Locomotivele tip 1C au fost printre cele mai raspandite din parcul CFR, in anul 1935 fiind inregistrate circa 350 bucati. Destinate in principal tractiunii trenurilor de marfa si de calatori, locomotivele tip 1C au fost construite intre anii 1905-1921, ultimele exemplare fiind casate abia in anii '70.
Grupate pe serii si ani de fabricatie, locomotivele de tip 1C din parcul CFR au fost urmatoarele:
*
1001-1045, 1C-n2,
*
StEG 3175/05-3275/06
*
1046-1068, 1C-n2,
*
Hartmann 3065-3087/06;
*
1069-1078, 1C-n2,
*
Lugansk 1280/08-1289/09.
Locomotivele 1001-1078 au fost primele din parcul CFR dotate cu distributie Walschaerts. Avand o viteza maxima de 80 km/h, au fost utilizate la tractiunea trenurilor, in special pe liniile secundare din Moldova si Muntenia, precum si la manevra, pana in anul 1937. Locomotivele din aceasta serie au apartinut depourilor Iasi, Pascani, Adjud, Marasesti, Buzau, Galati, Constanta, Titu, Campulung (Muscel) si Bucuresti. Reparatiile generale se efectuau la Atelierele Bucuresti Nord si ulterior Iasi si Galati. Ultimele exemplare ale acestei serii au fost casate in anul 1940.
*
1286-1288, 1C-n2,
Henschel 12862/14, 13085-13086/14;
*
1290-1293, 1C-n2,
Hanomag 7340-7343/14
*
1317-1346, 1C-n2,
Henschel 12843-12873/14;
*
1351-1377, 1C-h2,
Henschel 10283-10309/10;
*
1379-1417, 1C-n2,
Jung 1563-1589/11, 1878-1889/13;
*
1418-1427, 1C-n2,
Henschel 12297-12379/13.
Locomotivele de mai sus, cu o viteza maxima de 70 km/h, au fost utilizate in principal la remorcarea trenurilor usoare de marfa, dar nu de putine ori au tractat si trenuri de calatori sau de lucru, pana in anul 1948. Trebuie remarcate locomotivele din seria 1351-1377, care au fost primele locomotive CFR dotate cu supraincalzitoare Schmidt.
Aflate in principal in parcul depourilor Iasi, Buzau, Aron Pumnul, Pascani, Marasesti, locomotivele de acest tip au fost utilizate si pe liniile din Basarabia. Reparatiile generale se efectuau in atelierele Iasi si Galati, iar intre anii 1930-1932 si la UDR. Ultimele exemplare au fost casate in anul 1950.
*
2001-2023, 1C-n2,
StEG 3316/06-3338/07;
*
2024-2033, 1C-n2,
Kolomna 3900/08-3909/09;
*
2034-2058, 1C-h2,
Henschel 10258-10282/11;
*
2059-2069, 1C-h2,
Tubize 1719-1729/12;
*
2070-2073, 1C-h2,
Schwartzkopff 5452-5455/16.
Locomotiva de tip 1C 1409 (Jung 1881/13) varianta pentru trenuri de marfa Colectia Ilie PopescuLocomotivele seriei 2034-2073 au fost dotate cu supraincalzitor Schmidt, avand 21 tevi de fum mari cu diametrul 133/125 mm si suprafata de supraincalzire de 34,8 m2. Primele unitati (seria 2001-2033) au fost utilizate la remorcarea trenurilor de calatori pana in anul 1947, iar restul pana in anii '60.
Dupa terminarea primului razboi mondial, au fost comandate la Uzinele Skoda din Plzen un numar de 80 de locomotive tip 1C-h2, ce au constituit seria CFR 130.501-580 (Skoda 91-170/21). Acest tip de locomotive a avut la baza proiectul seriei 2034-2073 si era destinat tractiunii trenurilor de calatori pe linii cu declivitate mica.
Aflate in principal in parcul depourilor Iasi, Adjud, Buzau, Giurgiu, Titu, Fetesti si Bucuresti Calatori, locomotivele au fost utilizate in ultimii ani de activitate si la tractiunea trenurilor de marfa precum si la manevra, in special pe linii industriale. Reparatiile generale se efectuau la atelierele Iasi, Galati si Simeria.
CARACTERISTICI TEHNICE:
*
timbrul cazanului 12 at
*
suprafata de incalzire
- directa 14,5 m2
- indirecta 113,52 m2
- supraincalzire 34,8 m2
*
suprafata gratarului 2,62 m2
*
lungimea peste tampoane 17,16 m
*
ampatamentul rigid 4,6 m
*
diametrul rotilor cuplare 1665mm
*
diametrul cilindrilor 520 mm
*
cursa pistonului 650 mm
*
sarcina maxima pe osie 16,4 t
*
greutatea in stare de serviciu 62,9 t
*
forta de tractiune 8220 kgf
*
puterea 1160 CP
*
viteza maxima 90 km/h
Ultimele locomotive din aceasta serie erau utilizate inca la manevra in anii '70 astfel:
*
130.510 depoul Bucuresti Calatori, 1975
*
130.521 depoul Fetesti, 1975
*
130.537 depoul Bucuresti Calatori, 1974
*
130.541 depoul Bucuresti Calatori, 1976
*
130.560, proprietatea Fabricii de Hartie Busteni, utilizata in anul 1974 la manevra in statia Busteni.
*
130.561 depoul Bucuresti Calatori, 1974
In anul 1972, cu ocazia centenarului statiei Bucuresti Nord,Locomotiva 130.510 (Skoda 100/1921) dupa 55 de ani de serviciu Foto: S. Lacriteanu este restaurata si expusa locomotiva 130.569 (Skoda 159/21). Doi ani mai tarziu, locomotivei i se schimba numerele cu cele ale locomotivei 130.503, probabil din cauza unei erori in intocmirea actelor de retinere de la casare a acestei locomotive. Astazi, in patrimoniul Muzeului CFR figureaza locomotiva 130.503, exponat ce a putut fi admirat si cu ocazia expozitiei din Gara Baneasa, cu ocazia jubileului CFR din octombrie 1994. In prezent, ea se afla expusa in muzeul locomotivelor cu aburi din depoul Sibiu.Locomotiva 130.541 utilizata la manevra in statia Bucuresti Catelu in vara anului 1973 Foto: Antonio Bianco
Cealalta si ultima locomotiva care mai exista, din aceasta serie, 130.525 (Skoda 115/21), se afla restaurata si expusa la depoul Fetesti si face parte, de asemenea, din patrimoniul Muzeului CFR.
Cu aspectul lor vetust si fragil, locomotivele seriei 130.500 au adus servicii loiale CFR timp de mai bine de 50 de ani. Poate ca, peste cativa ani, vom vedea din nou una dintre cele doua locomotive care mai exista inca, remorcand trenuri nostalgice pe linii secundare ale CFR !
http://www.cfr.ro/jf/romana/2000_8/locomotive.htm