Forumul Asociatiei Ro-Trans

Transportul Feroviar (CAILE FERATE ROMANE) => Locomotive => Caracteristici tehnice ale LOCOMOTIVELOR => Subiect creat de: zofei.2006 din 13 Noiembrie 2009, 18:42:21

Titlu: Locomotiva diesel electrica DE 621 EGM 2100 CP
Scris de: zofei.2006 din 13 Noiembrie 2009, 18:42:21
Locomotiva diesel electrica DE 621 EGM 2100 CP, o noutate in peisajul tractiunii feroviare romanesti

De aproximativ un an publicul calator a putut observa remorcand trenuri de calatori care circula pe linii neelectrificate locomotive diesel electrice asemanatoare cu vechile LDE 2100 CP, dar cu o caroserie mai voluminoasa si un design nou.

O noutate primordiala, care a atras interesul specialistilor, este folosirea motorului Diesel in doi timpi. Desi acest motor reprezinta o solutie mai veche, totusi, prin simplitate si robustete, el si-a dovedit in timp fiabilitatea. Dovada, folosirea pe scara larga la Societatea de Transport Feroviar AMTRAK, din Statele Unite, a acestor tipuri de motoare varianta V 16.

In cele ce urmeaza vom face o succinta descriere a acestei locomotive si vom puncta cateva dintre noutatile survenite prin modernizarea vechii locomotive diesel electrice cu motor Sultzer de 2100 CP.

1. CONSTRUCTIA LOCOMOTIVEI

Locomotiva diesel electrica DE 621 EGM este de tip Co-Co, adica este echipata cu doua boghiuri, care au fiecare cate trei osii actionate individual de cate un motor de tractiune. Cutia locomotivei este autoportanta, cu cabina de conducere la ambele capete.

Aceasta locomotiva este rezultatul transformarii si modernizarii LDE 2100 CP existente in parcul CFR. Transformarile si modernizarile de baza sunt urmatoarele:

·Inlocuirea grupului diesel-generator format din motor Diesel 12 LDA 28 tip Sultzer si generator de curent continuu cu grup diesel-generator format din motorul Diesel tip 8-710G3 General Motors si generator de curent alternativ cu redresor incorporat, inclusiv instalatiile de racire, de ungere si de comanda aferente noului grup diesel-generator.

· Dotarea locomotivei cu instalatie electrica de incalzire a trenului.

·Dotarea locomotivei cu instalatie de comanda, reglare si diagnoza cu microprocesor.

·Cabina de conducere – reproiectata complet, cu design modern, oferind conditii superioare de confort si de conducere, aer conditionat.

2. TRANSMISIA DE PUTERE

Sursa de putere a locomotivei o constituie motorul Diesel care furnizeaza la arbore o putere de 2100 CP in conditii standard de functionare.

Motorul Diesel antreneaza direct un grup de generatoare constituit din:

- generatorul principal;

- generatorul de incalzire tren;

- generatoare auxiliare (2 bucati).

Toate cele trei tipuri de generatoare constituie o constructie unitara, fiind montate pe ax comun si in aceeasi carcasa.

De la generatorul principal, prin intermediul redresorului principal, se alimenteaza cele sase motoare de tractiune. Motoarele de tractiune sunt conectate in paralel. Aceste motoare electrice de tractiune sunt identice cu cele ale locomotivei LDE 2100 CP, deoarece boghiul s-a mentinut in intregime.

Modificarea vitezei locomotivei pe intreg domeniul de functionare (de la demaraj, la viteza maxima si invers) se obtine prin reglarea corespunzatoare a tensiunii de alimentare a motoarelor de tractiune, apoi, pentru cresterea vitezei, prin slabirea campului magnetic de excitatie al motoarelor de tractiune in doua trepte.

Reglarea tensiunii generatorului principal (respectiv, a tensiunii de alimentare a motoarelor de tractiune) se obtine prin reglarea curentului de excitatie al generatorului principal prin intermediul unui redresor semicomandat.

Echipamentul electric de forta si de comanda al transmisiei electrice (inversor de mers, contactoare de forta, relee, traductoare, rezistente, computerul de comanda etc.) este amplasat intr-un bloc de aparate care se gaseste in spatele cabinei de conducere nr. 1.

3. SERVICII AUXILIARE

Din punct de vedere al sistemului de actionare, serviciile auxiliare sunt actionate electric sau mecanic.

Servicii auxiliare actionate electric
Serviciile auxiliare actionate electric sunt alimentate de la cele doua generatoare auxiliare.

A. Servicii auxiliare de curent continuu (74 V cc)

- incarcare baterie acumulatoare;

- excitatie generatoare auxiliare;

- comenzi;

- demaror;

- pompa de combustibil;

- pompa de ungere turbosuflanta;

- pompa de alimentare suplim la pornire;

- iluminat.

B. Servicii auxiliare alimentate la 24 V cc

- INDUSI;

- D.S.V.;

- radiotelefon;

- faruri centrale.

C. Servicii auxiliare alimentate de la generatorul auxiliar 1 prin intermediul unui transformator

3 x 35 V/1 x 110 V

- resou;

- frigider.

