28 Aprilie 2024, 21:27:42

Autor Subiect: Automotoarele Desiro o noua familie pentru traficul de calatori din Romania  (Citit de 1168 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 19:54:19

zofei.2006

  • Vizitator
                                                              Automotoarele Desiro o noua familie pentru traficul de calatori din Romania


Introducere
Negocierile Contractului privind livrarea de automotoare Diesel de tip Desiro SR 20 D, aflate in curs de finalizare intre Siemens Aktiengesselschaft, Departamentul Transportation Systems, si Siemens SRL, in calitate de vanzator, si Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" SA, in calitate de cumparator, pun bazele relansarii transportului de pasageri pe calea ferata din Romania pe criterii de confort, siguranta, rapiditate si economicitate.
Avand in vedere necesitatile de revitalizare a transportului feroviar de calatori din Romania, Siemens AG va introduce pentru prima oara in Romania automotorul Desiro SR 20 D, un tren modern, care va raspunde atat exigentelor calatorilor, cat si conditiilor speciale impuse de operatorii de transport.
Utilizarea automotoarelor in transportul feroviar de calatori aduce un numar insemnat de avantaje, comparativ cu sistemul clasic (locomotiva plus vagoane), atat pentru calatori, cat si pentru operatori, dintre care mentionam:
disponibilitate inalta, datorita conceptiei tehnice, redundantei componentelor critice si utilizarii pieselor de serie;
consum de combustibil mult redus, obtinut prin utilizarea de motoare Diesel de ultima generatie si a constructiilor usoare din aluminiu;
volum de lucrari de intretinere minimizat, prin sistemul de diagnoza integrat si prin utilizarea cu precadere a componentelor si subsistemelor cu mare fiabilitate, cu uzuri reduse si indelung verificate in exploatare;
design interior si exterior atractiv;
confort al pasagerilor mult sporit;
durata redusa de parcurs a unui traseu, datorita unei viteze comerciale ridicate etc.
Contractul de livrare prevede printre altele integrarea treptata in Romania a fabricatiei acestui tip de automotoare. In acest sens, primele automotoare vor fi livrate complet echipate din Germania, iar in paralel se va livra un set de componente ce se vor asambla in tara, la o firma integratoare ce este in curs de stabilire.
De asemenea, este prevazuta realizarea in Romania a unor subansambluri, incepand cu instalatia radio-telefon, seturile de scaune, suportii pentru bagaje, placajele interioare etc. Daca din punct de vedere al raportului pret/calitate produsele autohtone vor fi competitive, firma Siemens este receptiva si la posibilitatea procurarii din Romania a acestor repere, nu numai pentru furnitura CFR, ci si pentru terte piete.

Prezentare tehnica si constructiva
1. Constructia cutiei automotorului

Automotorul Desiro SR 20 D, asa cum va fi livrat intr-o prima faza catre SNTFC, este compus din doua vagoane articulate cu boghiu de tip Jakobs.
Constructia cutiei celor doua vagoane este realizata din aluminiu, autoportanta, din profile presate prin extrudare, iar cabina vehiculului este realizata din fibra de sticla armata (GFK). Acest mod de constructie permite o realizare a capului vehiculului cu un profil aerodinamic deosebit, un inalt grad de finisare, precum si o posibilitate de inlocuire rapida, in caz de deformare ca urmare a unei coliziuni cu alte obiecte aflate in gabarit.
Accesul calatorilor este realizat prin patru usi, cate doua pe fiecare parte a vehiculului, glisante, cu actionare centrala electrica. Datorita constructiei automotorului cu podea joasa (575 mm), nu au fost necesare trepte pentru accesul pasagerilor.
In peretii laterali, in podea, precum si in tavan sunt dispuse materiale pentru izolare termica si acustica.

2. Amenajarea interioara si confortul pasagerilor


 
O unitate dispune de un numar de 12 locuri clasa 1, in aranjament 2+1, 98 de locuri clasa a 2-a, in aranjament 2+2, precum si de un numar suplimentar de 13 scaune clasa a 2-a rabatabile, amplasate intr-o zona ce poate fi adaptata in functie de necesitati. De mentionat faptul ca se pot folosi diverse tipuri de scaune, in functie de diversele necesitati de trafic (lung sau scurt parcurs).



