26 Aprilie 2024, 14:29:18

Autor Subiect: ORIENT EXPRESS TRENUL REGILOR SI REGELE TRENURILOR  (Citit de 1009 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 19:05:08

zofei.2006

  • Vizitator
                                                             ORIENT EXPRESS

                          TRENUL REGILOR SI REGELE TRENURILOR


Ideea utilizarii vagoanelor de dormit in transportul de calatori a apartinut americanului George Mortimer Pullman (1831-1897), din New York. Primele doua vagoane de dormit americane au fost realizate in anul 1859 prin transformarea unor vagoane de calatori. In Europa, primele vagoane de dormit au fost introduse de belgianul Georges Nagelmackers (1845-1905), din a carui initiativa avea sa se nasca, in anul 1872, si binecunoscuta Companie Internationala a Vagoanelor de Dormit (Compagnie Internationale de Wagons-Lits, CIWL). CIWL isi va face aparitia si pe reteaua noastra feroviara, incepand cu anul 1875. Dar consacrarea companiei a constituit-o introducerea, in anul 1883, a celebrului Orient Express, o adevarata legenda pe sine, "trenul regilor si regele trenurilor", cum avea sa fie numit de-a lungul timpului.



Primul tren Orient Express a fost pus in circulatie la 5 iunie 1883 si a unit Parisul de Constantinopole prin Nancy - Strasbourg - München - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia -Timisoara - Caransebes - Varciorova - Craiova - Piatra Olt - Pitesti - Bucuresti - Giurgiu - Smarda (2627 km). De aici, primii calatori erau nevoiti sa treaca Dunarea cu un feribot, apoi sa-si continue calatoria, de la Rusciuk (Russe) catre Varna, cu un tren local. La Varna urma o noua transbordare, pe un pachebot al companiei austriece Lloyd cu care pasagerii ajungeau, dupa un voiaj ce insuma 83 de ore si 30 de minute, la Constantinopole (Istanbul). Dupa construirea podurilor dunarene de la Cernavoda (1895), traseul feroviar a fost prelungit pana la Constanta, de unde calatorii isi continuau parcursul cu vapoare de linie ale Serviciului Maritim Roman.



Scriitori, muzicieni, pictori si cineasti s-au inspirat din istoria acestui tren celebru si au contribuit la crearea legendei sale. Printre cele mai cunoscute romane a caror actiune este legata de Orient Express figureaza Stamboul Train al lui Graham Greene, precum si Murder on the Orient Express de Agatha Christie. Intr-un alt roman celebru al anilor '20 - La Madame des Sleepings, scris de Maurice Dekobra si tradus in 27 de limbi - este descrisa atmosfera galanta a faimosului tren international. Martha Bibescu - ca sa ne oprim doar la un singur nume din literatura romaneasca - a scris de multe ori la superlativ, neascunzandu-si admiratia si bucuria la vederea acestui tren.



Capete incoronate sau presedinti, traficanti si emigranti, dar si oameni simpli, calatori ocazionali ai acestui tren, au beneficiat peste ani de confortul si eleganta trenului rege sau de promiscuitatea compartimentului de clasa "tare" din "valiza Balcanilor", cum mai era denumit acest tren de catre cei ce profitau de el pentru a-si derula micile afaceri personale.
Cele doua razboaie mondiale si avantul celorlalte mijloace de transport in perioada postbelica au condus inevitabil la declinul acestui celebru tren. Orient Express a fost una dintre victimele primului razboi mondial si, desi repus in circulatie in luna mai 1921 prin Arad, Teius si Brasov, el nu a mai avut niciodata stralucirea sa antebelica. In timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial, trenul a fost din nou suspendat. Totusi el a supravietuit, pe diferite trasee si in diferite compuneri, pana in prezent, devenind un banal tren international cu parcursul Paris Est - Budapesta. Ultimul tren regulat de calatori purtand numele legendarului Orient Express a circulat in Romania pana la data de 1 iunie 1991.



