28 Martie 2024, 21:34:31

Autor Subiect: Istoria transportului in comun din judetul Maramures  (Citit de 3276 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

09 Octombrie 2008, 17:43:40

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
Istoria transportului in comun din judetul Maramures
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
Advertisement

09 Octombrie 2008, 17:44:06
Răspuns #1

NiceBoy

  • Mesaje postate: 4
  • Gen: Bărbat
    • http://www.forum.cs-cyberzone.com
De vreme ce am petrecut cam 20 de ani in Baia Mare si fiind pasionat (obsedat chiar o perioada?) de la 10-11 ani de transportul in comun, voi face o prezentare a rutelor din oras asa cum au fost ele practic in ultimii 20 de ani. As aprecia foarte mult orice corecturi sau completari la materialul pe care l-am pregatit mai jos Smile

I. Considerente despre transportul in comun in Baia Mare

A. In mod istoric transportul in comun a fost si este bine dezvoltat avand in vedere populatia orasului (140.000 de locuitori), ceea ce se poate insa justifica considerand intinderea (extinderea?) orasului. Ca sa se intaleaga mai bine, distanta intre cele mai indepartate doua intrari/iesiri din oras (din cartierul Blidari si cartierul Valea Borcutului inspre nord) este pe cea mai scurta ruta posibila 27 km (am verificat eu cu masina), lucru care nu cred ca este intalnit in vreun oras in Romania [inclusiv Bucurestiul – daca luam soseaua de centura ca limita a orasului, care are o lungime de 70 km atunci diametrul orasului este de 70/pi = 22.3 km; o ruta de 27 de km ar insemna o deviatie de la linia dreapta de 21%, ceea ce mi-e greu de crezut ca se poate atinge pe cea mai scurta ruta posibila avand in vedere configuratia orasului]. Subliniez, este vorba despre distanta intre limitele administrative ale orasului Baia Mare efectiv.

B. (Ca in orice oras din Romania probabil) nevoile de transport in oras s-au schimbat semnificativ dupa 1990 (lumea nu mai lucreaza in masa la platformele industriale ci locurile de munca sunt mult mai dispersate). Din pacate reteaua de transport in comun nu a reflectat foarte bine aceasta schimbare in necesarul de mobilitate. Prea putine rute noi au fost introduce in ultimii 18 ani, iar modificarile efective au fost facute prin renuntarea la din ce in ce mai multe rute care deserveau in principal platformele industriale. Se poate astfel afirma ca transportul in comun in oras este mai degraba bazat pe oferta (deci nu cat ar trebui pe cerere).

La ora actuala societatea de transport are o clasificare “artificiala” a rutelor in rute obisnuite (sa zicem) si rute “industriale” care circula doar la anumite ore. Cu toate acestea, rutele sunt deschise publicului larg si se poate circula pe ele cu bilet normal. Rutele industriale nu sunt insa listate pe site-ul societatii din pacate (http://www.urbisbaiamare.ro/linii/linii.htm). Rutele “industriale” vor fi numite in material si “speciale” (acesta este termenul utilizat de societatea de transport).

Rutele “industriale” deschise publicului larg nu trebuie confundate cu pachetul de rute pe “conventie” – acestea sunt rute operate de Urbis pentru anumiti operatori economici din oras. Ele sunt destinate exclusiv personalului care lucreaza in aceste unitati. Desi ele utilizeaza reteaua de statii deschise publicului, accesul pe aceste autobuze nu este permis decat detinatorilor de abonament special (sau legitimatie) care lucreaza la aceste unitati. Aceste rute nu vor fi discutate in acest material nefiind “transport in comun public” per se.

C. Rutele de autobuz in Baia Mare sunt “normale”, “barat” si compuse. Rutele de tip barat sunt oarecum inrudite cu cele “normale”. [Nota: ar fi interesant de vazut cate “sisteme de inrudire intre rute” sunt practicate in Romania – si nu numai. Pe langa sistemul de tip “barat”, mai exista sistemul “pe culori” (de exemplu rutele 1 negru si 1 rosu) care exista in Timisoara pe vremuri si cred ca mai exista in Oradea si sistemul (unic in Romania in Bucuresti) de numar cu trei cifre dintre care ultimele doua similare (ex. rutele 168 / 268 / 368)].
Pe langa acestea mai exista cateva rute “combinate” de tip A/B, de exemplu 26/33 sau 11b/5, care (evident) reprezinta o combinatie a rutelor de baza (de exemplu ruta combinata ar fi utilizata in weekend, atunci cand cererea pe doua rute este redusa pentru a justifica ambele rute individual si, daca aceste rute formeaza un Y se opereaza cursa comuna).
Ca exceptie la cele afirmate mai sus, tin minte ca am vazut o data (de foarte mult timp) un 11 dublubarat (taiat cu doua linii paralele), dar din pacate nu stiu pe ce ruta circula.
De asemenea, o alta exceptie este ruta M, singura ruta cu indicativ non-numeric din Baia Mare.
Rutele de autobuz pornesc de la 1 iar rutele de troleibuz de la 50.
S-a observat o tendinta de reciclare a numerelor de rute.

D. Modernizarea in perioada 2001-2003 a centrului istoric a orasului (zona Pta Libertatii) a condus la inchiderea strazii V. Lucaciu traficului rutier in zona centrului istoric, ceea ce a adus o grava lovitura rutelor de transport in comun pe axa vest – est. Urcarea autobuzelor pe traseul V – E se petrece acum pe strazile Horea – Oltului (sau in putine cazuri prin Horea – Electrolizei) iar coborarea (pe traseul E – V) petrecandu-se pe axa Industriei – Minerilor – Victoriei – Unirii.
Acest fapt a condus, pe langa creerea unei grave disfunctii in retea, la costuri suplimentare de exploatare.