Astfel, automotorul este construit sub forma unui culoar neintrerupt intre cele doua cabine de conducere, folosindu-se separari din sticla transparenta intre zonele usilor de acces si salonul pasagerilor, precum si intre salonul pasagerilor si cele doua cabine de conducere.
Pentru asezarea bagajelor exista atat suporturi suspendate, ce au inglobat in
ele si un sistem de iluminat, cat si un spatiu mai larg de depozitare, pentru bagajele mai voluminoase, cum ar fi schiuri, biciclete etc. Trenul ofera si conditii optime pentru transportul persoanelor cu handicap, inclusiv toaleta, prevazuta cu circuit inchis, fiind adaptata acestui scop.



Confortul interior este sporit in mod deosebit de geamurile mari, cu vedere panoramica, precum si de instalatiile de incalzire, de ventilatie si de aer conditionat performante. Incalzirea saloanelor este realizata cu calorifere ce folosesc apa calda din circuitul de racire al motoarelor Diesel, iar in cazul in care aportul energetic este insuficient intra in functiune un agregat suplimentar de incalzire. Pentru zona usilor de acces exista aeroterme de incalzire. Ventilatia se realizeaza printr-o serie de ventilatoare montate in tavan, ce asigura o dispersare uniforma a aerului in saloane, deasupra ferestrelor. Pentru racirea si conditionarea aerului fiecare vagon este dotat cu cate o instalatie de aer conditionat.

3. Cabinele de conducere

abina mecanicului a fost realizata in mod ergonomic, fiind complet adaptata pentru conducerea in sistem simplificat (fara mecanic ajutor). Astfel, scaunul mecanicului este amplasat central, acesta avand o vedere panoramica atat la exterior, datorita parbrizului realizat dintr-o singura bucata, cat si la interior, asupra tuturor echipamentelor si aparatelor, care sunt dispuse in mod simetric si usor accesibile. Mecanicul are la dispozitie un sistem complet automatizat de control si diagnoza a functionarii trenului.
Sistemul integrat de informare IBIS cuprinde inclusiv instalatia de amplificare pentru tren, interfonul pentru comunicarea cu pasagerii, anuntarea digitala a statiilor din parcurs, afisajele "Vollmatrix" pentru destinatia trenului (amplasate pe partea frontala si lateral, in diagonala) si afisajul statiilor in interiorul vagonului, in zona de urcare.
Pentru confort, in fiecare cabina de conducere exista cate o unitate de aer conditionat si un circuit de incalzire, care sunt separate si functioneaza independent de instalatiile amplasate in saloanele pentru calatori.

4. Dotarea tehnica

Automotorul dispune de doua boghiuri motoare si de un boghiu purtator de tip Jakobs. Suspensia primara este realizata cu arcuri metal-cauciuc, iar cea secundara, cu perna de aer.
Ca sisteme de franare se folosesc:
- "retarder hidrodinamic";
- frana directa/indirecta electropneumatica;
- frana automata pneumatica;
- discuri de frana;
- frana electromagnetica de cale.
Un microprocesor de sistem controleaza procesul de franare si previne fenomenul de blocare a rotilor.
Fiecare automotor dispune de doua motoare Diesel, cu 6 cilindri, tip MTU, 275 kW la 1900 rot./min. (Euro II), prevazute cu turbina de supraalimentare, racirea aerului de supraalimentare si ventilator actionat hidrostatic.
Cutia de viteze este automata, in cinci trepte, cu convertizorul de cuplu si retarder integrat.
Intregul ansamblu motor Diesel, transmisia si sistemul de racire sunt montate intr-un modul. Transmiterea cuplului motor se face printr-un sistem de cardane.
Dispozitivul de legare, constituit dintr-o cupla centrala automata cu suprafata frontala incalzita electric, realizeaza cuplarea (mecanica, electrica si pneumatica).
Alimentarea cu energie electrica este realizata la tensiunea de 24 V curent continuu, folosind doua seturi de baterii de 24 V-225 Ah.
Controlul central al vehiculului este realizat de catre unitatea SIBAS® 32, cu memorie de diagnosticare, fiind posibila comanda multipla a pana la trei unitati Desiro.
Amenajarea interioara s-a facut avandu-se in vedere in primul rand necesitatile de confort ale calatorilor si realizarea unei ambiante de calatorie cat mai placute.
memorat
Advertisement