28 Aprilie 2024, 00:43:28

Autor Subiect: CARBUNELE, in transporturile feroviare romane  (Citit de 1405 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 18:31:16

zofei.2006

  • Vizitator
                                             CARBUNELE, in transporturile feroviare romane


Carbunele este definit in literatura de specialitate ca o roca sedimentara formata prin incarbonarea resturilor vegetale ce se prezinta sub forma de straturi intercalate intre alte roci, fiind cunoscut si folosit din cele mai vechi timpuri.
Dovada folosirii lui de catre romani in Dacia este furnalul primitiv descoperit in Valea Caselor de la Ghelar – Hunedoara, si chiar halda de zgura de la Teliuc.
In secolul XI-XII in Anglia si Germania se folosea carbunele la topirea metalelor si incalzitul locuintelor.
Pe plan mondial folosirea intensiva a carbunelui incepe in anul 1880-1881, o data cu dezvoltarea metalurgiei si a siderurgiei.
Rezerva mondiala de huila si lignit este apreciata la aproape 7 milioane de tone, cantitate suficienta pentru un consum normal pentru 4500 de ani.
In anul 1900 carbunele avea o pondere de 95% in producerea energiei, pentru ca numai dupa 30 de ani ponderea sa scada la 73,4%, petrolul aparand cu 17,1% si energia hidraulica, cu 9,45%.
In anul 1930 productia mondiala de 1397,8 mii tone carbune se folosea in proportie de 22% ca materie prima (10% productie, 7% prelucrarea otelului si 5% uzinele de gaz) si 78% combustibil solid utilizat: 29% in industrie, 23% la caile ferate, 6% la centralele termice, 3% pentru navigatie si 17% in consumul gospodariilor.
In privinta consumului de carbune pe cap de locuitor la inceputul secolului XX, Statele Unite ocupau primul loc, cu 4110 kg/locuitor, in timp ce tara noastra, cu bogatele ei resurse, se afla printre cele mai slabe consumuri europene, de 170 kg/cap de locuitor.
In Romania au fost importante zacaminte de carbune cunoscute din cele mai vechi timpuri si raspandite pe aproape toata suprafata tarii.
Antracit si huila – in Muntii Banatului, carbunele brun – in Valea Jiului si in bazinul Comanesti, huila – in Tara Barsei (Codlea, Cristian, Vulcan) si importante rezerve de ligniti – in bazinele Olteniei, Dambovita si Muscel.
Dupa datele prezentate de profesorul I. Mrazek in studiul privind Progresele stiintei geologice in Romania, rezulta ca in anul 1931 zacamintele nationale de carbune au fost apreciate la 21 de milioane de tone de carbune brun si 25,8 milioane de tone de huila in bazinul Banatului, 26 de milioane de tone de lignit si 0,5 milioane de tone de huila in Tara Barsei, 1635 de milioane de tone de carbune brun in bazinul Jiului si 967,7 milioane de tone de lignit in regiunea subcarpatica (Oltenia, Doicesti, Sotanga, Laculete, Filipestii de Padure si altele).
Primele straturi de carbune se descopera prin anul 1780 in Valea Jiului, dar raman neexploatate din cauza mijloacelor rudimentare de transport si a lipsei de drumuri.
O data cu concesionarea zacamintelor din Muntii Semenicului unei societati cu capital austriac, se deschid si primele exploatari de huila la Domani si Secu, in anul 1788, si ceva mai tarziu si la Anina, in Muntii Banatului.
In Moldova prima exploatare de carbune o aflam in anul 1825 in bazinul Comanesti, de unde carbunele se transporta cu carutele la Iasi, pentru moara de foc, sau la Galati, pentru vapoarele din port.
Intre anii 1830 si 1836 in Tara Barsei, compania "Kronstader Schurverin" extrage primii carbuni din minele de lignit de la Vulcan, Codlea, Holbav si Baraolt.
In Valea Jiului, fratii Hoffman si "Societatea Brasovia, de mine si cuptoare" deschid prima mina la Lonea, in anul 1840, o data cu exploatarile de la suprafata de la Vulcan, Petrosani si Petrila, iar 10 ani mai tarziu este exploatata si huila de la Lupeni, de catre firma COHN din Craiova.
Fara indoiala ca extractia carbunelui in Romania capata un interes deosebit dupa anul 1880, o data cu avantul metalurgiei, cand incepe sa se manifeste lipsa de combustibil indigen prin imputinarea padurilor si cand, dupa anul 1881, statul trece la deschiderea a noi exploatari necesare unei independente energetice. Dupa acest an incepe exploatarea zacamintelor de lignit din Carpatii Sudici, intre Valea Prahovei si Valea Dambovitei, la Ceptura si Filipestii de Padure (judetul Prahova), Sotana si Margineanca (judetul Dambovita) si, dupa anul 1906, si la Domnesti, Berevoiesti si Poienari (judetul Arges).