E. Nu consider transportul in comun din Baia Mare ca fiind unul user-friendly. Pe langa motivul explicat la punctul B, pot afirma ca de multe ori statiile nu sunt pozitionate neaparat unde este nevoie de ele (aproape de intersectii) ci “unde s-a gasit loc” (poate la mijlocul distantei dintre intersectii). De asemenea, interstatia medie este destul de sporita pe unele rute (se ajunge la distante intre statii in cartiere de locuinte sau in centrul orasului de peste 1 km).
Pe de alta parte exista mult prea multe variatii (de exemplu sase variatii pe ruta 18 ), particularitati (problema perechii de rute 3 si 3b in zona pietei agroalimentare) si exceptii (rutele 17b [2], 30, 32 etc.) in orar, ceea ce face deosebit de grea retinerea orarului de catre utilizatori.
In mod evident, acest fapt a dus la existenta unui numar destul de mare de statii. Pe sectiunea “Statii” a site-ului companiei de transport http://www.urbisbaiamare.ro/statii/statii.htm pot fi vazute doar 103 statii, insa aceasta sectiune nu listeaza:
- statiile de pe cartierele care nu sunt vizibile pe harta statiilor (http://www.urbisbaiamare.ro/statii/harta_statii.htm) (de exemplu cartierele Ferneziu, Firiza, Blidari, Valea Borcutului);
- statiile liniilor “speciale”;
- statiile create odata cu introducerea noilor linii 31 si 51;
- statiile din exteriorul orasului pentru liniile pre-orasenesti.
Luand toate acestea in considerare eu am numarat peste 260 de statii de transport in comun Baia Mare (ma refer doar la cele aflate in functiune)! (poate paradoxal avand in vedere afirmatia facuta mai sus privind interstatia prea mare).

Mai jos este atasata o harta a transportului in comun in Baia Mare. Harta am creat-o eu insumi in 2004. In mod intentionat nu voi interveni asupra ei, pentru ca nu detin soft-ul cu care am creat-o, cat si pentru ca nu detin toate informatiile necesare pentru a ma asigura ca as crea o harta atat de accurate ca cea din 2004.
Oricum, modificarile care au avut loc de atunci nu sunt multe - eu stiu de urmatoarele:
- prelungirea liniei de troleibuz la vest, si ca urmare infiintarea rutei 51 si desfiintarea rutei 50 (care de fapt a fost integrata in 51);
- infiintarea rutei 31;
- desfiintarea rutelor 12 si 27 (probabil au fost preluate de un operator particular).
De asemenea fac urmatoarele mentiuni: 17b pe harta este 17b [1] in acest document, 17c este 17b [2], iar 18, 18b si 18c de pe harta sunt toate denumite ca 18. Numerele folosite in document sunt numerele oficiale ale societatii de transport (vezi insa explicatia pentru 1 si 2 in paranteze patrate mai jos).
Harta nu prezinta variatiile la o anumita ruta, altele decat cele ale rutei 18 in zona centrala a orasului, iar rutele care ajung la marginea jpg-ului se extind, evident, mai mult sau mai putin, in afara hartii.
Din pacate, harta nu prezinta portiunile de ruta cu sens unic si nici statiile sau strazile din oras (ar fi fost prea incarcata).

OK, sa trecem deci la descrierea efectiva a celor 35 (fara a lua in considerare variatiile) de rute in functiune – si a inca 32 de rute defuncte; numerele acestora din urma fiind trecute in paranteza rotunda.

1. E.P. Sasar – Bif. Baraj
[Nota: pe site veti vedea folosita sintagma “Disp. Sasar” in loc de “E.P. Sasar”, dar eu voi folosi aceasta din urma sintagma (cred ca pe tablitele de ruta apare inca tot asa – probabil fiind insa schimbata pe autobuzele cu afisaj electronic al rutei); Nota 2: E.P. Sasar inseamna “Exploatare si Prelucrare Sasar” – o unitate de prelucrare a minereurilor in zona de vest a orasului; avand in vedere ca aceasta nu mai functioneaza de multi ani, acest fapt poate justifica schimbarea in “Disp. Sasar”].
Aceasta ruta face legatura intre oras si extrema nordica a cartierului Ferneziu, aflat in partea de nord-est a orasului. Acest cartier se intinde pe cca. 5 km si are o dispunere liniara in jurul unei axe rutiere principale pe care se desfasoara si transportul in comun.
Initial, autobuzul realiza legatura cartierului Sasar cu cartierul Ferneziu, pentru legatura pe axa principala vest – est a orasului cu cartierul Ferneziu existand ruta 2.
Autobuzul 1 pornea de la E.P. Sasar si urca pe str. V. Babes si apoi pe Iuliu Maniu (fosta Ciocanului). La intersectia I. Maniu / Victoriei, existau doua sub variante de ruta pana in “centrul vechi” (P-ta Libertatii): o varianta care mergea prin “centrul nou” (pe str. 22 Decembrie fosta str. Scanteii), apoi pe la Teatru pana in centrul vechi, iar o alta varianta (la anumite ore) care urca mai direct pe str. Victoriei pana in centrul vechi. De acolo autobuzul urca pe str. V. Lucaciu (fosta str. Baia Sprie) pana la I.M.M.U.M. si mergea efectiv pana la capatul cartierului Ferneziu (“bifurcatia Baraj”).
Ruta de intoarcere era unica, cu coborarea pe str. Victoriei pana in zona Universitatii. Ceea ce este interesant insa este ca autobuzul se intorcea la E.P. Sasar pe axa Victoriei / Independentei si nu pe I. Maniu / V. Babes.
Astfel, existau doua variante de ruta 1:
1. E.P. Sasar – Bif. Baraj (prin str. Scanteii) [sau 22 decembrie dupa 1989]
1. E.P. Sasar – Bif. Baraj (prin str. Victoriei)
Pe la sfarsitul anilor ’90 s-a decis “deturnarea” rutei 1 pe la gara, care de altfel se suprapune acum complet pe ruta 2, eliminandu-se astfel legatura cartierului Sasar (al doilea cel mai mare din oras) cu cart. Ferneziu. In prezent autobuzul 1 circula pe ruta descrisa in harta http://www.urbisbaiamare.ro/linii/harta_linii/l1.htm (nota: cart. Ferneziu - precum si cartierele Firiza si Blidari, aflate dupa cartierul Ferneziu – nu sunt vizibile pe harta).

(1b). E.P. Sasar – Romplumb
O varianta mai scurta a rutei 1, care mergea doar pana in zona centrala a cartierului Ferneziu, nu pana in extremitatea acestuia. A existat pe la mijlocul anilor ’90, discontinuata. Daca nu ma insel, aceasta linie circula pe relatia Bd. Decebal – Bd. Bucuresti.

