Prima atestare documentara a orasului Pitesti dateaza din anul 1388 pe data de 20 mai într-un act emis de domnitorul valah Mircea cel Batrân ( 1386 -1418 ). Orasul, actuala resedinta a judetului Arges, a fost pentru scurta vreme si capitala Tarii Romanesti unde domnitorii si-au construit curti domnesti si au detinut proprietati. Odata cu dezvoltarea economica si sociala continua a orasului Pitesti, care pana in ziua de azi este un important centru comercial, industrial si de tranzit, s-a impus ca o necesitate aparitia serviciului de transport calatori. Din punct de vedere istoric , ca precursor al acestui serviciu de transport calatori, in secolul XIX si la inceputul secolului XX , a existat transportul cu mijloace cu tractiune animala de tipul birjelor, trasurilor sau ,,camioanelor. in anul 1910 s-a intocmit un plan de sistematizare a orasului, in care se avea in vedere dezvoltarea retelei stradale si refacerea infrastructurii existente la unele strazi si a bulevardului Elisabeta Doamna in vederea, printre altele, si a introducerii a doua linii de tramvai, dar razboiul balcanic si primul razboi mondial au impiedicat realizarea acestor proiecte . in Romania primele autobuze s-au introdus in anul 1921. Primul transport organizat de stat ca transport public a fost creat in anul 1935, in Bucuresti, de catre C.F.R., insa in multe orase activitatea era concesionata operatorilor particulari. In Pitesti activitatea de transport cu autobuze era concesionata unor societati particulare care detineau garaje unde parcau autobuzele si se efectuau lucrari de reparatie si intretinere. in Pitesti, in 1945, circulau si doua ,,camioane ce efectuau legatura intre centrul orasului de la Hala orasului (actuala piata centrala) si gara Gropeni pe traseul str. Sfinta Vineri , str. Viilor , Podul Viilor ,Gara Gropeni si retur. Transportul cu tractiune animala a coexistat cu cel auto pana in jurul anului 1960, cand au disparut si ultimele birje si trasuri desfiintandu-se si intreprinderea de transporturi hipo ( 1961 ) La data de 11 iunie 1948 a avut loc nationalizarea mijloacelor de transport apartinand concesionarilor particulari. in 1948 , in Pitesti lungimea totala a strazilor era de 53 km, dintre care doar 20% erau pavate corespunzator. Anii 1949 si 1950 au fost primii ani de economie planificata, situatia fiind totusi in mare parte in limitele de la nationalizare, fara cresteri spectaculoase, poate si datorita perioadei de transformari politice si de cristalizare a noilor structuri de conducere la nivelul orasului, ca de exemplu, formarea in aprilie 1949 a Comitetului Orasenesc Provizoriu si apoi constituirea Sfatului Popular Orasenesc Pitesti la 3 decembrie 1950. in anul 1950 a luat fiinta Sectia de Transport in Comun Pitesti, care avea sediul in Pitesti , si prima autobaza in zona ,,Targului saptamanal si, de pe strada Craiovei ( cam in zona in care azi se intersecteaza Calea Craiovei cu strada Exercitiu ).apoi in strada Targul din Vale, nr. 25, si care functiona in cadrul intreprinderii de Gospodarie Oraseneasca (I.G.O.) ce se afla in subordinea Sfatului Popular Orasenesc Pitesti ( Consiliului Local Pitesti ). Obiectul de activitate, transportul in comun de calatori, se desfasura pe raza orasului Pitesti, avand ca dotare 4 autobuze care apartinusera unui concesionar particular, Visineanu Andrei care desfasura in afara de transportul urban de calatori in orasul Pitesti si transport de persoane cu autobuzul pe liniile Pitesti-Bucuresti si Pitesti - Ramnicu Valcea .Tot in acest an, pe data de 1 octombrie 1951 s-a cumparat si primul autobuz al noii societati, tip SKODA R.O.706, care a circulat pana la casare in anul 1978. Deci activitatea se desfasura in 1951 cu un numar de 5 autobuze. Initial s-a inceput cu un singur traseu , Gara Sud - Centru - Tipografie Gavana , ulterior dezvoltandu-se o retea de trasee noi. in 1950 lungimea traseelor era de 4 km, iar numarul de calatori transportati era de 30.000 calatori. Traseele pe care se desfasura acest transport erau in principal cele ce faceau legatura Gara Sud , Centru , Gavana , Stefanesti etc. Concomitent au aparut si primele norme republicane de consumuri de combustibili , lubrifianti , anvelope , piese si de efectuare de reparatii , revizii etc. ca de exemplu O.M.T.T. nr. 14/1982 , O.M.T.T. nr. 1809/1974 , O.M.T.T. nr. 2/1983 , H.C.M.1100/1968 , O.M.T.T.2174/1976 etc. De-a lungul timpului, activitatea de transport a functionat fie in cadrul unei intreprinderi sau regie de gospodarie locala sau judeteana , ca sectie sau intreprindere de transport , fie ca societate comerciala pe actiuni in subordinea Consiliului Local al municipiului Pitesti ( din anul 2000 ). intre anii 1961-1965 