Noul sistem de ticketing se bazeaza pe carduri contactless. Spre deosebire de cardurile bancare, acestea nu au banda magnetica, iar conexiunea cu terminalele din vehicul (validatoare) si cu cele de incarcare din centrele comerciale se realizeaza fara contact, prin proximitate. Datorita microprocesorului incorporat, cardurile permit lansarea unei oferte tarifare mult imbunatatite: la elementele actuale se vor adauga conturile de calatorii pre-platite si taxarea in functie de distanta parcursa. De asemenea, unele date personale stocate, permit atat identificarea corecta a persoanelor care beneficiaza de facilitati de transport, cat si recuperarea contului in cazul pierderii sau distugerii cardului. Incarcarea prin sistemul bancar (POS-uri si e-banking), ca si utilizarea in alte servicii publice locale - de exemplu, pentru plata parcarii pot fi implementate ulterior.
Oferta tarifara a RATT va pastra actualele bilete ca optiune de plata a calatoriei. Ele vor fi validate la bordul vehiculelor in aceleasi noi terminale (validatoare), care tiparesc data, ora si linia, fiind destinate cu precadere calatorilor ocazionali, in majoritate nerezidenti in Timisoara
RATT va pastra oferta actuala de abonamente si a transpus-o pe noul suport - cardul. In general, abonamentele sunt nominale si au pret integral, pret redus cu 20% si pret redus cu 50%. Cele nenominale vor avea exclusiv pret integral. Eliberarea abonamentelor nominale se face cu prezentarea setului actual de documente justificative, care vor fi scanate pentru a constitui o baza de date. Eliberarea "on-line" va elimina posibilitatea onorarii unor cereri gresite sau abuzive. Pentru o elasticitate cat mai mare in utilizarea cardului, abonamentelor pe o linie si pe doua linii li se va putea adauga optiunea contului de unitati pre-platite. In acest mod, cardul va putea fi utilizat atat ca abonament, cat si ca titlu de transport nenominal pe alte liinii decat cele din abonament
Noul sistem de ticketing poate fi considerat, alaturi de noul sistem de management al vehiculelor, ca un al treilea pilon al eforturilor de modernizare pe care le fac de cativa ani Primaria Municipiului Timisoara si RATT pentru imbunatatirea radicala a calitatii transportului public. Primul este realizat la nivelul infrastructurii de transport, prin reabilitarea liniilor de tramvai. Al doilea este la nivelul materialului rulant, prin innoirea parcului de autobuze si troleibuze. Principala motivatie a achizitionarii unui sistem automat de taxare, la Timisoara ca si oriunde in lume, este imbunatatirea managementului companiei de transport public. RATT nu vrea sa castige mai mult, pentru ca, de fapt, nu se pune problema castigului. Acest serviciu public esential este partial sustinut prin eforturi foarte mari ale bugetului local. Investitiile si acoperirea diferentei dintre costul real al calatoriei si cel acceptabil social sunt asigurate din banii comunitatii. In aceste conditii, eficientizarea activitatii devine obligatorie, iar rezultatele bune se intorc la comunitate. Cunoasterea completa si exacta a sarcinii de transport, diminuarea fraudei, proceduri comerciale perfect controlate si o oferta tarifara mai atractiva, toate acestea vor sta la baza unei alocari mai eficiente a resurselor, cu efectul direct al cresterii calitatii serviciului de transport public.
Nu trebuie să ascundem �nsă faptul că acest sistem aduce şi responsabilităti călătorului. Dacă inainte era suficient să achiziţioneze un abonament şi să il aibă �n posesie pentru a fi �n legalitate, cu noul sistem călătorul va fi obligat să valideze cardul pentru fiecare nouă călătorie. De asemenea, va trebui să aibă grijă să nu piardă cardul, pentru că la o nouă emitere a acestuia va plăti şi suportul - cardul, şi personalizarea. Numai la prima emitere cardurile şi personalizările vor fi gratuite. Dacă calatorul are grijă de card, il poate păstra pană la 5 ani. Dacă ii este furat, trebuie să aibă grijă să-l declare şi �n acest fel işi poate recupera restul de bani de pe card. O dată declarat pierdut sau furat, cardul intră pe o listă neagră şi nu va mai putea fi utilizat �n sistem de noul posesor.