2. E.P. Sasar – Romplumb
Initial aceasta ruta se intitula “Gara – Cart. Ferneziu” si realiza legatura intre axa vest – est centrala a orasului si centrul cartierului Ferneziu. Odata cu deturnarea rutei 1 din cart. Sasar pe la Gara, ruta 2 a fost ea insasi prelungita de la Gara pana la E.P. Sasar.
Desi se poate gasi o oarecare justificare pentru aceste modificari, eu consider ca existenta celor doua rute asa cum existau initial (eventual cu inversarea capetelor, adica ruta ce pleca de la Gara sa mearga la Bif. Baraj si ruta ce pleca de la E.P. Sasar sa mearga pana in centrul cart. Ferneziu) era o situatie mult mai buna, asigurand locuitorilor din cart. Ferneziu mai multa diversitate privind destinatiile din restul orasului.
La ora actuala, analizand orarul rutelor 1 si 2, se observa ca ruta 1 a ramas ca ruta “principala”, ruta 2 fiind de acoperire la orele de varf in zilele lucratoare.

(2b). Gara – Romplumb
A existat in aceeasi perioada cu linia 1b. Din cate inteleg, mergea un pic mai departe in cadrul cart. Ferneziu decat ruta 2 din acea perioada.

3. E.P. Sasar – IMMUM
Ruta 3 face parte din pachetul de rute 3, 11, fostul 20 actual 50, fostul 25 si 30) care conecteaza cartierele orasului cu platforma industriala de est (IMMUM insemnand Intreprinderea ...?... Masini-Unelte Miniere). Linia 3 conecteaza deci nordul cartierului Sasar (axa V. Babes – I. Maniu), prin centrul orasului cu zona de est a orasului.
Frecventa rutei este o data la 30 minute in doua blocuri (dimineata si la pranz), in restul timpului fiind complementata de ruta 3b.
Trebuie mentionat ca odata cu inchiderea centrului istoric ruta a fost deturnata prin str. Luminisului, ajungand astfel la fostul IMMN, si ingloband practic defuncta ruta 10b E. P. Sasar – IMMN.
Nota: in nomenclatura actuala IMMUM este inlocuit cu “Urbis” care reprezinta depoul din partea de est a orasului, unde este si sediul principal al societatii de transport in comun. Nu voi folosi acest termen in cadrul rutelor, pentru ca “Urbis” este de asemenea numele societatii.

3b. E.P. Sasar – P-ta Libertatii
Face parte din pachetul de rute 3b, 11b, fostul 20b si fostul 31, si asigura legatura intre nordul cartierului Sasar si centrul istoric al orasului. Acum circula din 30 in 30 de minute in perioada in care linia 3 nu circula. O mare perioada de timp aceasta ruta a fost suspendata, reinfiintata fiind in primavara anului 1996. De atunci frecventa rutei a fost redusa, relativ recent renuntandu-se complet la serviciile pe rutele 3 si 3b dupa ora 17.
De asemenea, autobuzele 3 si 3b nu circula in weekend.
In principiu ruta 3 asigura implicit si functionalitatea rutei 3b, astfel incat calatorii din centrul nou si zona pietei agroalimentare pot reveni in cart. Sasar. Prostia este ca pentru cine stie ce motiv ruta 3 urca inspre IMMUM prin str. Luminisului in loc de str. Horea (cum, de exemplu, urca ruta 11). Astfel, pentru calatorii din zona pietei de alimente este destul de confuz faptul ca 3b opreste intr-o statie iar 3 in alta statie si trebuie sa cunoasca la perfectie orarul pentru a sti in ce statie sa astepte. Pe de alta parte, pentru orele la care functioneaza ruta 3, calatorii din zona Pta Libertatii trebuie sa parcurga o distanta destul de mare pana la statia “Stadion” ca sa se reintoarca in cart. Sasar.

4. Gara – Cart. V. Alecsandri
Cea mai complexa si probabil cea mai utilizata ruta din Baia Mare. Frecventa autobuzelor este de o data la 8 minute in timpul zilei (des pentru Baia Mare). Ruta realizeaza legatura intre Cart. V. Alecsandri (cel mai mare cartier) si restul orasului. Aceasta este o ruta ciclica (ore de plecare doar dintr-un punct), iar traseul actual (http://www.urbisbaiamare.ro/linii/harta_linii/l4.htm) descrie doua cicluri destul de maricele (unul fiind in interiorul cartierului V. Alecsandri iar altul fiind ciclul principal din centrul orasului, generat de modernizarea centrului istoric.
Au existat nenumarate variatii ale acestei rute. Ruta 4, impreuna cu 4b, 34 si defunctul 35 au fost modificate de foarte multe ori, incercandu-se gasirea unui optim in legarea Cart. V. Alecsandri cu orasul, atat din punctul de vedere al functionalitatii (cat mai multe legaturi), al rapiditatii (factor care inclina inspre rute two-way) si al frecventei sporite (factor care inclina inspre rute ciclice).
Cea mai recenta modificare a fost trecerea rutei la dus (V-E) de pe relatia Cosbuc – Unirii pe relatia Republicii – Bucuresti, datorita introducerii sensului unic pe G. Cosbuc intre bulevardele Republicii si Unirii.
De mentionat ca de la intersectia bulevardelor Decebal si Bucuresti autobuzul merge pana la autogara in weekend, pentru a compensa faptul ca ruta 34 nu opereaza in cursul weekend-ului.
De asemenea, din cate stiu, in zilele lucratoare una sau doua curse opereaza de la intersectia strazilor V. Alecsandri si Marasesti extins inspre est pana la str. Ariesului. Acest lucru nu este vizibil pe harta rutei, insa este vizibil pe harta statiilor principale din oras: http://www.urbisbaiamare.ro/statii/harta_statii.htm (sectiunea din V. Alecsandri prelungita cu linie punctata pana la statia Ariesului).

(4b). Gara – Cart. V. Alecsandri
Din cate tin eu minte (conform unui episod dinainte de 1989), aceasta ruta exista inainte de a fi create rutele 34 si 35 si asigura o legatura intre Gara si Cart. V. Alecsandri prin zona magazinului Maramures (prin bulevardele Bucuresti si Unirii).

5. IMMUM – Valea Borcutului
Face legatura intre oras si cartierul Valea Borcutului, aflat in sudvestul extrem al orasului. Cartierul in sine nu poate fi vazut pe harta pe care este prezentata ruta pe site-ul societatii de transport, fiind pozitionat la vest de E.P. Sasar.

(5b). IMMUM – Berarie
O variatie a liniei 5, care nu mergea pana la capatul efectiv al acestei linii (statia “Castel”) ci doar pana in centrul cartierului Valea Borcutului, in statia “Berarie”. Am vazut-o de cateva ori la inceputul anilor 1990.

