28 Martie 2024, 16:01:23

Autor Subiect: O calatorie pe Valea Harbaciului  (Citit de 3362 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 22:26:18

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                         O calatorie pe Valea Harbaciului




Nu credem ca vor fi fiind multi cititori care sa fi aflat de acest rau care se varsa in Cibin venind dinspre Podisul Tarnavelor. Pe valea lui se strecoara o cale ferata ingusta care merge de la Sibiu la Agnita, inainte vreme ajungand pana la Sighisoara.
    Pe acest drum de fier extrem de pitoresc ne propunem sa calatorim.
    Cei 58 de km sunt parcursi, la inceput, prin Campia Cibinului, in paralel cu calea ferata normala, care merge catre Brasov, pana la halta Mohu, de unde, parasind Cibinul, ia drumul Hartibaciului, un raulet de munte cu un parcurs sinuos, ce se naste in partea sudica a Podisului Tarnavelor, la vreo cativa kilometri de Apold.
    Peisajul prin care calatorim este feeric, cu vegetatie abundenta, avand totdeauna ca partener tumultuosul raulet Hartibaci. Dupa halta de miscare Cornatel, de unde se face o mica ramificatie de cale ferata pana la Vurpar, pe ultimii circa 30 km, pana la Agnita, trecand prin haltele Hozman, Tichindeal, Nocrich, Altina si Benesti, trenuletul de cale ingusta, remorcat, eventual, de o locomotiva cu abur, asa cum functiona pana prin anii ’70, isi ofera prilejul sa retraiesti calatoriile celor care se bucurau de aceasta cale ferata la inceputul secolului. Vagoanele de gabarit mai mic, dar comode totusi si foarte curate, parcurgand kilometrii cu “ametitoarea” viteza de 20 km/h, “receptioneaza” toate joantele si transmit calatorului “tacanitul” specific al trenurilor de la inceput de secol.
    Calatorii sunt de tot felul, de la ciobani si tarani pana la oraseni, muncitori sau functionari care folosesc singura pereche de trenuri ce leaga actualmente Sibiul de Agnita, in doua ore si 40 de minute, cu plecarea din Sibiu dimineata, la ora 8.05, si din Agnita, dupa pranz, la 15.20.



Linia de cale ferata ingusta de la Sibiu la Agnita, care s-a mentinut cel mai indelungat timp in functiune, reprezinta un tronson din linia ingusta care, dupa cum aratam, lega Sibiul de Sighisoara (109 km).
    La sfarsitul secolului XIX, doua societati particulare au fost angajate de oficialitatile locale sa construiasca o cale ferata care sa lege cele doua orase cu radacini medievale, Sibiul si Sighisoara, pentru a crea conditii de transport al bogatiilor zonei, dar si al localnicilor, pana atunci existand numai cateva drumuri locale, deseori impracticabile. Constructia drumului de fier – desigur, de ecartament ingust, din cauza reliefului si a costurilor - urma sa plece din cele doua capete, din Sibiu si din Sighisoara, si sa se intalneasca in Agnita, centru economic principal al zonei, specializat indeosebi pe prelucrarea pieilor de animale.
    Constructia a inceput in anul 1896 si s-a terminat in septembrie 1910, incluzand si ramificatia catre Vurpar (13 km).
    Linia a ramas in functiune si a fost exploatata pe intreaga distanta, Sighisoara-Sibiu, pana la 1 iunie 1965, cand portiunea de la Sighisoara la Agnita a fost inchisa si apoi desfiintata.
    Din anul 1965 si pana astazi, portiunea Agnita-Sibiu a ramas in exploatare, la Agnita construindu-se si o noua cladire pentru statia de cale ferata.
    Remorcarea trenurilor s-a facut de la inceput si pana in anul 1970 numai cu locomotive cu abur, initial din seriile 389.000 si 388.000 (de fabrica]ie austriaca), ulterior, din anul 1923, si cu locomotive din seria 764.100 (de fabricatie germana) sau, din 1955, cu locomotive fabricate in Romania, seria 764.200.
    Dupa anul 1970, remorcarea trenurilor a trecut pe locomotive Diesel-hidraulice, tip L 45 H, locomotivele cu abur fiind utilizate in continuare numai in sezonul rece, ca generatoare de abur pentru incalzirea vagoanelor, sau ocazional, in remorcarea “trenurilor nostalgice”, pentru turistii dornici sa retraiasca momente din istoria caii ferate.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":