29 Martie 2024, 01:41:36

Autor Subiect: Impregnarea traverselor la calea ferata  (Citit de 8668 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

07 Decembrie 2009, 05:01:25

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                             Impregnarea traverselor la calea ferata





 Pentru a i se mari rezistenta in timp, traversa de lemn pe care se fixeaza sinele, respectiv calea de rulare a trenului, se impregneaza cu o substanta care sa o protejeze, in special in conditii de umiditate. Aceasta “inventie” dateaza aproape de cand s-a nascut calea ferata...Traverse "crude" puse la uscat
    In prezent, la noi, impregnarea traverselor se face in cadrul unor unitati din subordinea Companiei Nationale de Cai Ferate CFR – SA, care asigura necesarul solicitat atat in activitatea de reparatii si intretinere, cat si pentru lucrarile noi.



Centrele unde este organizata si se realizeaza impregnarea traverselor fac parte din sectiile de Linii ale unor regionale CF, astfel:
            - in cadrul Regionalei CF Bucuresti, Sectia L 4 Ploiesti (Atelierul din Ploiesti Vest);
            - in cadrul Regionalei CF Cluj, Sectia L 4 Oradea (Atelierul din Tileagd);
            - in cadrul Regionalei CF Iasi, Sectia L 5 Suceava.
    In conformitate cu prevederile din STAS 9.302/5/90, impregnarea traverselor la presiuni diferite se realizeaza cu ulei de creozot, in amestec cu un diluant petrolier. Durata de serviciu a traversei in cale se prelungeste astfel pana la 28 de ani – pentru lemnul de fag si pana la 32 de ani – in cazul celui de stejar si cer. In prezent, uleiul de creozot este achizitionat de la Combinatul Siderurgic Galati.



Calitatea lemnului din care este facuta traversa este un element important pentru realizarea unei impregnari corespunzatoare standardelor. Pentru aceasta, salariatii Serviciului de Calitate din cadrul CFR – SA efectueaza receptia traverselor la furnizorii abilitati. Apoi, dupa sosirea materialelor la atelierele de impregnat, se mai face o receptie, dupa care traversele apte pentru folosirea in cale sunt asezate in stive, pentru uscarea naturala. Pentru ca nivelul umiditatii sa atinga 25%, conform standardului, perioada in care acestea stau in aer liber variaza de la sase luni pana la un an si jumatate.




Iesirea traverselor de la impregnare     Dupa uscare, urmeaza operatia de balotare; adica, la capetele traversei se fixeaza o platbanda, operatie care impiedica, mai tarziu, craparea. In continuare, traversele se asaza pe vagoneti si vagonetii, pe platforme rulante si se aduc in fata cilindrilor de impregnare; in cilindri sunt introdusi numai vagonetii. Dupa inchiderea capacelor, se face vid in interior si apoi se introduce amestecul de impregnare sub presiune, la o temperatura foarte inalta (circa 95°C). Este cunoscuta (teoretic) cantitatea de substanta care va fi absorbita de o traversa si este cunoscut si numarul de traverse introduse in cilindru, putandu-se astfel stabili, tot teoretic, cantitatea de substanta ce urmeaza sa fie consumata. Acest lucru se urmareste, practic, pe nivela recipientilor in care este depozitata substanta si, cand cele doua cifre (teoretica si practica, citita) coincid, adica dupa circa sase ore, operatiunea se opreste, cilindrii sunt goliti si vagonetii sunt scosi afara. Se iau probe din traversa pentru a se vedea gradul de patrundere in lemn a creozotului. La fag impregnarea trebuie sa atinga 30 mm, iar la stejar minimum 5 mm. Daca nu sunt atinse aceste cote, se reia procesul tehnologic.
    Dupa o perioada de viata, traversele isi pierd calitatile obtinute prin impregnare. Cand sunt scoase din cale, ele sunt controlate din punct de vedere al calitatii si al integritatii lemnului (nu trebuie sa aiba mai mult de patru gauri de tirfoane si nu trebuie sa fie crapate) si, in cazul in care corespund, pot fi reimpregnate, urmand sa aiba o durata suplimentara de viata in cale. Respectiva operatiune (reimpregnarea) se face prin aceeasi tehnologie, in aceleasi ateliere.



ehnologia de impregnare cu creozot se foloseste atat la traverse normale, pentru cale, in linie curenta, cat si pentru:
            - traverse speciale pentru aparate de cale;Carucioare cu traverse impregnate
            - grinzi de poduri;
            - stalpi de lemn pentru telecomunicatii;
            - dibluri de lemn.
    Si acum, despre organizarea celor trei ateliere.
            â€¢ La Ploiesti se lucreaza cu doi cilindri, unul de 26 m si al doilea de 20 m lungime, cu o capacitate totala de circa 400 de traverse pe o umplere a celor doi cilindri.
    Asadar, in 24 de ore, se realizeaza impregnarea a circa 1.600 de traverse normale.
    Incalzirea amestecului de impregnat se face cu abur din reteaua de termoficare.



pregnat se face cu abur din reteaua de termoficare.
Cilindru de impregnare la L4 Oradea / Tileagd            â€¢ La Tileagd se lucreaza cu doi cilindri egali, cu o capacitate totala de peste 400 de traverse pe o umplere a celor doi cilindri si se realizeaza impregnarea a circa 1.600 de traverse normale, in 24 de ore.
    De mentionat despre aceasta unitate ca este in curs de modernizare, cazanele pentru producerea aburului de incalzire urmand sa fie trecute pe gaz metan, iar unitatea urmand sa fie dotata si cu un al treilea cilindru. De asemenea, se vor face lucrari pentru imbunatatirea sistemului de epurare a apelor.
            â€¢ La Suceava se lucreaza tot cu doi cilindri, ambii de 26 m lungime, cu o capacitate totala de peste 400 de traverse pe o umplere a celor doi cilindri si circa 1.600 de traverse normale impregnate, in 24 ore.

memorat
Advertisement