(6). IMMUM – Busag
Ruta asigura legatura orasului cu satul Busag de pe DN 1C in directia Satu Mare.
Trebuie mentionat ca o parte a rutelor pre-orasenesti (inclusiv aceasta) au fost preluate relativ recent (pe la inceputul anilor 2000 cred) de catre o societate privata de transport (Nic-Nic). Acestea sunt rutele 6, 13, 24, 28, 29. Relativ recent (candva in ultimii 2 ani) Urbis a renuntat si la rutele 12 si 27, insa nu am informatii cine a preluat aceste rute.
Urbis a pastrat insa rutele pre-orasenesti 7, 8, 14, 16, 18, 21 si a mai introdus una (26, spre Chechis).
De mentionat de asemenea ca in urma cu cca. 15 ani, autobuzele de pe aceasta ruta (si de altfel de pe toate rutele pre-orasenesti ce originau la vest de E.P. Sasar: 6, 7, 13, 29) urcau de la Universitate direct pe str. Victoriei iar apoi pe str. 23 August (actual numita Podul Viilor) pana in Pta Libertatii.

7. IMMUM – Baita
Una dintre rutele pre-orasenesti care au fost pastrate de Urbis, deservind comuna Baita aflata la vest de Baia Mare pe directia Satu Mare. Ruta 7 (implicit si 7b) a ramas singura prin care se poate ajunge cu transportul in comun aproape de aeroport.

7b. IMMUM – Ulmoasa
Aceasta este o prelungire a rutei 7 pana in satul Ulmoasa, aflat mai departe decat Baita fata de oras.

8. Gara – Baia Sprie
Conecteaza municipiul Baia Mare cu orasul Baia Sprie, aflat pe DN 18 la 10 km est de Baia Mare. Este, impreuna cu rutele 4 si 50 (51) una dintre cele mai utilizate rute din oras, autobuzele de pe aceasta ruta fiind de multe ori aglomerate in ciuda frecventei de o data la 10 minute la orele de varf.

(8b). ???
Am mentionat aceasta ruta pentru ca am vazut-o trecuta pe o tablita de statie undeva in oras prin anii ’91 – ’92. Am sunat (doar o data) la dispecerat sa intreb de traseu si nu stiau cei care erau atunci in tura, iar ulterior nu am aflat niciodata pe ce ruta circula aceasta. Highly appreciated daca poate spune cineva.

9. Gara – Str. Alba Iulia
[(9). Valea Rosie – IMMN]
La ora actuala, aceasta ruta reprezinta legatura intre gara si Cart. Grivitei, in nord-estul imediat al orasului. Ruta are doua cicluri, cel mare din centru si unul foarte mic in interiorul cartierului. Aceasta ruta a fost introdusa relativ recent (adica dupa anul 2000) si inlocuieste practic fosta ruta 30 (vezi mai jos) care circula in anii ‘80. Autobuzul circula o data pe ora in timpul saptamanii si o data la doua ore (!) in zilele de weekend.

Fosta ruta 9 circula din cate inteleg inainte de 1989, si facea legatura intre cart. Valea Rosie (prin centrul istoric) si IMMN (Intreprinderea de Minereuri si Metale Neferoase, cred). Nu am vazut insa niciodata cu ochii mei acest lucru.

(10). Gara – IMMN
Pachetul de rute 9, 10 si 10b asigurau legatura IMMN cu zonele orasului. Ruta 10 realiza legatura directa intre gara, prin piata de alimente, cu IMMN. In mod implicit ruta este inca deservita de linia de troleibuz.

(10b). E.P. Sasar – IMMN
Ruta asigura legatura intre Cart. Sasar si IMMN, prin varianta de nord (strazile V. Babes si I. Maniu). In mod oarecum interesant, nu exista o legatura intre axa “centrala” a cartierului Sasar (Victoriei / Independentei) si IMMN. Ruta 10b a functionat pana inspre mijlocul anilor 90.

11. E.P. Sasar – IMMUM
11b E.P. Sasar – P-ta Libertatii
Perechea de rute 11 si 11b este practic complementara perechii de rute 3 si 3b. Rutele asigura de asemenea legatura cart. Sasar cu IMMUM respectiv centrul istoric, insa parcurg axa principala a cart. Sasar (str. Victoriei). In vreme ce rutele 3 si 3b au o frecventa de 30 de minute la si un sfert si la si fara un sfert, 11 si 11b circula la fix si la si jumatate. Astfel se asigura o legatura la fiecare sfert de ora intre cart. Sasar si centrul si estul orasului.
Trebuie mentionat insa ca, spre deosebire de perechea 3 si 3b, rutele 11 si 11b opereaza pana seara, si de asemenea opereaza in weekend.
De asemenea, pana nu de mult toate autobuzele care circulau prin centrul cartierului Sasar urcau (V – E) prin str. Victoriei si coborau (E – V) prin Bd. Independentei. Odata cu modernizarea strazii Victoriei s-a revenit (dupa o lunga perioada) la coborarea autobuzelor pe str. Victoriei, prima statie de coborare nefiind reinfintata pe vechiul amplasament (complementar cu statia de urcare de la scoala 4) ci a fost introdusa o noua statie mai aproape de Universitate si biblioteca centrala.
O mare problema pe care eu o identific este absenta unei perechi de statii in centrul efectiv al cart. Sasar – zona RFN / intersectia strazilor Victoriei si I. L. Caragiale. Avand in vedere ca o parte importanta a locuitorilor cart. Sasar sunt pensionari, consider acest lucru o sfidare la adresa celor ce utilizeaza transportul in comun in zona.

(12). IMMUM – Lapusel
Aceasta ruta asigura legatura orasului cu satul Lapusel, aflat pe DN 1C inspre Dej, dincolo de comuna Recea. Intr-o prima etapa ruta a fost scurtata, autobuzul mergand doar pana la Pta Alimente. Ulterior ruta a fost scurtata pana la gara, si, in ultima instanta Urbis a renuntat la ea (dupa 2005).

(13). IMMUM – Nistru
Linia asigura legatura intre oras si localitatea Nistru. Urbis a renuntat la aceasta ruta odata cu intregul pachet de rute pre-orasenesti din vestul orasului, ruta fiind preluata de operatorul privat Nic Nic.

14. IMMUM – Satu Nou de Sus
Ruta asigura legatura intre estul orasului si localitatea Satu Nou de Sus, aflata la sudest de oras. Anterior ruta pornea de la gara, parcurgand intregul oras. Ruta a fost insa supusa trendului general de mutare a capatului sau din oras la depoul cel mai apropiat de localitatea deservita. Analizandu-se insa orarul rutei (http://www.urbisbaiamare.ro/linii/orare/orar_14.htm) se poate observa ca inca sunt cateva curse care origineaza in piata de alimente sau in centrul nou (CN).