s-au extins traseele de transport ale autobuzelor, lungimea acestora crescand la 55 km in 1965 si a crescut numarul de masini din dotarea societatii de transport local in special datorita dezvoltarii urbane prin constructia de cartiere noi ( Calea Bucuresti , Gara Sud , Craiovei ) si extinderea sau aparitia de zone industriale noi ( Zona Nord , Depozitelor ). in anul 1969, prin reorganizarea I.G.O. sectia de transport local si schimba denumirea in intreprinderea de Transporturi Pitesti (I.T.P.) . in anul 1969, in luna octombrie, sediul intreprinderii a fost mutat pe str. Depozitelor nr. 2, odata cu punerea in functiune a unei noi autobaze complet utilata, proiectata sa corespunda cerintelor de transport ale noii dezvoltari urbane. in 1970 in Pitesti existau 97 km strazi din care 53 km modernizati, iar populatia orasului era de 74.237 locuitori si impreuna cu comunele suburbane 110.256 locuitori. Transportul urban se asigura cu 177 autobuze scurte si 32 taximetre, lungimea traseelor fiind de 220 km cale simpla , reteaua de transport cuprinzand si trasee spre Bascov , Bradu , Stefanesti , Maracineni , Colibasi , Racovita , Valea Ursului , Golesti , Valea Mare , Ciocanai , etc Din luna mai 1973 ca urmare a reorganizarii prevazute de decretul 162/1973 si prin circulara nr. 12892/1973 a C.S.E.A.L. privind reorganizarea unitatilor de gospodarie comunala , se infiinteaza intreprinderea Judeteana de Gospodarie Comunala si Locativa Arges ( I.J.G.C.L.), iar transportul local este preluat prin ordinul nr.770/11.V.1973 ca sectia Exploatare de Transport Pitesti (E.T.P.). In aceasta perioada dupa primul soc petrolier din anul 1974 a aparut nevoia de reducere a consumurilor de combustibili fosili si s-a cerut un proiect de introducere a transportului electric respectiv a tramvaiului, in anul 1976 elaborandu-se un studiu de fezabilitate si oportunitate, dar la care s-a renuntat pentru a se elabora un alt studiu privind introducerea troleibuzului pe axa Bascov -Centru - Arpechim pentru care s-au si executat anumite lucrari de infrastructura .Datorita costurilor relativ ridicate s-a renuntat si la acest proiect adoptindu-se solutia cu alimentare de gaz metan care a fost folosita pe scara larga aproape zece ani cu reduceri semnificative de consumuri de motorina . Acest tip de transport gen G.P.L. era ecologic si eficient din punct de vedere al pretului de cost al combustibilului si ar trebui sa fie luat din nou in calcul desigur beneficiind de noiile tehnologii aparute in prezent precum si de investitii intr-un astfel de proiect . Din luna decembrie 1979 se infiinteaza prin decretul 379/1979 din 09 noiembrie intreprinderea Judeteana de Transport Local Arges (I.J.T.L.) in cadrul careia transportul local din Pitesti functioneaza tot ca sectie Exploatare Transport, infiintata prin Decret 379/1979 din 09 noiembrie. in acelasi an, se preia de la S.U.T. Pitesti si de la Directia Judeteana de Drumuri sectorul de transport marfa cu autobasculante, avand ca beneficiar Trustul de Constructii Arges. in anul 1980 este preluata activitatea de transport calatori din orasele Cimpulung si Curtea de Arges. Din februarie 1991, prin Decizia Prefecturii Judetului Arges nr.36/01.02.1991 , in baza legilor nr. 15/1990 si nr. 31/1990 , ia fiinta Regia Autonoma -TRANSLOC-ARGES , ca persoana juridica, inregistrata la Camera de Comert si Industrie Arges sub nr. JO3/180/25.03.1991, avand ca obiect de activitate, transportul de calatori pentru municipiul Pitesti, orasele Cimpulung si Curtea de Arges. Activitatea de transport marfa si de taxi se desprind de activitatea de transport in comun cu autobuze. in anul 1995 activitatea de transport calatori pentru orasele Cimpulung si Curtea de Arges este preluata de Edilul Cimpulung, respectiv Gosarg Curtea de Arges. In anul 1996, prin Hotararea Consiliului Local municipal nr.75 din data de 26.X.1996, activitatea de transport calatori este inglobata in cadrul Regiei Autonome Regotrans, ca sectie exploatare transport a acesteia. In anul 2000, prin H.C.L. nr. 28 din a Consiliului Municipal Pitesti , se infiinteaza prin divizarea regiei Regotrans, societatea pe actiuni S.C. Publitrans 2000 S.A. avand ca actionar unic Consiliul Local al municipiului Pitesti. Conform Actului constitutiv al societatii pe actiuni Publitrans 2000 S.A., domeniul principal de activitate este transportul terestru de calatori pe baza de grafic. Transportul de calatori se face in baza unui contract de concesiune a serviciului public de transport in comun cu autobuze pe o durata de 10 ani, incheiat intre S.C. Publitrans 2000S.A. si Consiliul Local al Mun. Pitesti , si aprobat prin H.C.L. nr. 337 din 28.09.2005. Astfel, beneficiarii