000 M41-2000kW/1800 rot./min., si este echipata cu tehnologie de ultima generatie: generator sincron trifazat in constructie fara perii, motoare de tractiune asincrone trifazate, electronica de putere cu IGBT racite cu apa, invertor pentru incalzirea electrica a trenului, frana electrica, sistem de control si diagnoza SIBAS® 32, aparat de ciocnire hidraulic cu mare putere de deformare (absorbtie de energie de deformare de pana la 1 MJ), aer conditionat in cabinele de conducere etc.

Toate componentele dispuse in sala masinilor, cum ar fi compartimentul pentru echipamentul pneumatic, electronica de putere, unitatea de propulsie si cea de racire, au un design modular. Motorul Diesel este separat de restul salii masinilor prin doi pereti despartitori, realizandu-se astfel si o foarte puternica atenuare a zgomotului.
Locomotiva, avand formula osiilor de tip Bo' Bo', este destinata atat traficului de calatori, cat si celui de marfa, atingand o viteza maxima de circulatie de 140 km/h.

Schema electrica


Generatorul sincron trifazat in constructie fara perii este actionat de motorul Diesel prin intermediul unei flanse, iar prin intermediul unui redresor trifazat se alimenteaza o linie de curent continuu ce alimenteaza urmatoarele sisteme de invertoare de pe locomotiva:
invertorul de tractiune, pentru alimentarea celor patru motoare de tractiune asincrone, trifazate;
invertorul pentru circuitul incalzire tren;
chopper-ul pentru alimentarea serviciilor auxiliare care furnizeaza o tensiune alternativa trifazata variabila de 440 V/60 Hz pentru alimentarea ventilatorului central, pe de o parte, si pe de alta parte, o tensiune alternativa trifazata fixa de 440 V/60 Hz, pentru alimentarea restului serviciilor auxiliare.
In afara de aceasta, locomotiva mai dispune de o tensiune de 24 V curent continuu, pentru comanda echipamentului de bord, si de o alta tensiune de 24 V curent continuu, pentru comanda demarorului de pornire al motorului Diesel.

Controlul si monitorizarea functiilor locomotivei se realizeaza de o unitate centrala de control SIBAS® 32, cu statii SIBAS®Klip. De asemenea, locomotiva dispune de un sistem performant de instalatie pentru controlul vitezei, tip INDUSI 60R, cu functie de control intermitent automat al trenului (ATC), de tip PZB 90.

Avantajele actionarii in curent alternativ


Pentru edificare, mentionam doar cateva dintre avantajele actionarii in curent alternativ fata de actionarea in curent continuu, asa cum ele se regasesc, de altfel, pe noua locomotiva Rh 2016, construita de firma Siemens:
- posibilitatea folosirii locomotivei in regim de franare electrica (identic ca la locomotivele electrice), chiar pana la viteza de 3 km/h, energia de franare recuperata folosindu-se suplimentar pentru actionarea serviciilor auxiliare si incalzirea trenului;
- consum de energie mai redus prin imbunatatirea randamentului global al locomotivei;
- eficienta generala marita cu 10% la parametri identici de exploatare;
- reducerea costurilor de intretinere si de operare si cresterea duratei de viata in exploatare;
- cresterea disponibilitatii locomotivei (pana la circa 94%, fata de maximum 75% la locomotivele LDE 2100 CP);
- la o putere la obada crescuta (2176 CP fata de circa 1600 CP, in varianta actuala), locomotiva este construita in formula Bo' Bo', avand o greutate de numai 80 tone, fata de
114 tone, realizand viteza maxima de
140 km/h, fata de 120 km/h la LDE 2100 CP.

memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":