26 Aprilie 2024, 20:33:19

Autor Subiect: AVIATIA CFR  (Citit de 798 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 16:27:09

zofei.2006

  • Vizitator
                                           O ISTORIE MAI PUTIN CUNOSCUTA
                                             AVIATIA CFR


La 14 iulie 1935, in cadrul Asociatiei Sportive si Culturale CFR s-a infiintat Sectia Aviatica CFR la care au aderat, inca de la inceput, 4.000 de persoane, personal CFR precum si membri de familie. Aceasta initiativa a fost primita cu mult interes atat in cercurile ceferiste, cat si in cele ale aviatiei.
    Explicatia acestei initiative este simpla: administratia CFR nu a ramas niciodata indiferenta fata de miscarile culturale si sportive, sesizand dotarea modesta a aviatiei nationale cu aparate si piloti, insuficiente ca numar si pregatire pentru a raspunde nevoilor apararii nationale.
    La 4 noiembrie 1935, in sala de festivitati din Gara de Nord a avut loc inaugurarea cursurilor Scolii de Pilotaj a Sectiei de Aviatie din cadrul Asociatiei Sportive si Culturale CFR, unde comandantul scolii, locotenent-comandor Cezar Stiubei, a tinut si prima prelegere.
    Infiintarea Sectiei de Aviatie CFR a reprezentat un eveniment extrem de necesar pentru acea perioada de timp; aici a fost instruit un numar mare de piloti pentru uzul armatei, in timp de razboi, si al aviatiei civile, in timp de pace.
    In numai doi ani, Sectia Aviatica CFR a ajuns sa aiba 14.000 de membri, fapt care a dus la crearea Asociatiei Aviatice CFR, cu personalitate juridica independenta. In 1937 s-a infiintat inca o scoala de pilotaj, la Galati, iar intre 1935 si 1940, din cele doua scoli au fost brevetati 254 de piloti. Tot in 1937, Aviatia CFR a mai infiintat trei scoli de zbor fara motor, la Arad, Cluj si Cernauti, precum si zece centre de aeromodelism.
    Cei mai buni piloti ceferisti au fost trimisi la Scoala de perfectionare a zborului de la Buzau, unde au devenit piloti militari sau instructori de zbor, iar multi dintre ei au luptat in cel de-al doilea razboi mondial, facand cinste “aripilor romanesti”.
    In 1939, Scoala de Zbor CFR din Bucuresti avea un parc de 32 de avioane, dintre care 26 pentru scoala, patru pentru acrobatie si doua pentru turism.
    In primavara anului 1940, din cauza evenimentelor, scolile de zbor CFR si-au intrerupt activitatea, urmand ca pana la sfarsitul razboiului, cursurile in aceste institutii sa se realizeze sporadic, cu accent pe formarea pilotilor necesari aviatiei militare romane, greu incercata in toata aceasta perioada.
    Administrarea bunurilor Aviatiei CFR a fost preluata, in august 1945, de Uniunea Sindicatelor CFR, prin infiintarea Serviciului Aviatic CFR.
    Serviciul Aviatic CFR, caci asa s-a numit, detinea si atelierul de la stadionul Giulesti si era deservit, aproape in exclusivitate, de personal navigant, provenit din randurile ceferistilor. Avea in dotare noua avioane de tip KLEMM 35 cu doua locuri, ce puteau transporta un pasager si 60 kg de corespondenta si erau destinate in exclusivitate serviciilor pentru Administratia CFR.
    In vara anului 1945, Aviatia CFR a deschis o linie regulata pentru transportul corespondentei CFR in regim de urgenta.
    In toamna anului 1945, Nicolae Secuianu, Comandantul Aeroportului Clinceni, declara ca Aviatia CFR intentioneaza sa achizitioneze si avioane mai mari, DOUGLAS DC - 2, pentru transportul grupurilor mari de ceferisti, delegati sau pentru transporturi utilitare. Acest proiect nu a mai putut fi realizat datorita noii orientari in politica transporturilor de dupa anul 1946. De atunci, nu s-a mai vorbit si nici nu s-a mai auzit nimic de Aviatia CFR si foarte putini cunosc faptul ca, timp de 11 ani (1935-1946), a existat un serviciu de aviatie al Cailor Ferate Romane.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":