28 Aprilie 2024, 01:58:05

Autor Subiect: DESIRO - fiabilitate pentru CFR in viitor  (Citit de 1270 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 19:29:12

zofei.2006

  • Vizitator
                                                   DESIRO - fiabilitate pentru CFR in viitor

In acest an ( 2001 ) , la Berlin, in prezenta primului ministru al Romaniei, domnul Adrian Nastase, s-a semnat contractul-cadru intre SNTFC "CFR Calatori" SA si Siemens AG - TS. Cele doua parti au fost reprezentate prin domnii Valentin Bota, director general al SNTFC "CFR Calatori" SA, si Hans Schabert, vicepresedinte Siemens TS. Contractul prevede realizarea, in colaborare cu industria romaneasca, a 120 de automotoare Diesel.
Valoarea contractului se ridica la circa 250 mili-oane USD si prevede realizarea unei serii de automotoare construite in Germania la Siemens Uerdingen, urmate de un numar de carcase si seturi de componente ce se vor asambla in Romania in paralel cu reproiectarea caroseriei in OL si asimilarea treptata a unor componente (subansambluri).
DESIRO reprezinta o noua familie de automotoare Diesel si rame electrice pentru traficul de calatori regional si interregional, conceputa de firma SIEMENS


Restructurarea, regionalizarea si privatizarea cailor ferate au produs in ultimii ani o modificare a cerintelor privind noile vehicule pentru traficul de calatori regional si interregional. Societatile de cale ferata si operatorii implicati in traficul de calatori au nevoie de vehicule usoare, cu costuri de exploatare cat mai  scazute, usor de intretinut si la un nivel tehnic si de confort cat mai ridicat.



DOMENIUL DE UTILIZARE
Familia de vehicule DESIRO acopera urmatoarele domenii de utilizare:
- traficul regional si de distributie ce detine un numar redus sau mediu de calatori,
- traficul suburban pentru navetisti si linii de legatura cu aeroporturi, cu un numar mare de calatori, pe distante scurte,
- traficul de lung parcurs cu viteze de pana la 160 km/ora si confort ridicat.
Conditiile pe care le ofera DESIRO pentru calatori:
- un design atractiv atat la interior, cat si la exterior, in functie de dorinta clientului (operatorului),
- solutie de serie, valoroasa si cu niveluri optionale de echipamente si confort,
- inaltimea treptelor de urcare (575/800/1040 mm), precum si a finisajelor interioare, portiunile cu pardoseala joasa, accesul facil, fara podeste sunt atribute concepute inclusiv pentru persoanele cu nevoi speciale,
- durata de parcurs redusa datorita vitezei comerciale ridicate, viteza maxima fiind de 120 pana la 160 km/ora.
pentru operatori:
- concept modular, pentru intreaga paleta de vehicule, de la cel realizat dintr-un singur vagon si actionat cu motor Diesel si pana la rama electrica compusa din sase vagoane,
- siguranta inalta in conducere si utilizarea de variante constructive verificate,
- disponibilitate inalta datorita conceptiei tehnice, fiabilitatii, redundantei componentelor critice si utilizarii pieselor de serie,
- vehicule practic identice pentru ambele moduri de tractiune, Diesel sau electrica,
- vehicule "ready to go" (prompt pentru mars), urmare a numeroaselor teste realizate pe inelul centrului de incercari de la Wegberg-Wildenrath,
- service, pe durata de exploatare a vehiculului.

CONCEPTUL DE MODULARITATE
Acesta este raspunsul firmei SIEMENS AG, un concept care acopera cerintele traficului de calatori, de la cel suburban pana la cel de lung parcurs, respectiv familia de vehicule DESIRO - concept modular care raspunde tuturor cerintelor. Diferitele module pot fi combinate in functie de cele mai variate cerinte ale operatorilor, iar designul vehiculului de capat poate fi ales in trei variante. Numarul de vagoane si de locuri pe scaune se poate adapta in mod individual in functie de dorinta si in mod suplimentar pot fi prevazute diferite amenajari menite sa sporeasca gradul de confort, amenajari cum ar fi: bistrou, grup sanitar pentru persoane cu nevoi speciale, spatii multifunctionale si instalatie de climatizare.
Aceasta inseamna ca fiecare client isi poate "asambla" singur vehiculul DESIRO, in functie de traficul potential, de profilul liniei, de cerintele de confort si de principiile de exploatare.
Din punct de vedere tehnic se ofera diferite tipuri de actionari, diferite sisteme de siguranta si ecartamente. Rezultatul este un tren care raspunde integral atat exigentelor calatorilor, cat si conditiilor speciale impuse de operatori.
DESIRO poate fi conceput la alegere, fie ca rama cu vagoane individuale, respectiv cu boghiuri conventionale, fie cu vagoane articulate, respectiv cu boghiuri Jakobs.
Caracteristica pentru conceptul vehiculului DESIRO este constructia modulara. Modulul este partea sistemului care cuprinde un mare numar de submodule si componente. Modulul are interfete mecanice si electrice cu modulele invecinate, foarte clar definite. Astfel se obtin o serie de avantaje in fabricatie si in exploatare. In acest scop se disting trei module principale:
- modulul cutiei vehiculului (Fahrzeugkastenmodul),
- modulul aparatului de rulare (Fahrwerksmodul),
- modulul pentru actionare (Antriebsmodul).
Diferitele configuratii ale trenului se pot obtine cu numai patru tipuri de module de vagoane. Prin acest sistem se poate obtine o substantiala reducere a costurilor de investitie. Sunt prevazute urmatoarele tipuri de module pentru cutia vagonului:
- vagon de capat pentru boghiuri conventionale,
- vagon de capat pentru boghiuri Jakobs,
- vagon intermediar pentru boghiuri conventionale,
- vagon intermediar pentru boghiuri Jakobs.
In vagoanele de capat sunt amplasate componentele principale ale actionarilor, iar in vagoanele intermediare, in general, sursele pentru tensiunile de bord si alte servicii auxiliare.
Din punct de vedere al dimensiunilor, DESIRO poate fi dezvoltat in trepte, incepand cu lungimea de 24 de metri a vehiculului Diesel (DMU), respectiv cea de 41 de metri, a vehiculului electric (EMU). Carcasele vagoanelor, in functie de varianta, pot fi realizate si de lungimi mai mici. Latimea, de asemenea, poate varia fata de dimensiunile standard de 2,83 metri.
Din punctul de vedere al materialului utilizat la confectionarea cutiilor vagoanelor, acesta poate fi aluminiu sau otel, inclusiv otel aliat.