memorat
Advertisement

03 Decembrie 2009, 18:36:10
Răspuns #1

zofei.2006

  • Vizitator
Cele mai recente exploatari se deschid intre anii 1956-1960, cand exploatarea carbunilor energetici – lignitii din bazinul Olteniei–Motru–Rovinari – capata o deosebita amploare.

In 1956 se deschide exploatarea la zi la Rovinari, iar intre anii 1966-1970, si exploatarile Plostina, Lupoaia, Rosiuta, carierele Balta Miresii, Garla si Ciocanul.

Din anul 1971, in bazinul Barcaului, din judetul Bihor, incep sa produca si minele de la Surplacul de Barcau, Ipu, Popesti–Voievozi si altele.

Cele mai recente exploatari din bazinul carbonifer al Olteniei, a lignitului la zi la Rosia – Jiud, Pesteana – Jiu, precum si la minele Rogojelu, Albeni si Urdari, incep sa produca dupa anul 1980.



In anul 1973 Romania se afla pe locul 17 in lume la extractia de carbune, cu o productie anuala de 26 de milioane de tone, din cele cinci bazine carbonifere, astfel: 35% din Petrosani, 34,5% din Oltenia de Nord, 11,4% din Subcarpatii Sudici, 10,8% din Valea Barcaului, 5% din Baraolt si 3% din alte exploatari, carbunele fiind 33% huila, 66% lignit si 1% carbune brun.

La inceputul exploatarii carbunilor in tara noastra, din cauza mijloacelor rudimentare de transport, intreprinderi ale industriei metalurgice si siderurgice incep sa se aseze in imediata apropiere a zacamintelor de carbune: Fabrica de Oteluri de la Otelu Rosu (1796), Fabrica de Sine de la Resita (1851), Fabrica de Cocs de la Anina (1854), Uzinele de Fier de la Calan (1863-1869) si altele.

Lipsa cailor ferate si a drumurilor putem sa o consideram fara sa gresim cauza care vreme indelungata a limitat nivelul extractiei de carbune atat pe plan mondial, cat si pe plan national.

Straturile de carbune descoperite in Valea Jiului in anul 1790 au stat neexploatate aproape 60 de ani, pana la aparitia primelor cai ferate.

In anul 1833, Departamentul Dinlauntru al Tarii Romanesti, preocupat de problema transportului carbunelui, intreprinde studii si cercetari serioase privind posibilitatea de navigatie pe raurile tarii spre Dunare.

Dorinta de a gasi solutia unui transport de masa, ieftin si rapid pentru carbunele extras din minele din Anglia a dat lumii una dintre cele mai minunate descoperiri ale civilizatiei mondiale – caile ferate.

Printr-o fericita coincidenta, prima cale ferata din lume, construita in Anglia, si prima cale ferata cunoscuta pe pamant romanesc, Oravita–Bazias, au fost construite numai pentru transportul carbunilor si au intrat in istoria cailor ferate ca "linii ale carbunelui".

Dupa punerea in exploatare, la 20 august 1854, a acestei frumoase linii din Muntii Banatului, va aparea o intreaga retea de linii de cale ferata, in aproape toate regiunile tarii, linii datorate existentei carbunelui.