15. EP Sasar – UUMR
Aceasta este una din pachetul de rute (15, 22, 23, fostul 23b si 8/23) care asigura legatura cu zona industriala UUMR (“Flotatia Centrala”), aflata in partea de sud-est a orasului. Ruta conecteaza partea nordica a cart. Sasar (str. V. Babes) cu UUMR.
Aceasta este prima dintre acele rute “industriale” / “speciale” mentionate la introducere, sectiunea B, penultimului paragraf. Precum am spus, aceste rute nu sunt mentionate pe site-ul societatii Urbis, desi sunt deschise publicului larg. Aceste rute (toate dintre ele inca in serviciu) sunt: 15, 17b [1], 17b [2], 19, 19b, 22, 23 [1], 30, 32, 33, 8/23.

16. Pta Izvoare – Grosi
O alta ruta pre-oraseneasca, ce deserveste comuna Grosi, aflata in sudul orasului, pe directia DN 18B (pana recent DJ 182). Si aceasta ruta opera pana nu de mult de la gara, fiind “ciuntata” actual pana la piata de alimente (mai nou listata pe rute ca “Pta Izvoare”).

17. Piata Izvoare – Ocolis
Ruta realizeaza legatura orasului cu doua localitati aflate in sudul orasului pe DJ 182B: Satu Nou de Jos si Ocolis. Pana relativ recent ruta exista doar pana in Satu Nou de Jos, fiind apoi prelungita pana in Ocolis. De asemenea, ruta origina mai demult la gara.

17b [1]. Gara – IDMS – IMMUM
In primul rand mentionez situatia hilara ca aceeasi societate de transport in comun sa aiba simultan doua rute cu acelasi numar (17 barat) care sunt practic perpendiculare (in afara ca se intersecteaza nu prea au nimic in comun). Eu nu am mai vazut o astfel de situatie nicaieri (daca cineva ar mentiona ceva similar cred ca m-as apuca de ras Smile).
Pentru a deosebi cele doua rute am anexat indicativele [1] si [2] (la fel ca la perechea de rute defuncte 23).
Primul 17b este o ruta “speciala” care asigura legatura garii cu IMMUM insa parcurgand partea de sud a inelului interior al orasului, atingand tangential cartierul V. Alecsandri cand ajunge la (probabil defuncta) unitate IDMS (ce inseamna?).

17b [2]. E.P. Sasar – Satu Nou de Jos
A doua ruta 17b, de asemenea o ruta “speciala”, asigura legatura cart. Sasar (prin varianta de nord) cu localitatea Satu Nou de Jos (astfel explicandu-se deci inrudirea cu ruta 17), pe la Pta de Alimente. Este singura ruta pre-oraseneasca considerata de Urbis ca ruta speciala, din motive neexplicabile.
Pe de alta parte ruta aceasta insasi are o variatie semnificativ diferita de varianta de baza, aceasta modificatie parcurgand, dupa plecarea de la E.P. Sasar, bulevardele Decebal si Bucuresti pana in centrul nou.

18. IMMUM – Firiza
18. Pta Revolutiei – Firiza etc.
Aceasta ruta face legatura intre oras si cartierele Firiza si Blidari, aflate in nord-estul extrem al orasului (dincolo de cart. Ferneziu). Este singura ruta rapida din oras, in sensul ca nu opreste in toate statiile din oras (de pe parcursul liniilor 1 si 2). Exista practic 6 variatii ale acestei rute, avand in vedere ca ruta poate origina la IMMUM (estul apropiat al orasului) la Pta Revolutiei (centru nou) sau la gara (vestul apropiat) si se poate termina in cartierul Firiza (statia Valea Neagra) sau in cartierul Blidari (statia Blidari 3). Toate aceste 6 variante opereaza si orarul poate fi vazut la http://www.urbisbaiamare.ro/linii/orare/orar_18.htm. In weekend opereaza doar varianta IMMUM – Firiza.
Anterior, aceasta ruta exista exclusiv in varianta Gara – Firiza.

19. E.P. Sasar – F-ca de Paine (prin str. V. Babes)
Ruta “speciala” care realizeaza legatura cartierului Sasar (partea de nord) cu Fabrica de Paine trecand pe la Universitate, centrul nou, piata agroalimentara si str. M. Eminescu, urmand apoi portiunea de vest a variantei de ocolire (str. Oborului) pana la intersectia sa cu str. Electrolizei.

19b. E.P. Sasar – F-ca de Paine (prin Bd. Decebal)
Ruta “speciala” care origineaza de la E.P. Sasar insa parcurge Db. Decebal si conecteaza cartierele Garii, Decebal, Traian si zona de centru cu piata agroalimentara, str. M. Eminescu si F-ca de Paine. Trebuie mentionata particularitatea interesanta ca autobuzul coboara de la Fca. de Paine prin str. Hortensiei (nicio alta ruta nu face asta), insa nu exista nicio statie in zona [intre statiile APSA si Sala Sporturilor (fosta Mara) neexistand nicio statie intermediara – pentru o distanta de peste 1 km].

(20). Gara – IMMUM
Inainte de 1996, aceasta ruta asigura legatura intre Gara si IMMUM pe traseul clasic (prin centrul nou si centrul vechi apoi pe str. Baia Sprie – actual V. Lucaciu). Ruta a fost discontinuata odata cu introducerea liniei de troleibuz.

(20b). Gara – P-ta Libertatii
Ruta asigura in trecut legatura zonei garii si a intregului bazin de acumulare al axei Bd. Bucuresti cu centrul istoric al orasului (P-ta Libertatii). S-a renuntat la aceasta ruta in acelasi timp cu renuntarea la ruta 20.
Insa in vreme ce constructia liniei de troleibuz a inlocuit ruta 20, nu acelasi lucru se poate spune si pentru ruta 20b, zona garii ramanand astfel fara nicio legatura cu centrul istoric (exceptand eventual 9 si 4, insa ruta 9 circula doar o data pe ora, iar ruta 4 asigura doar intoarcerea).

21. Baia Sprie – Chiuzbaia
Ruta deserveste localitatea Chiuzbaia, aflata la nordvest de orasul Baia Sprie. Este singura ruta pre-oraseneasca integral in afara municipiului Baia Mare, deservita insa de societatea de transport din oras. Situatia nu a fost intotdeauna asa, in sensul ca initial ruta origina la Gara. Ulterior capatul din oras a fost mutat la depoul din partea de est (langa IMMUM), iar apoi practic s-a renuntat la capatul din oras, ruta 21 asigurand doar conectarea la traseul rutei 8, ceea ce nu este neaparat ceva rau, avand in vedere frecventa buna a autobuzelor pe aceasta ruta.

22. Gara – Cart. V. Alecsandri – UUMR
[(22). ICRA – Cart. Sasar]
O ruta “speciala”, care realizeaza legatura cartierului Vasile Alecsandri cu UUMR. Accesul din zona garii inspre cart. V. Alecsandri se realizeaza prin bulevardele Decebal, Traian, Republicii si Unirii, iar apoi prin strada Jandarmeriei.
Rutele 22 si 30 au fost introduse pe la mijlocul primului cincinal din anii ’90, cand s-a recunoscut nevoia unei legaturi directe intre cart. V. Alecsandri si UUMR, IMMN si IMMUM (oarecum paradoxal avand in vedere tendinta de dezindustrializare a orasului). Fiecare dintre aceste numere aveau in anii ’80 alte rute.
22 vechi realiza legatura intre ICRA (Intreprinderea de Comert si Ridicare cu Amanuntul, cred), zona garii si cart. Sasar, ca alternativa la rutele defuncte 26, 26b si 26/33.
Pe aceasta ruta, precum si pe rutele 9 vechi, 30 vechi si 8b nu am vazut niciodata cu ochii mei autobuzele circuland.

23 [1]. Gara – UUMR
O alta ruta “speciala” care realizeaza legatura intre gara si UUMR, insa pe principala axa vest – est a orasului, iar de la piata agroalimentara prin strazile M. Eminescu si Oborului.

(23 [2]). E.P. Sasar – UUMR prin str. Horia si Oborului
O alta ruta atribuita numarului 23, care insa a circulat simultan cu ruta 23 [1] (cu acelasi numar de ruta) pana la inceputul anilor ’90 cand a fost desfiintata. Aceasta realiza legatura intre cartierul Sasar si UUMR, insa spre deosebire de linia 15 conexiunea era realizata prin axa Victoriei – Independentei, iar in partea de est a orasului autobuzul ajungea la IMMN iar apoi parcurgea str. Electrolizei pana la extremitatea sa sudica.

(24). IMMUM – Mocira
O fosta ruta pre-oraseneasca ce deservea satul Mocira in partea de VSV a orasului. A fost preluata de transportatorul privat Nic-Nic.

(24b). E.P. Sasar – Fermele Avicole [sic]
Aceasta ruta asigura legatura intre cartierul Sasar si Avicola, iar numarul se explica prin faptul ca ferma se afla pe drumul care conecteaza E58 (DN 1C) cu satul Mocira. Autobuzul insa nu mergea de la E.P. Sasar direct la Avicola, deoarece eu l-am vazut trecand prin centrul cartierului Sasar (cobora pe Bd. Independentei), pe la sfarsitul anilor ’80 (ce-i drept, o singura data in viata).

(25). Gara – Spital – IMMUM
Ruta realiza o legatura intre Gara si IMMUM, insa utilizand partea de nord a inelului interior al orasului [axa G. Cosbuc – Gh Sincai (fosta 17 octombrie)].
Perechea de rute 25 si 31 (vechi) erau astfel similare perechii 20 si 20b, insa circulau prin str. G. Cosbuc.

26. Pta Izvoare – Chechis
(26). Gara – Cart. Sasar
Noua ruta 26 deserveste localitatea Chechis (dar si Grosi), aflate in sudul orasului.
Fosta ruta 26, care la un momentdat circula destul de frecvent, asigura legatura garii si autogarii cu cartierul Sasar. Originand din zona garii, parcurgea Bd. Decebal iar apoi descria un ciclu larg in cartierul Sasar, incepand prin a urca prin str. Victoriei pana la Universitate, dupa care vira pe str. I. Maniu (pe atunci Ciocanului), str. V. Babes si se reintorcea pe Bd. Decebal.
Din rationamente necunoscute mie aceasta ruta a cazut in dizgratia operatorului, intr-o prima etapa frecventa fiind redusa, iar apoi ruta fiind declarata nerentabila (evident, la frecventa care se opera in ultima vreme...)
Eu nu mai cunosc un alt caz in care unul dintre cele mai mari doua cartiere de locuinte din oras sa nu fie conectate cu gara si autogara. In acest caz, atitudinea operatorului de transport Urbis mi se pare de-a dreptul jignitoare. Pentru a generaliza, intregul cartier Sasar a fost constant defavorizat in ultimii 15 ani din punctul de vedere al transportului in comun. Renuntarea la perechea de rute 26 si 26b, reducerea drastica a frecventelor pentru perechea 3 si 3b, refuzul cu incapatanare de a introduce o ruta care sa conecteze cele mai mari doua cartiere ale municipiului Baia Mare, Sasar si V. Alecsandri, amanarea extinderii liniei de troleibuz in cart. Sasar sunt doar cateva exemple. In plus, pot sa mentionez o discutie personala cu unul dintre directorii societatii care a afirmat ceva in genul “ce trebuie atata transport in comun in Sasar, ca acolo sunt multi pensionari si astia nu au ce umbla atata”.
Mai mult decat atat, operatorul recicleaza numarul acestei rute de referinta pentru o... ruta pre-oraseneasca. Merita insa facuta o scurta analiza privind alegerea acestui numar pentru noua ruta Pta Izvoare – Chechis. In mod natural tendinta a fost de a recicla rute cu numar cat mai mic, iar la momentul introducerii acestei rute existau numere mai mici libere (de exemplu 6, 10, 13, 20...). Avand in vedere insa similaritatea acestui traseu cu ruta clasica 16 inspre Grosi, s-a ales probabil numarul 26 ca fiind “apropiat” de 16 (situatie similara cu sistemul 268/368 din Bucuresti). Foarte bine se putea alege insa numarul de ruta 16b, insa dupa 1989 a existat o reticenta clara in atribuirea de numere cu barat rutelor noi.

(26b). Gara – E.P. Sasar – Cart. Sasar – Gara
Aceasta ruta era similara din punctul de vedere al functionalitatii cu 26 (vechi), insa parcurgea ciclul din cartierul Sasar in sens invers (coborand, desigur, pe Bd. Independentei nu pe str. Victoriei). Este interesant de stiut daca mentionarea lui E.P. Sasar in titlul rutei era facuta doar pentru a implica diferenta fata de ruta 26, sau autobuzul 26b chiar mergea de la zona magazinului Unic pana la E.P. Sasar, intorcandu-se apoi pentru a vira stanga pe V. Babes.

(27). IMMUM – Bozanta Mica
O ruta pre-oraseneasca similara cu ruta 12, care deservea satul Bozanta Mica, la nord de Lapusel. Ca in cazul rutei 12, initial a fost trunchiata pana la Pta de Alimente, apoi pana la gara, pentru ca dupa 2004 sa se renunte complet la ea.

(28 ). IMMUM – Sat Sasar
Ruta realiza legatura intre oras si satul Sasar, aflat la vest de centura de vest a orasului, prin Bd. Bucuresti. Cuvantul “Sat” era explicit mentionat in numele rutei, pentru a evita orice confuzii legate de cartierul Sasar sau E.P. Sasar (care nu au vreo legatura cu satul Sasar).

(29). IMMUM – Bozanta Mare
Alta ruta pre-oraseneasca din pachetul de rute dinspre vest, la care s-a renuntat cu exceptia perechii 7 si 7b. Din cate cunosc toate aceste rute au fost preluate de Nic Nic.

30. Gara – Cart. V. Alecsandri – IMMN – IMMUM
(30). Gara – Cart. Grivitei
Actuala ruta 30 (ruta “speciala”), introdusa odata cu noua linie 22, realizeaza legatura intre cart. V. Alecsandri si IMMN si IMMUM, prin str. Oborului (varianta de ocolire de sud). Exista si o variatie a acestei rute, care ar putea fi definita ca IMMUM – IMMN – Cart. V. Alecsandri – IMMN – IMMUM.
Vechea ruta 30 realiza legatura intre gara, centrul orasului si cartierul Grivitei. Interesant este ca ulterior (relativ recent) a fost reintrodus transportul in comun in cartierul Grivitei, pe o ruta foarte similara cu vechea ruta 30, insa de vreme ce acest numar era ocupat dinainte de mijlocul anilor ’90, s-a utilizat numarul 9 pentru noua ruta inspre cart. Grivitei.
Acest fapt a generat mai departe o alta problema similara, deoarece noii rute introduse spre cartierul Valea Rosie (vezi imediat mai jos) nu i-a mai putut fi atribuit numarul 9 (care inainte de a semnifica noua ruta spre cart. Grivitei semnifica vechea ruta spre cart. Valea Rosie), fiind folosit astfel nr. 31 (care are o oarecare tangenta cu zona, deoarece vechea ruta trecea pe langa intersectia strazilor Victoriei si valea Rosie.

31. Gara – Cart. Valea Rosie
(31). Gara – Spital – P-ta Libertatii
Noua ruta 31, cea mai noua ruta de autobuz din Baia Mare (din decembrie 2007) face legatura intre cartierul Valea Rosie si restul orasului. Acest cartier, aflat in nordul orasului (mai la nord de parcul municipal), este format exclusiv din case. Cu mult timp in urma exista o ruta care conecta acest cartier cu centrul istoric si IMMN.
Noua ruta realizeaza insa legatura intre cartier, centrul orasului si gara.
Trasarea rutei a fost realizata destul de interesant (imbarligat), reusindu-se conectarea cartierului cu centrul istoric, centrul nou, Universitate (doar la dus), spitalul judetean, Bd. Decebal, gara, si piata agroalimentara (doar la intors).
Autobuzul nu circula in zilele de weekend, iar marti si vineri exista o frecventa suplimentara (o situatie unica din cate stiu eu in Baia Mare).
Vechea ruta 31 facea parte din pachetul de rute ce deservea str. G. Cosbuc, fiind o ruta ciclica prin centrul istoric. Nu stiu cu exactitate care era traseul autobuzului la intoarcere: prin str. Victoriei (cum am speculat eu mai sus) sau prin str. 17 octombrie (actuala Gh. Sincai).

32. IMMUM – Cart. V. Alecsandri – E.M. Sasar
O ruta considerata “speciala”, dar foarte complexa si interesanta, care asigura legatura intre IMMUM, IMMN, cartierul V. Alecsandri, Bd. Unirii, cartierul Sasar (prin str. Victoriei) si E.M. Sasar (Exploatarea Miniera Sasar, care este ceva mai departe decat E.P. Sasar, in afara drumului principal). Este folosita si o variatie a acestei rute, pe ruta E.M. Sasar – Cart. V. Alecsandri – E.M. Sasar. Aceasta varianta de ruta nu intra insa efectiv in cartierul V. Alecsandri, practic doar ajunge tangential (pana la statia Jandarmerie).
Este singura ruta care realizeaza legatura mentionata de mine in divagatia de la descrierea rutei 26, respectiv intre cartierele V. Alecsandri si Sasar. Cu o frecventa mult mai buna si cu un marketing agresiv (ar deveni o ruta circulata, fara indoiala (eventual pe ruta scurta care nu ajunge la IMMN si IMMUM).

33. Gara – E.M. Sasar
Ruta “speciala” care conecteaza gara si autogara cu mina Sasar, pe traseul cel mai scurt (prin Bd. Decebal si pe la Unic).

34. Gara – Center – Granicerilor
(34). Gara – Spital – Granicerilor – Gara
Ruta 34 circula in prezent din jumatate in jumatate de ora si este o alternativa la ruta 4, iar principalul sau rol este de a realiza o legatura mai directa decat cea de pe ruta 4 intre cartierul V. Alecsandri si gara. In afara de aceasta, ruta mai joaca si rolurile de a deservi portiunea din bd. Bucuresti intre bulevardele Decebal si Republicii (portiune care a fost vaduvita serios de transportul in comun in ultimii 15 ani, la ora actuala pe tronsonul respectiv circuland doar rutele 4 si 9) precum si portiunea din bd. Republicii intre bulevardele Traian si Unirii, portiune care altfel este deservita doar de rutele “speciale” 17b [1], 22 si 30.
Se observa ca in interiorul cart. V. Alecsandri autobuzul 34 descrie un ciclu, insa diferit si in sens opus ciclului descris de autobuzul 4. Autobuzul 34 nu circula in weekend.
Vechea ruta 34, functiona prin prima parte a anilor ’90 ca o ruta total ciclica. Pleca de la Gara, urca prin Bd. Decebal si str. G. Cosbuc pana in centrul nou, apoi de la piata agroalimentara parcurgea str. V. Alecsandri, iar apoi pe bd. Republicii si str. Marasesti ajungea in Granicerilor. Dupa ce ocolea pe la Jandarmerie, se retragea la gara, cred ca prin bd. Unirii pana la Mara si apoi pe bd. Traian.

(35). Gara – Granicerilor – Spital – Gara
Aceasta ruta a functionat in acelasi interval cu vechea ruta 34, si avea exact acelasi traseu, numai ca in sens invers.
In esenta, aceste doua rute parcurgeau in mare inelul interior al orasului (cum era, de exemplu, fostul tramvai 26 din Bucuresti), cu exceptia retragerii pana la depoul de la gara.

M. IMMUM – Metro
Ruta a fost introdusa in momentul aparitiei supermarketului Metro in Baia Mare (la vremea respectiva fiind singurul de acest fel din Baia Mare). Ruta este destul de incalcita, deoarece s-a incercat acoperirea cat mai multor zone din oras. Ruta ajunge pe la IMMN, piata agroalimentara, cart. V. Alecsandri, dar parcurge si bulevardele Unirii, Traian, Decebal, continuand apoi pe Bd. Independentei pana la Metro (singura ruta pe Bd. Independentei la vest de intersectia sa cu Bd. Decebal). Constructia ulterioara a altor supermarketuri, hypermarketuri si centre comerciale (Real, Billa, Kaufland, Praktiker samd) au scazut in mod evident cererea pe ruta. La ora actuala autobuzul circula la 1-2 ore, si cred ca ajuta mai mult la legatura intre alte puncte ale orasului decat pentru accesul la Metro.
Este foarte interesanta alegerea indicativului non-numeric al rutei. Este singurul caz din Baia Mare. Speculez ca o fi fost o sugestie facuta de marketing-ul lui Metro, pentru a creste awareness-ul fata de ruta.

5/7. IMMUM – Valea Borcutului – Baita
Ruta 5/7 functioneaza la ora actuala doar in week-end, la anumite ore la care cererea de transport pe rutele 5 si 7 este scazuta.

(6/13). IMMUM – Busag – Nistru
Situatia acestei rute era similara cu inca existenta ruta 5/7.


7/3. Baita – Cart. Sasar – IMMUM
Ruta circula dimineata, si indeplineste rolul de dulbura atat pentru autobuzul 7 cat si pentru autobuzul 3. Diferenta fata de ruta 7 este ca 7/3 urca prin partea de nord a cart. Sasar.

(11b/5). E.P. Sasar – Pta Libertatii – Valea Borcutului
Aceasta ruta am vazut-o pe la sfarsitul anilor ’80 si reprezenta o legatura intre cart. Sasar, centrul nou, centrul vechi si cart. Valea Borcutului.

8/23. Baia Sprie – UUMR
Ruta asigura legatura orasului Baia Sprie si a localitatii Tautii de Sus cu flotatia centrala. Din punctul de vedere al modului in care sunt utilizate numerele de rute compuse, mi se pare o alegere poate un pic nepotrivita, avand in vedere ca traseul acestei rute nu formeaza practic traseele cumulate ale rutelor 8 si 23 [1].

(24/28 ). IMMUM – Mocira – Sat Sasar
Intr-o situatie identica cu rutele 5/7, 6/13, ruta 24/28 a incetat sa opereze, desigur, odata cu incetarea rutelor 24 si 28.

(26/33). Gara – Cart. Sasar – E.M. Sasar
Aceasta ruta facea legatura intre cart. Sasar si E.M. Sasar, originand insa la gara. Ciclul din cartierul Sasar era parcurs in sens trigonometric. Ca fapt divers, tin minte ca pe aceasta ruta vazusem autobuze cu o pereche de tuburi imense de aluminiu pe ele – inteleg ca se intentiona ca acele autobuze sa functioneze cu biogaz (ideile E. Ceausescu?) dar ca de fapt tot cu motorina mergeau insa tuburile erau tinute acolo asa de forma (sau ca sa se poata raporta ca circula autobuze cu energii neconventionale).

Acestea au fost rutele de autobuz, asa cum le cunosc eu. Nu este exclus insa ca in ultimii 20 de ani sa fi existat si alte rute. Inca o data, as aprecia orice corecturi sau completari la ceea ce am scris.

... Si, in sfarsit, rutele de troleibuz...

(50). [Gara – IMMUM]
Numele rutei este pus in paranteza pentru ca la troleibuze niciodata nu a fost afisat altceva decat numarul.
In fapt, din 1996 (de cand a fost introdus troleibuzul in Baia Mare) si pana in 2008 nu a circulat decat aceasta ruta. Traseul ales pentru constructia primei linii de troleibuz in Baia Mare este discutabil. Traseul a fost ales la inceputul anilor ’90, si in mod evident inca nu se constientiza puternica dezindustrializare ce a avut loc in anii ’90. Se observa ca traseul a fost ales spre a deservi si Combinatul IMMN, in detrimentul Pietei Libertatii (centrul istoric al orasului).

51. [IMMUM – Praktiker/Real]
In 2008 a fost finalizata extinderea liniei de troleibuz in partea de vest a orasului, pana la centrele comerciale Real si Praktiker (pe cealalta aflandu-se cel mai mare show-room Mercedes din Romania). Odata cu deschiderea acestei extensii, inteleg (conform site-ului Urbis) ca nu mai circula troleibuze de loc pe ruta 50, toate troleibuzele intorcand la iesirea de vest din oras.

... Referitor la transportul electric in Baia Mare, doua mentiuni.
1. Au existat si exista inca planuri de extindere ale retelei de troleibuz in Baia Mare. Ramificatii de la piata de alimente spre cart. V. Alecsandri, din centru inspre cart. Sasar, extinderea spre Baia Sprie etc. Neexistand un sprijin real in primarie pentru acest lucru, aceste intentii nu s-au manifestat (deocamdata).
2. In 1989 fusese elaborat un plan de constructie a unei retele de tramvai in Baia Mare. Bunica mea, care lucra la Centrul de Proiectare Judetean, mi-a relatat ca se intentiona demararea constructiei in primavara 1990, pana la mijlocul anului 1991 urmand sa fie construita o legatura intre gara si IMMUM, cu o bucla de intoarcere in Pta Libertatii, iar pana la sfarsitul anului 1993 urmand sa fie construita o linie de la bucla din centrul vechi pana in cart. Sasar. Din pacate... acest lucru nu s-a intamplat niciodata.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":