Modulul aparatului de rulare si modulul actionarii
Indiferent de varianta constructiva a vehiculului DESIRO, cu vagoane individuale sau articulate, precum si independent de configuratia vehiculului sau latimea sa, se utilizeaza numai cinci tipuri diferite de module de aparate de rulare:
- boghiu conventional pentru actionare electrica; utilizabil atat ca boghiu motor, cat si ca boghiu purtator,
- boghiu motor Jakobs pentru rame electrice,
- boghiu purtator Jakobs pentru rame electrice,
- boghiu conventional pentru vehicule Diesel, utilizabil ca un boghiu motor sau purtator,
- boghiu purtator Jakobs pentru vehicule Diesel.
Din punctul de vedere al actionarii, in functie de domeniul de utilizare a vehiculului, varianta DESIRO Diesel poate fi livrata cu actionare Diesel-mecanica, Diesel-hidraulica sau Diesel-electrica.
Ca rama electrica poate fi livrata atat pentru sistemul de alimentare in curent alternativ, 15 kV, 162/3 Hz sau 25 kV, 50 Hz, cat si pentru sisteme de alimentare in curent continuu.

AVANTAJE ECONOMICE
In afara pretului de achizitie avantajos, foarte importante sunt si costurile ulterioare pentru intretinere si exploatare (LCC), care sunt foarte reduse.
Familia de vehicule DESIRO ofera avantaje, in comparatie cu produse similare, din toate punctele de vedere:
- consum de energie,
- intretinere preventiva,
- intretinere corectiva,
- piese de schimb, aprovizionare/disponibilitate.

Consumul de energie  redus se obtine prin:
greutatea optima a vehiculului, datorata:
 - utilizarii de constructii metalice usoare din aluminiu sau otel,
 - utilizarii de echipamente de tractiune de mare capacitate cu volume si mase reduse,
 - motoarelor de tractiune autoventilate, care, la aceeasi pute-re, sunt mai compacte si mai usoare decat cele ventilate fortat.
- echipamente de tractiune cu consumuri si pierderi reduse:
 - prin utilizarea la tensiuni de 25 kV/50Hz a invertorului de tractiune cu IGBT-uri,   care permite o exploatare la tacte de frecventa ridicata, fara a fi necesare elemente de schema suplimentare (diode, condensatoare si rezistente) cu pierderile aferente,
 - printr-un regim optim de functionare a sistemului de trac-tiune, asigurat de supravegherea continua a turatiei si a curentului motoarelor,
 - in varianta Diesel, prin armonizarea functionarii motorului cu echipamentele transmisiei se garanteaza o exploatare optima,
 - in varianta electrica, prin utilizarea franei recuperative se injecteaza in linia de contact energie electrica de franare,
 - printr-un management central al sistemelor de frana din dotare (electrica, pneumatica si magnetica de cale) se optimizeaza utilizarea acestora in functie de situatie, acordand prioritate franei electrodinamice cu recuperare, care are uzuri minime,
 - printr-un dispozitiv de reglare centralizata a tuturor compo-nentelor sistemului de incalzire, de climatizare si de ventilatie din agregatul de ventilare, care, in functie de umiditatea si temperatura aerului din exterior, regleaza temperatura din spatiul rezervat calatorilor.

Exemple de vehicule din familia DESIRO realizate sau in curs de realizare
Exemplul 1: vehicul Diesel realizat dintr-un singur vagon:

lungimea: 24 m;
latimea: 2,83 m;
locuri: pe scaune/in picioare: 69/46 (4 calatori/m2).
Exemplul 2: vehicul Diesel compus din doua vagoane articulate
(Seria VT 642 pentru DB A.G.)
comandate 150 buc., livrate din 1999
lungimea: 41,7 m;
latimea: 2,83 m;
locuri: pe scaune/in picioare: 123/75 (4 calatori/m2).
Exemplul 3: vehicul electric (rama) compus din trei vagoane, alimentat in c.c. 3 kV
(Seria EMG 313 pentru caile ferate din Slovenia)
comandate 20 buc. si 10 buc. compuse din doua vagoane
lungimea: 57,2 m;
latimea: 2,83 m;
locuri: pe scaune/in picioare: 195/163 (4 calatori/m2).
Exemplul 4: vehicul electric (rama) compus din patru vagoane, alimentat in c.a. 15 kV, 162/3 Hz:
lungimea: 69,9 m;
latimea: 2,83 m;
locuri: pe scaune/in picioare: 247/128 (4 calatori/m2).
Exemplul 5: vehicul electric (rama) compus din cinci vagoane, alimentat in c.a. 25 kV, 50 Hz,
pentru caile ferate din Grecia (OSE)
comandate 20 buc.
lungimea: 88,72 m;
latimea: 2,83 m;
locuri: pe scaune/in picioare: 304/278 (4 calatori/m2).
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":