Este suficient sa aratam ca productia de carbune din Valea Jiului s-a dublat intr-un an imediat dupa deschiderea caii ferate Petrosani– Simeria in anul 1870.

Din reteaua cailor ferate ale Romaniei vom incerca sa prezentam cele 24 de linii ferate a caror existenta pe harta patriei o consideram datorata existentei zacamintelor de carbune.

1. Linia Oravita–Bazias (62,5 km) este cea mai veche linie CF cunoscuta pe teritoriul tarii noastre.

Lucrarile de constructii, incepute in anul 1846, au fost terminate la 20 august 1854, cand au inceput sa circule primele vagoane cu carbune adus de la minele Anina pentru vapoarele liniilor austriece din portul Bazias.

Intre minele Anina si Oravita carbunii erau transportati pe o cale ferata cu tractiune cabalina, iar pe portiunile de panta erau folosite planuri inclinate – funiculare. Linia a functionat pana la 15 decembrie 1863, cand a fost terminata calea ferata in tractiune cu abur Oravita–Anina.

2. Linia Oravita–Anina (33 km) a fost construita in Muntii Semenicului pentru a inlocui vechea linie cu tractiune cabalina.

La 15 decembrie 1863 se transporta primii carbuni de la minele din zona Anina spre Oravita si Dunare.

3. Linia Simeria–Petrosani (79 km), construita de firma austriaca Klein pentru transportul carbunilor de la minele din Valea Jiului la Simeria, a facut legatura cu magistrala Alba Iulia–Simeria–Arad–Budapesta–Viena si va deschide Imperiului Austro-Ungar drumul spre bogatiile carbonifere din Valea Jiului.

Nu intamplator Aradul este legat cu Budapesta prin Curtici (25.X.1858) si cu Alba Iulia (22.XII.1868), ci pentru a se deschide calea intereselor Austriei spre carbunii din Valea Jiului.

4. Linia Simeria–Hunedoara (15 km) este data in functiune la 1 iunie 1884, in acelasi an cu inceperea constructiei marilor uzine siderurgice de la Hunedoara, pentru transportul carbunilor din Valea Jiului spre furnalul modern pentru fonta.

5. Linia Golesti–Campulung (54 km) este data in functiune la 1 august 1887 pentru a rezolva transportul carbunilor de la Schitul Golesti (1880) spre capitala tarii sau la Dunare.

6. Linia Livezeni–Lupeni (18 km) este o prelungire fireasca a liniei Simeria–Petrosani spre zacamintele de carbune de la Lupeni, care au asteptat din anul 1850 pana in anul 1887 aparitia caii ferate si in aceasta zona.
memorat
03 Decembrie 2009, 18:47:11
Răspuns #2

zofei.2006

  • Vizitator
Vorbind despre importanta exploatarii carbu-nelui in dezvoltarea transportului feroviar, continuam sa va prezentam evolutia, pe teritoriul tarii noastre, a asa-numitelor "linii ale carbunelui".

7. Linia Filiasi-Targu Jiu (70 km) este o ramificatie din magistrala Bucuresti-Varciorova, terminata la 1 iulie 1888, ca o incercare de traversare a Carpatilor prin Valea Jiului spre Transilvania.
Dupa Unire se vor face eforturi timp de 30 de ani de realizare a acestei legaturi si numai dupa terminarea tronsonului Bumbesti-Livezeni aceasta poate fi numita "linia carbunilor".

8. Linia Oravita-Berzovia (59 km) este construita si data in functiune la 10 februarie 1896 pentru a usura transportul de carbune de la minele Anina, Secu sau din Valea Jiului spre industria Resitei, unde dupa anul 1845 a functionat primul laminor actionat cu abur, apoi, in 1851, primul laminor de sine CF si, in anul 1864, prima instalatie de cocsificare a carbunilor de Anina.

9. Linia Targu Ocna-Comanesti (23,41 km), inaugurata la 27 noiembrie 1898, pentru transportul carbunelui din Bazinul Comanesti spre Iasi si porturile de la Dunare.

10. Linia Sibot-Cugir (13 km) se va ramifica la 19 aprilie 1906 din magistrala Alba Iulia-Arad pentru a transporta carbune din Valea Jiului la Cugir, unde se afla inca din anul 1850 primul cuptor de pudlaj - procedeu de obtinere a otelului prin afanarea fontei.

11. Linia Subcetate-Caransebes (77 km) este construita la 19 decembrie 1908 pentru a scurta drumul carbunelui din Valea Jiului la vechiul centru metalurgic Otelu Rosu, dar in special pentru consumul complexului industrial de la Resita.

12. Linia Calnic-Resita (5 km) este o prelungire fireasca, realizata la 28 noiembrie 1908, in complexul industrial Resita pentru transportul carbunilor, ca urmare a dezvoltarilor survenite in zona.

13. Linia Targu Jiu-Bumbesti (16 km), data in functiune la 1 aprilie 1916, pentru sustinerea strategica a armatelor romane. Dupa 32 de ani de la terminarea tronsonului Bumbesti-Livezeni, ea va deveni cea mai autentica linie a carbunelui ce se va scurge din Valea Jiului spre Capitala sau spre marile centrale termoelectrice

14. Linia Resita-Caransebes (41 km) a fost construita la 15 octombrie 1938, asigurand o legatura directa a centrului industrial Resita cu reteaua principala de cale ferata, reducand drumul carbunelui cu 150 km intre Resita si Caransebes.

15. Linia Ion Luca Caragiale-Filipestii de Padure (12 km) este data in functiune la 1 iulie 1946 pentru transportul carbunelui de la minele Ceptura si Filipestii de Padure spre Termocentrala Doicesti.

16. Linia Bumbesti-Livezeni (31 km) a fost inceputa in anul 1924 si, din foarte multe motive, a fost terminata numai la 22 octombrie 1948; fiind unul dintre cele mai grele trasee din tara, a fost conceput ca tronson al medianei feroviare nationale din vest, Oradea-Vascau-Varfurile-Brad-Deva-Simeria-Filiasi-Craiova.
Autentica linie a carbunelui, a legat bazinul Vaii Jiului, pe cea mai scurta ruta, de vechiul regat, preluand in mod firesc marile transporturi de carbune ce aglomerau pasurile Predeal si Ghimes.

17. Linia Augustin-Capeni (5 km), deschisa in anul 1958 numai pentru transportul de carbune de la minele din bazinul Baraolt (Varghis-Capeni-Baraolt) spre retea pe magistrala Brasov-Sighisoara-Oradea.

18-23. Liniile din Bazinul Olteniei
Primele exploatari de lignit la zi se deschid, incepand din anul 1956, in zona Rovinari - Gorj, la carierele de la Balta Unchesului, Ciocani sau Garla Balacesti, unde se foloseau excavatoarele rotative de mare capacitate.
Incepand din anul 1960, o data cu exploatarea masiva la zi, in cariere sau in subteran, a lignitilor din Bazinul Olteniei, pentru transportul carbunilor spre marii consumatori - termocentralele de la Mintia, Doicesti, Oradea, Paroseni, Rovinari si altele - au fost construite sase linii ale carbunelui, astfel:

18. Strehaia-Motru (31 km), construita in anul 1962;

19. Targu Jiu-Turceni-Filiasi (77 km), constru-ita in anul 1967;

20. Turceni-Dragotesti (28 km), construita in anul 1967;

21. Amaradia-Barsesti (8 km), construita in anul 1967;

22. Carbunesti-Albeni-Seciuri (23 km), construita in anul 1983;

23. Babeni-Berbesti-Alunu (44 km), construita in anul 1988.

Asadar, datorita exploatarii carbunilor, in Romania s-au construit 23 de linii de cale ferata, denumite "linii ale carbunilor", in lungime de 825 km, reprezentand 7,4% din lungimea retelei nationale.
Nu a fost luata in calcul in acest articol si lungimea liniilor inguste si industriale, particulare si de stat, care au servit la transportul carbunilor.
Din cele 23 de linii ale carbunilor: 14 au fost construite de Administratia CFR si noua linii, de societati straine reprezentand interesele Austriei si Austro-Ungariei pentru exploatarea carbunilor.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":