"Un Tramvai Numit Popescu"
Stiti, uneori in viata e bine sa compari. Spun asta deaorece eram destul de dezamgit de sistemul din Bucuresti; insa trecand prin Sibiu n-am putut sa trec nepasator pe langa unul dintre cele mai importante sisteme de tramvai din Romania, din punct de vedere istoric. Mi-a cam lasat un gust amar, stiam altceva despre Sibiu, preabine, intr-o singura zi n-ai cum sa-ti faci o impresie prea corecta, dar in principiu asta e.
Am avut onoarea de a-l avea pe ghid pe seful transportului electric din jud Sibiu (sau doar Sibiu). La inceput il credeam principalul vinovat pentru starea in care a ajuns tramvaiul sibian. Insa am aflat cu stupoare ceva ce ar fi trebuit sa stiu deja, ca Sibiul a avut pana anul trecut troleibuz. Da, habar n-aveam, dansul mi-a spus personal ca anul trecut s-a simtit distrus cand si-a pierdut principalul mijloc de transport din portofoliul sau, ramanand doar cu tramvaiul, daca si aia mai inseamna ceva. Inainte il admiram pe Klaus Johanis, insa cred ca initiativa sa privind troleibuzele si retelele defecte a fost total gresita, mai ales ca a venit din partea unui german, nu ma asteptam; credeam ca nemtii dezvolta, intretin, repara un lucru, nu-l inchid dupa ce l-au folosit la maxim.
Inainte de aceste tramvaie Sibiul a avut in dotare Timisuri, despre care domnul respectiv n-a avut decat vorbe rele; nu ma bag, nu ma pricep decat la tramvaiele bucurestene; dar fiind un om serios si mai ales dedicat, i-am luat cuvantul. Din cele 6 garnituri de tramvaie de acest tip, Be4/4, donate de elvetieni, mai sunt functionale doar doua vagoane-motor si doua vagoane-remorca -- si totusi, este Sibiul, fosta capitala Europeana a Culturii. Domnul respectiv mi-a spus ca a facut sacrificii pentru a-l mai pastra pe 727 intreg, desi el apare casat pe hartie. Daca n-ar fi aparut casat pe hartie n-ar mai fi avut nici o sansa, dar in situatia de fata acesta e folosit pentru piese pentru 721 si 724. El mi-a explicat cum sta treaba, cand conducerea Tursib/primaria decide ca e momentul sa se caseze un tramvai, din lipsa de fonduri pentru impozit, acesta primeste ordinul de casare, daca nu-l caseasa, divizia electrica a Tursibului este obligata sa-i plateasca impozitul in continuare pentru ca il are in patrimoniu ... pe scurt: legea il obliga sa caseze, in loc sa nu-i mai i-a impozit pe ele, ei spun: il casezi sau platesti => Istoria = 0 lei!
STAREA ACTUALA A MATERIALULUI RULANT FEROVIAR INTERURBAN - TRAMVAIUL SIBIAN:*
724 +
315 (
cupla definitiva -
restaurat - pentru
teatru si
turism; optional si pentru
calatori);
*
721 (singurul folosit numai pentru
transportul de calatori);
*
727 (oficial
casat - folosit exclusiv
pentru piese);
*
306 (vagonul restaurant - folosit exclusiv pentru
turism - are si WC);
*
2 vagoane de interventii