26 Aprilie 2024, 22:56:53

Autor Subiect: TRAFICUL FEROVIAR EST – VEST LA INCEPUTUL SECOLULUI XXI  (Citit de 734 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 17:35:05

zofei.2006

  • Vizitator
                            TRAFICUL FEROVIAR EST – VESTLA INCEPUTUL SECOLULUI XXI

In urma schimbarilor petrecute in ultimul deceniu in zona estica a Europei atat in ceea ce priveste relatiile politice, cat si cele economice, tarile Europei de Vest si de Est se regasesc in fata unei provocari majore.
In Europa de Est, in epoca economiei centralizate, rolul caii ferate era de a respecta previziunile pietei care priveau transportul de calatori si de marfuri. Era vorba, in special, de a se asigura schimbul de materii prime in vrac si de materiale industriale grele.
In noua ordine europeana, geografia economica a acestui continent a fost reconfigurata, deschizand calea unor noi oportunitati de schimburi economice intre Est si Vest. Exista acum posibilitati de transport de marfuri pe distante mai mari, ceea ce nu poate fi decat favorabil Caii Ferate.
Comertul intre cele doua zone ale Europei este in dezvoltare progresiva. In urmatorii 10 ani se prevede o sporire accelerata datorita aderarii tarilor din Europa Centrala la Uniunea Europeana. Sectoarele care vor inregistra extinderea cea mai rapida vor fi produsele de consum si cele industriale. Noul spatiu economic european ofera rute mai lungi pentru realizarea transporturilor pe calea ferata, dar in acelasi timp si mai multe frontiere, mai multe fragmentari ale gestiunilor feroviare si, in consecinta, mai multe dezacorduri intre normele si sistemele de exploatare.
Inainte de divizarea Europei, in 1945, industriile feroviare din Europa de Est si de Vest impartaseau numeroase traditii: ele erau in general nationalizate, centralizate, birocratice, legate de progresul ingineriei si foarte strict reglementate. In Europa Occidentala aceste structuri au fost abandonate treptat, in cursul deceniilor, sub presiunea concurentei. In Est, dimpotriva, pana in anii '90 structurile traditionale au fost mentinute prin sistemul economiei dirijate. Rasturnarea brusca a regimurilor politice a impus economia de piata, care, conjugata cu severe constrangeri bugetare, a impus o reforma mult mai rapida decat cea care avea loc in Europa Occidentala. In anumite parti ale retelei feroviare est–europene se pare ca reforma progreseaza astazi mai profund si mai rapid decat in anumite regiuni ale Europei Occidentale.
In Europa de Est dezvoltarea transportului feroviar in functie de evolutia pietei si de schimbarile institutionale va depinde de perspectivele economice pe termen lung.

BERD si industria feroviara



Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) are un rol important in sustinerea industriei feroviare din Europa de Est astfel incat sa se poata adapta la economia de piata si noilor oportunitati si operatiuni feroviare. Programul bancii a permis punerea in aplicare a 18 proiecte feroviare in 16 tari.
BERD a fost fondata in aprilie 1991 pentru a raspunde importantelor transformari din climatul politic si economic in Europa Centrala si de Est. Obiectivul bancii este sustinerea dezvoltarii economiei de piata in urma prabusirii masive a regimurilor comuniste din aceasta regiune. La ora actuala, banca isi desfasoara activitatea in 26 de tari din Europa Centrala si de Est, precum si in Comunitatea Statelor Independente (CSI). La acest obiectiv se adauga asigurarea tranzitiei intre industria existenta si o industrie viabila financiar, capabila sa suporte concurenta in cadrul unei economii de piata. Este vorba indeosebi de a se face o piata de transport Est-Vest.
Pentru a realiza acest obiectiv banca s-a implicat din punct de vedere financiar in proiecte orientate strict spre tranzitie si care urmaresc:

-sa amelioreze competitivitatea cailor ferate pe piata;

-sa amelioreze gestionarea bunurilor pentru a spori rentabilitatea;

-sa rezolve problemele de transport care incomodeaza dezvoltarea progresiva a industriei private;

-sa amelioreze raporturile comerciale internationale cu celelalte economii de piata.

In ceea ce priveste proiectele independente ale companiilor feroviare nationale, pentru a primi finantari de la BERD tarile Europei de Est trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

-legi feroviare care incurajeaza comercializarea industriei feroviare;

-structuri comerciale de gestiune in interiorul intreprinderilor feroviare;

-adoptarea de planuri de gestiune care sa permita modernizarea si ameliorarea performantelor comerciale;

-multiple implicari ale sectorului privat in industrie.

Mai mult de jumatate din sumele acordate de catre BERD au fost in favoarea dezvoltarii serviciilor de transport, desi obiectivele BERD sunt orientate in egala masura catre infrastructura si operatiuni feroviare.

Proiecte feroviare BERD

Intentiile bancii se indreapta in prezent spre finantarea unei largi game de investitii feroviare in urmatoarele domenii:
A. Infrastructura
B. Transport feroviar

La prima categorie se pot enumera:

• reparatii la calea ferata, modernizarea elaborarii si sporirii vitezei si a capacitatilor de transport, daca volumul traficului si rentabilitatea economica le justifica;

• sisteme si tehnologie adaptate gestionarii caii ferate;

• intretinerea infrastructurii si achizitia de noi echipamente;

• retele de telecomunicatii feroviare si de transmisiuni de informatii.

Investitii financiare



Investitiile in infrastructura (cai ferate si terminale) relanseaza serviciile de transport pe un anumit numar de rute strategice importante intre Europa de Est si de Vest.
Printre acestea, se pot enumera:

• Viena–Berlin, via Praga;

• Berlin–Varsovia–Moscova;

• linia ferata care traverseaza Slovenia de la E la V;

• Moscova–Portul din Sankt-Petersburg;

• Europa Occidentala, spre Romania si Bulgaria;

• Culoarul TRACECA (Transport Central Asia, Caucaz, Europa);

• liniile ferate ce leaga Rusia si tarile CSI spre porturile din Tallinn (Estonia), Ventspils (Letonia) si Klaipeda (Lituania).

BERD colaboreaza in realizarea proiectelor sale de investitii cu Banca Europeana de Investitii, cu Banca Mondiala si cu Comisia Europeana.

memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":