serviciilor de transport public local de calatori prestate de S.C. Publitrans 2000 S.A. , locuitorii municipiului Pitesti, dispun de un serviciu public care respecta principiile de baza si dispozitiile generale prevazute de O.U.G. nr. 86/2001. Alte activitati desfasurate sunt: - Activitati de transport terestru de calatori ocazional. Pentru unele persoane juridice se asigura in baza unui contract prealabil, transportul salariatilor in curse tip conventie; - Activitati de testari si analize tehnice care se realizeaza in cadrul Statiei de Inspectii Tehnice Periodice; - intretinerea si repararea autovehiculelor. Prin atelierul de reparatii si dotarile aferente acestuia se efectueaza lucrarile de intretinere si reparatii a parcului inventar de autovehicule proprii si, intr-o mai mica masura, lucrari pentru terti; - Alte activitati si servicii prestate. Din luna octombrie a anului 1969 societatea isi desfasoara activitatea in str. Depozitelor , nr.2 , dispunand de dotarile necesare functionarii in conditiile respectarii normativelor in vigoare referitoare la serviciul de transport public local de calatori, astfel: - Sectia exploatare, unde se desfasoara activitatea de exploatare,activitatea de control si dirijare a traficului ; - Atelierul reparatii care dispune de baza tehnico- materiala pentru intretinerea si repararea vehiculelor; - Platforma de parcare pentru un nr. de 130 autobuze; - Statie pentru Inspectii Tehnice Periodice. - Birourile administrative. - Depozitul de carburanti si lubrefianti. - Statia de spalare auto. - Magazie de piese de schimb si materiale. Reteaua de transport a municipiului Pitesti s-a dezvoltat în cea mai mare parte în mod liniar pe directia Nord -Sud si aceasta ca urmare a asezarii geografice a orasului (în terase paralele cu axa centrala), fapt ce nu a permis o dezvoltare radiala a liniilor de transport. Reteaua radiala este cea mai indicata în cazul transportului public de calatori. De asemenea exista o polarizare a zonelor industriale mari în zona de nord si în zona de sud a orasului, iar pentru satisfacerea cererii de transport s-a impus prelungirea traseelor existente, dezvoltarea retelei de transport facându-se liniar. Lungimea retelei de transport cu autobuze este de 47,1 km. cale dubla iar lungimea celor 19 trasee este de 279,8 km. cale dubla , numarul de statii este de 104 . Circulatia autobuzelor pe liniile de transport se efectueaza în baza diagramelor de circulatie întocmite de catre serviciul exploatare. Întrucât configuratia stradala si implicit a retelei de transport nu a permis organizarea unor dispecerate centrale, dirijarea circulatiei se face din capetele de linie marginale printr-un dispecerat central. În prezent functioneaza un nr. de 6 dispecerate aflate în capetele de linie marginale si un dispecerat central aflat la sediul societatii. Astfel se pot lua masuri operative în vederea respectarii diagramelor de circulatie si asigurarii capacitatii de transport. Municipiul Pitesti , puternic centru industrial , avea la data de 01 iulie 2001 o populatie de 198.736 locuitori. Repartitia populatiei pe cartiere dupa datele statistice din anul 2002 este : Centru 47.977 locuitori Nord 13.655 locuitori Gavana 39.500 locuitori Craiovei 15.045 locuitori Razboieni 14.137 locuitori Exercitiu-Banat 18.517 locuitori Tudor Vladimirescu 6.527 locuitori Calea Campulung 1.011 locuitori Depozitelor-D.Gherea 554 locuitori Prundu 16.700 locuitori Trivale 19.383 locuitori Teilor,Marasesti,Dacia 5.730 locuitori Una din particularitatile importante ale municipului Pitesti o constituie asezarea sa longitudinala de-a lungul raului Arges , ceea ce determina in mod nemijlocit crearea unei axe principale nord-sud care traverseaza orasul , cartierele fiind asezate de o parte si de alta a acestei axe . Geometria axiala stradala genereaza o suprasolicitare de trafic de-a lungul axei centrale pe intreaga lungime de 12 km. In consecinta transportul local de calatori prin setrvicii regulate trebuie sa raspunda unor probleme deosebit de complexe cu abordare permanenta avind ca obiectiv optimizarea transportului in conditiile satisfacerii necesitatii de mobilitate in cadrul unui sistem de transport durabil , ecologic ,etc. Structura de personal a societatii cuprinde in anul 2007 un numar de 292 salariati. Societatea acorda abonamente reduse (50% din tarif) pentru pensionarii cu domiciliul în Pitesti ( H.C.L. nr. 102/ 1997 ) si abonamente cu reducere sau gratuite pentru anumite categorii de cetateni conform prevederilor legale. Acoperirea eficienta a costurilor aferente calatoriilor efectuate de persoanele care beneficiaza de abonamente reduse si gratuite se face din surse de la bugetul local, al CAS.