D. Servicii auxiliare alimentate de la generatorul auxiliar 2 cu tensiune si frecventa variabile

- redresor semicomandat pentru excitatia generatorului principal;

- motor asincron cu doua viteze pentru ventilatorul radiatoarelor de racire apa ale motorului Diesel;

- motor asincron filtru;

- motor asincron pentru ventilatorul motoarelor de tractiune 5 si 6.

E. Servicii auxiliare alimentate de la surse exterioare locomotivei (3 x 380 V; 50 Hz)

- instalatie de mentinere apa calda;

- pompa circulatie ulei.

Servicii auxiliare actionate mecanic
De la motorul Diesel sunt actionate:

• compresorul – printr-un cuplaj de la axul grupului de generatoare;

• ventilatorul pentru racirea motoarelor de tractiune 1, 2, 3, 4 – printr-un cuplaj de la axul generatorului auxiliar.

4. SISTEM DE COMANDA, REGLARE, DIAGNOZA

Comanda, reglarea si diagnoza locomotivei sunt asigurate de un Sistem Computer.

Sistemul Computer asigura functionarea normala a transmisiei electrice a locomotivei (reglare putere, limitare curent, limitare tensiune, protectie la patinare) si a serviciilor auxiliare in domeniile si limitele de functionare prescrise.

Orice situatie de functionare anormala este anuntata printr-un mesaj adecvat afisat pe Display-ul de bord.

Pe langa functiile de comanda si reglare a transmisiei electrice si de comanda a serviciilor auxiliare, Sistemul Computer asigura o serie de facilitati pentru verificari sau diagnoza, prin Display-ul de bord:

- masuri de marimi sau parametri (seturi de masuri programabile sau seturi de masuri prestabilite);

- autotestare;

- informatii despre unitate (cod identificare locomotiva, data, ora exacta, temperatura ambianta, presiune atmosferica);

- conectare/deconectare motoare de tractiune;

- arhivare defecte (cu posibilitatea accesarii pe Display sau a transferului pe un calculator portabil).

Autotestarea permite comanda si urmarirea pe Display a sistemelor de comanda:

- proba de sarcina (pe rezistenta exterioara);

- sistem de excitatie generator principal;

- regulator de sarcina motor Diesel;

- sistem de protectie la patinare;

- relee si contactoare;

- ventilator racire radiatoare.

5. INSTALATIA DE INCALZIRE ELECTRICA A TRENULUI

Locomotiva este dotata cu instalatie de incalzire electrica a trenului la urmatorii parametri:

• tensiune – 1500 V cc;

• putere – 400 kW.

Sursa de putere a instalatiei de incalzire electrica a trenului o constituie generatorul sincron de incalzire, amplasat in aceeasi constructie cu generatorul principal.

Generatorul de incalzire este conectat la un redresor trifazat in punte de la care se alimenteaza cele patru prize de incalzire tren, amplasate cate doua pe fiecare parte frontala a locomotivei.

6. ECHIPAMENT PNEUMATIC

Aerul comprimat necesar instalatiei pneumatice de pe locomotiva si vagoane este produs, la o presiune maxima de 10 bari, de un compresor de tip W antrenat printr-un cuplaj de catre motorul Diesel. Aerul refulat de compresor este racit printr-o serpentina si inmagazinat intr-un rezervor de 970 l. Dupa acest rezervor este montata o instalatie de uscare a aerului prin absorbtie, cu doua camere si regenerare continua. Aerul comprimat alimenteaza circuitele de frana, consumatorii auxiliari ai locomotivei (nisipare, stergatoare geam, claxoane, actionare jaluzele instalatie de uns buza bandajului etc.).

Locomotiva este dotata cu urmatoarele tipuri de frana cu aer comprimat:

• frana directa, folosita pentru locomotiva izolata, este comandata cu robinet Oerlikon. Pentru reducerea timpului de franare, circuitul franei directe cuprinde un releu de presiune kr 1.

• frana automata - este de tip KNORR-KE-GPR, moderabila la franare si desfranare.

• frana electropneumatica (EP).

Locomotiva este echipata cu o unitate de comanda pentru franari si desfranari electropneumatice. Aceasta este activa numai cand locomotiva este integrata intr-un tren cu frana EP. Aceasta unitate modifica local presiunea in conducta generala in functie de comanda electrica primita de la locomotiva care tracteaza trenul.

7. COMANDA MULTIPLA

Locomotiva este dotata cu sistem de comanda multipla (doua unitati de acelasi tip). In acest caz, comenzile de functionare se dau din cabina locomotivei conducatoare. Circuitele de comanda intre locomotiva conducatoare si cea condusa se conecteaza prin intermediul a cate o priza de comanda multipla amplasata pe fetele frontale ale locomotivei si un cablu multifilar cu fise la ambele capete.

In prezent acest tip de locomotiva circula pe relatia Bucuresti Nord–Giurgiu in tractarea trenurilor internationale, exploatarea avand sa confirme modernizarea acestora.
http://www.cfr.ro/jf/romana/2001_1/locomotiva.htm