28 Aprilie 2024, 03:02:21

Autor Subiect: Nostalgia trenurilor cu aburi  (Citit de 1066 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 18:20:54

zofei.2006

  • Vizitator
                                        Nostalgia trenurilor cu aburi



Dupa Revolutia din 1989 si deschiderea granitelor, turismul romanesc s-a orientat si el catre Occident. Deschiderea a fost cu atat mai mare cu cat turistii din strainatate cunosteau pretioasele atractii din Romania. Beneficiind de servicii complete din partea agentiilor de turism, ce incercau sa atinga standardele europene si mondiale, turistii vizitau in numar destul de mare plaiurile romanesti.
Printre atractiile traditionale, cum ar fi: castelele si orasele medievale, intre care un loc important il ocupa castelul si ansamblul Peles, manastirile fortificate, Delta Dunarii, se numarau si caile ferate. Entuziastii acestor minuni ale tehnicii mondiale descopereau cu surprindere sau revedeau cu emotie locomotive, vagoane sau lucrari de arta contemporane cu cele din batranul Vest european. Daca in Germania, Austria sau Elvetia, Anglia, Irlanda sau Spania exista de decenii muzee specializate in prezentarea istoriei feroviare, sosise si in Romania momentul mult asteptat pentru valorificarea unui potential inca neexploatat.
Inca din anii 1960–1970 au existat prieteni ai cailor ferate care cunosteau pana la detalii tipurile de locomotive, vagoanele si liniile pe care acestea circulau. In revistele de specialitate din Germania, Franta sau Austria, in mod periodic, fusesera prezentate reportaje despre aceste minuni cu abur din Romania. Acum, dupa caderea regimului ce restrictionase circulatia persoanelor in afara granitelor, schimburile culturale puteau fi realizate fara oprelisti si la acest nivel.
Vizitand in mod regulat liniile din tara pentru fotografii sau plimbari de placere, numerosii turisti puteau fi indrumati si puteau beneficia de atentia necesara prin organizarea unor grupuri specializate. Aveau sa se nasca astfel firmele de turism feroviar care, prin relatii de colaborare cu firme de profil din alte tari, urmau sa ofere turistilor programe variate pentru agrement si documentare. Programele turistice au fost pentru inceput pregatite pentru cei mai impatimiti prieteni ai cailor ferate romane, ce doreau sa vada circuland batranele locomotive cu abur.



Nostalgia revederii acestor piese de muzeu a fost retraita o data cu primele trenuri special comandate si puse in circulatie pe Regionala Brasov.
Beneficiind de mai multe facilitati turistice stranse laolalta, judetele Brasov si Sibiu puteau oferi programe din cele mai diversificate, atat celor ce doreau sa calatoreasca cu trenuri de epoca, cat si celor interesati de arta si istorie in general. De asemenea, cele mai pitoresti locuri si cai ferate din tara se gasesc in zona Sibiului si a Brasovului, dar si in regiunile apropiate de Cluj, Targu Mures sau Timisoara. Astfel, cele mai interesante orase din Romania aveau sa devina, inca o data, puncte de pelerinaj pentru un segment nou de turisti– prietenii cailor ferate. In prezent, programele pregatite pentru acest gen de excursii se desfasoara pe parcursul mai multor saptamani in care turistii au ocazia sa cunoasca Valea Oltului, Brasovul si imprejurimile sale, Targu Mures si Sovata. Ca detalii desprinse din statistici, cele mai multe trenuri de epoca au fost organizate pe reteaua Regionalei Brasov, atat pe liniile normale, cat si pe cele inguste (Sibiu–Agnita, Targu Mures–Sovata, Targu Mures–Lechinta). O mare atractie o reprezinta regionalele Timisoara (cu liniile de la Oravita–Anina, Arad–Brad), Cluj (Cluj–Ciucea) si Iasi (Vama–Moldovita).
In fiecare din aceste locuri se organizeaza trenuri de epoca speciale, cu materialul rulant specific pentru sectiile de circulatie pe care le-au deservit. Astfel, "linia carbunelui" de la Oravita la Anina este apreciata pentru specificul deosebit al conditiilor de circulatie, iar unicitatea le este conferita de materialul rulant special construit, inca in functiune. Maiestuozitatea locomotivei Pacific poate fi admirata pe linii ca Brasov–Sibiu sau Sibiu–Calimanesti, decorul si recuzita fiind aceleasi ca in descrierile lui Geo Bogza din Cartea Oltului. Puterea unei "aburoase" precum 142.044 se poate dezlantui, asa cum o facea si odinioara, pe linia Cluj–Ciucea.
Dintre traseele ce pot fi parcurse sunt alese cele intacte din punct de vedere istoric. Modernitatea si facilitatile de exceptie ale turismului modern, autocare de lux, muzee exemplar restaurate sau amenajate etc., sunt accesorii care vin sa completeze o zi plina de nostalgie. Arhitectura deosebita a Clujului, Sibiului, Brasovului sau a Timisoarei nu este mai putin "gustata" de impatimitii cailor ferate, insa atractia turistica reprezentata de trenuri in general este inca foarte mare. Cu eforturi deosebite, la mijlocul deceniului trecut au fost reparate o serie de locomotive cu abur si vagoane de epoca, iar cele pentru care nu au fost suficiente fonduri isi asteapta inca randul in Muzeul Locomotivelor cu Abur din Sibiu.
Cu toate ca locomotivele cu abur reprezinta in principal un subiect de istorie, vizualizarea, fotografierea, filmarea sau studierea lor reprezinta baza dezvoltarii turismului feroviar romanesc. Pe langa liniile de cale ferata normala, au existat vaste retele de linii inguste, nu mai putin atractive pentru cei pasionati, dar care, din pacate, sufera din cauza degradarilor mai mult decat surorile lor mai mari. Liniile din zona Targu Mures, Covasna sau Viseu se numara intre punctele de atractie. An de an, turistii vin in aceste locuri pentru a se delecta cu imaginile de un pitoresc deosebit, cu sunetele inedite care insotesc un tren tras de o locomotiva cu abur, dar si pentru a studia satele romanesti, unde codrul mai este inca "frate cu romanul" si unde viata oamenilor se desfasoara in stransa legatura cu natura.
Pentru americani si asiatici in mod special, dar si pentru europeni, caile ferate de pe teritoriul romanesc reprezinta lectii de istorie a civilizatiei tehnice pe care le-au cunoscut in carti si acum au ocazia sa le traiasca. Cel mai mare punct castigat de cei ce se ocupa de turismul feroviar romanesc este ca prin ceea ce fac aduc o contributie remarcabila patrimoniului tehnic si imaginii Romaniei. Acestea sunt insa fragile si, asa cum este necesar in orice afacere, cel mai important deziderat este sincronizarea elementelor componente.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":