Dorind sa reinvie interesul publicului pentru trenurile exprese internationale, Compania Internationala a Vagoanelor de Dormit (CIWL) intentiona sa repuna in circulatie regulata, incepand cu data de 29 aprilie 1967, un tren de lux denumit Nostalgie Orient Express intre Paris si Istanbul. Dar, din cauza dezinteresului publicului fata de trenurile de dormit de foarte lung parcurs, compania renunta la proiect si chiar isi sterge din titulatura expresia "…et de Grand Express Europeens". Dupa alti trei ani, CIWL hotaraste sa renunte chiar si la parcul propriu de vagoane. Apoi, ca urmare a unei hotarari luate in anul 1976, in 19 mai 1977 a circulat pentru ultima data vagonul de dormit direct Paris - Istanbul. Epoca marilor legaturi transcontinentale cu vagoane de dormit apusese…
Paralel cu aceste evenimente, agentia de turism elvetiana Intraflug A.G. a cumparat cateva vagoane ale CIWL si, in 18 martie 1976, a pus in circulatie primul tren turistic Nostalgie Orient Express, de la Milano la Istanbul. Cu toate ca aceasta calatorie si-au permis-o numai oamenii instariti, costul unui bilet fiind de 1600 de franci elvetieni, succesul a fost mare. In compunerea trenului se gaseau vagoane de dormit Pullman si restaurante construite intre anii 1926 si 1929 pentru CIWL. Succesul acestui prim tren a determinat agentia turistica Intraflug ca, in luna octombrie a aceluiasi an, sa puna in circulatie un nou tren, denumit Nostalgie Arlberg-Orient Express, din Zürich catre Cornul de Aur. Si acest "tren al milionarilor" a fost intampinat la Istanbul de o multime de oameni curiosi.



In martie si aprilie 1977 garnitura de succes a Nostalgie Orient Express-ului a plecat din nou din Zürich spre malul Bosforului. In luna octombrie a plecat din Stuttgart catre Istanbul un tren expres cu turisti americani, iar in scurt timp germanii au pus la dispozitia propriilor turisti din Stuttgart trenul Nostalgie Orient Express.
In dorinta de a sublinia caracterul sau nostalgic si beneficiind de ultimele locomotive cu abur in exploatare la principalele cai ferate europene, in octombrie 1979, Nostalgie Orient Express-ul, format din cinci vagoane, a fost remorcat pe aproape tot parcursul cu locomotive cu abur, parcurgand traseul Zürich - Istanbul - Thessaloniki - Zürich.
Anul 1982 a adus deja celebra garnitura si in tarile Europei de Est. La 2 octombrie, turisti din Seattle (SUA) au pornit la drum din Paris parcurgand traseul Reims - München - Viena - Budapesta -Bucuresti - Sofia - Istanbul, cu intoarcere prin Belgrad - Venetia - Interlaken - Beaune - Paris. Turul nostalgic al Orientului a costat atunci 8900 de dolari de persoana!
In anul 1983 s-a sarbatorit centenarul primului tren Orient Express, Paris - Bucuresti - Giurgiu. Intraflug A.G. a pus in circulatie, intre 2 si 8 mai, garnitura Nostalgie Istanbul Orient Express, compusa acum din 15 vagoane originale CIWL, sub deviza "100 de ani Orient Express - 100 de ani trenuri de lux". De remarcat faptul ca evenimentul a fost sarbatorit, in plina "epoca de aur", si in Gara Baneasa din Bucuresti, sub atenta supraveghere a "organelor". Iata si compunerea trenului:



• 1 vagon-restaurant tip "Sud Express" 2741 fabricat in anul 1926;
• 1 vagon de bagaje-furgon tip "Orient Express" 1283 fabricat in anul 1928;
• 2 vagoane Pullman tip "Cote d'Azur" 4158 si 4161 fabricate in anul 1929;
• 1 vagon de bar tip "Train Bleu" 4164 fabricat in anul 1929;
• 6 vagoane de dormit tip "Train Bleu" cu 16 locuri 3472, 3475, 3480, 3487 fabricate in anul 1929;
• 1 vagon de dormit tip "Train Bleu" cu 20 locuri 3551 fabricat in anul 1929;
• 1 vagon-dus 4013 fabricat in anul 1926;
• 2 vagoane de dormit tip UB pentru personalul de serviciu.
De cei 100 de participanti a avut grija o echipa de 30 de oameni - personal de serviciu, intre care un medic, un pianist de bar si un translator. Serviciul de protocol a fost asigurat de renumita "Brigade Presidentielle" a CIWL.
Vagoanele sunt in stare originala, mai putin vagonul-bar, care a suferit modificari in anul 1951.
Traseul parcurs:
• 2 mai 1983, ora 16:00 - plecarea din Paris, Gare de l'Est;
• 3 mai 1983, München - vizitarea orasului; apoi Simbach, Linz, Viena - bal in tinuta de gala;
• 4 mai 1983, Budapesta - vizitarea orasului, gala diner in tren;
• 5 mai 1983, Bucuresti - festivitate in Gara Baneasa si vizitarea orasului;
• 6 mai 1983, ora 17:30 - primire festiva la Istanbul, cazare la hotel Etap Marmara;
• 7 mai 1983, Istanbul - program turistic;
• 8 mai 1983, retur, cu avionul.



Costuri: 5145 de franci elvetieni, cu dormit numai in tren; 5400 SFR, cu dormit in tren si in hotel; 6300 SFR, cu dormit in tren si in hotel si retur cu avionul.
Pentru a permite unui numar cat mai mare de turisti occidentali sa participe la aceste calatorii nostalgice, atat de apreciate la sfarsit de mileniu, traseul garniturii a fost sensibil scurtat, parcurgand doar distanta (Londra) - Paris - Venetia, sub numele de Venice Simplon Orient Express.
Dar incununarea carierei celebrei garnituri a avut loc la sfarsitul anului 1988, cand aceasta a realizat extraordinara performanta de a parcurge un traseu aproape de neimaginat: 15.000 km, intre Paris si… Tokio, traversand doua continente si circuland pe trei (!) ecartamente diferite.
Miercuri, 7 septembrie 1988, Paris, Gare de Lyon. Un tren celebru pornea in cea mai fabuloasa croaziera feroviara imaginabila. Organizata cu ocazia celei de a 30-a aniversari a canalului de televiziune privat Fuji din Tokyo, calatoria a reunit numai 36 de participanti, miliardari excentrici din Japonia, Statele Unite, Franta, Anglia si Hong Kong, care si-au putut permite "biletul de calatorie" de 20.000 de dolari pentru parcursul Paris - Hong Kong si returul in avion, si de aproape 30.000 de dolari pentru un program complet de trei saptamani, incluzand si croaziera de 10 zile in Japonia. Traseul a traversat opt retele feroviare nationale, trecand prin orasele: Paris, Berlin, Varsovia, Moscova, Novosibirsk, Irkutsk, Harbin, Beijing, Hong Kong si Tokyo.
Provocarea a fost si de natura tehnica. Imaginati-va 15 vagoane de dormit speciale, saloane de lux si Pullman, construite intre anii 1926-1929, adaptate pentru a circula pe trei ecartamente diferite (1435 mm - in Europa si China, 1524 mm - in fosta URSS si 1067 mm - in Japonia), fara a le altera vizibil aspectul sau calitatile de confort si de rulare. Pe parcurs au fost utilizate pentru tractiune locomotive de toate categoriile, de la aburul nostalgic pana la uzualele Diesel si electrice, ale tarilor traversate. Dar eforturile coordonate ale atelierelor CIWL de la Ostende, din Germania, si ale proprietarului Intraflug au facut ca aceste probleme tehnice si logistice (boghiurile de schimb au precedat trenul, asteptandu-l in statiile de transpunere!) sa fie surmontate, iar parcursul intercontinental sa se desfasoare fara incidente tehnice.
La inceput de nou mileniu, legendarul "tren al regilor si rege al trenurilor" isi exercita nestirbita fascinatie atat asupra celor ce-si pot permite luxul unei calatorii nostalgice, cat si a celor ce il privesc cu admiratie defiland prin cenusiul cotidian, asa cum s-a intamplat chiar anul trecut, la trecerea prin tara noastra…
memorat
Advertisement