Ramele
RIB (
Rame Inox Banlieue =
Rama din inox pentru periferie) si
RIO (
Rame Inox Omnibus) au fost concepute pentru a putea fi utilizate în sistem push-pull, fără a fi nevoie de mutarea locomotivei. Ele pot fi compuse din maxim nouă remorci (3 rame), din care una cu post de conducere, una de capăt fără post de conducere si una sau mai multe remorci de mijloc. Codificarea literală remorcilor din ramele de tip
RIO si
RIB este următoarea:
- remorcă de capăt cu post de conducere: ZRBx (cu locuri de sezut de clasa a 2a) sau ZRBDx (cu locuri de sezut de clasa a 2a si compartiment pentru bagaje);
- remorcă de mijloc: ZRBz (cu locuri de sezut de clasa a 2a) sau ZRABz (cu locuri de sezut de clasa 1 si a 2a) sau ZRABDz (cu locuri de sezut de clasa 1 si a 2a si compartiment pentru bagaje);
- remorcă de capăt fără post de conducere: ZRAB (cu locuri de sezut de clasa 1 si a 2a), ZRBD (cu locuri de sezut de clasa a 2a si compartiment pentru bagaje) sau ZRABD (cu locuri de sezut de clasa 1 si a 2a si compartiment pentru bagaje)
La Zilele Feroviare 2009 s-a prezentat o ramă
RIB moderizată la Atelierele C.F.R. Grivita. La aceasta s-a preferat codificarea completă a vagoanelor, desi la ramele aflate deja în circulatie s-a preferat codificarea cu numere de forma
57-axyz-c (unde a = 1, 2 sau 3; xyz = numarul de serie original SNCF si c=cifra de (auto)control). Modernizarea a schimbat radical aspectul vechii rame construită de Francorail-MTE si CIMT Lorraine în 1980. Vagoanele au fost re-împărtite, astfel că salonul de clasa I se găseste în vagonul cu post de conducere. Călătorii de la clasa I beneficiază si de prize cu tensiunea de 220 V c.a. si frecventa de 50 Hz. În plus, a fost montată instalatie de climatizare pentru toată garnitura, iar călătorii sunt urmăriti de un sistem de supraveghere video. Din punct de vedere estetic, aspectul exterior a fost schimbat radical prin aplicarea geamurilor lipite, dar si modernizarea capătului cu post de conducere.
Ramele
RIO 01 si
RIO 02 au fost modernizate în Franta, prin desfiintarea usii din mijloc a vagonului cu post de conducere si a celui intermediar, în zona usii fiind montate câte două canapele. Deasemenea, au fost înlocuite scaunele vechi din salon, aflate în format 3+2 (10 locuri în fiecare compartiment fictiv), cu scaune individuale în format 2+2 (8 locuri în fiecare compartiment fictiv). Rama RIO 03 a primit, în plus, aer conditionat în toate cele trei vagoane si prize de 230 V 50 Hz c.a. in saloanele de clasa I. Rama RIO 05 nu a fost modernizată, fiind utilizată la trenuri personale, pe sectia Alba Iulia - Cugir.
Să vedem si câteva date tehnice pentru ramele nemodernizate (numărul de locuri nu corespunde cu cele modernizate):
Tabel cu corespondenta dintre numerele actuale si cele de la S.N.C.F. a ramelor RIB/RIO aflate în prezent în circulatie si utilizate de S.C. Regiotrans S.R.L.: