Instruire la cote inalte in Depoul Bucuresti Calatori
25 Iunie 2019, 02:24:11

Autor Subiect: Instruire la cote inalte in Depoul Bucuresti Calatori  (Citit de 968 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 02:21:44

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                        Instruire la cote inalte in Depoul Bucuresti Calatori


Meseria de mecanic de locomotiva... Cine nu s-a jucat in copilarie cu trenuletul electric? Sau ce baietel nu s-a visat in postura de stapan al "monstrului" suierator, pe doua sine, ce inghite kilometri? Mai toti avem in familie sau printre prieteni un mecanic de locomotiva sau cel putin am stat de vorba o data cu unul, intr-o gara: el, sus, pe uriasa masinarie, iar noi, jos, pe peron, privindu-l cu respect si curiozitate.


Experienta acestor oameni care strabat tara in lung si-n lat de nenumarate ori intr-o viata de munca, amintirile lor, pretioase deopotriva pentru ei si pentru noi, sunt valori pe care nu le putem ignora. Si sunt convinsa ca, pe langa nivelul inalt de cunostinte acumulate prin perfectionarea permanenta, mecanicii romani mai au o calitate, de necontestat si ea - "scoala vietii".
Putini dintre noi stiu insa ca mecanicii de locomotiva merg la scoala... permanent, deoarece pentru a putea conduce o locomotiva este nevoie de instruire continua. Pentru aceasta, in cadrul fiecarui depou exista laboratoare unde, periodic, mecanicii sunt instruiti si testati.
Dar nu numai oamenii, ci si baza materiala necesara pregatirii acestora trebuie sa fie "in pas" cu timpul. Motiv pentru care laboratorul din cadrul Depoului CFR Calatori Bucuresti utilizat pentru testarea si instruirea personalului de locomotiva, dar si a instructorilor, a trecut printr-un program de modernizare. In scopul desfasurarii in cat mai bune conditii a programului de instruire si a celui de control au fost aduse opt computere pentru cursanti si unul pentru instructori, care utilizeaza programe performante de testare a cunostintelor si aptitudinilor. Unul dintre programe contine si toate instructiile dupa care se lucreaza, precum si schemele de functionare a locomotivelor. De asemenea, este pus la punct si un sistem proiector care ofera posibilitatea vizionarii pe un ecran marit a imaginii care apare pe monitoare, fapt care, pe de o parte, optimizeaza simularea a diverse defectiuni posibil sa apara, iar pe de alta parte ajuta la identificarea mai rapida a disfunctiilor.
Acest pachet de programe a fost conceput de specialistii Sectiei Sisteme Informatice din cadrul Autoritatii Feroviare Romane (AFER) si face parte dintr-un program al Ministerului Educatiei si Cercetarii.



Printre cei care au ca sarcina de serviciu participarea la aceste cursuri se numara mecanicii de locomotiva, mecanicii ajutori, sefii de tura si revizorii.
Depoul Bucuresti Calatori are 200 de mecanici, care au obligatia sa participe la cursuri si sunt testati luna de luna. In cadrul acestor cursuri salariatii sunt tinuti la curent cu toate noutatile ce intervin in activitatea lor - in general, modernizari si noi adaptari facute locomotivelor in timpul reviziilor la care sunt supuse. Dupa insusirea noilor cunostinte, urmeaza testarea cursantilor, rezultatele fiind oferite imediat de computer, ceea ce elimina eventualele suspiciuni de subiectivism al instructorilor (care, de altfel, sunt primii care invata noile aplicatii).
Stand de vorba cu domnul Dan Nit, seful acestui depou, despre importanta noii modalitati de lucru, am aflat ca avantajul cel mai mare adus de utilizarea computerelor la cursuri este timpul redus de testare si de aflare a rezultatelor, iar programele de lucru sunt foarte accesibile, usor de utilizat chiar si pentru cineva care nu este foarte familiarizat cu PC-ul (Personal Computer).
Asadar, programul realizat de specialistii AFER are un dublu rol: instruire si testare. Acum sunt puse la dispozitia mecanicilor de locomotiva informatii din toate materiile pe care acestia trebuie sa le cunoasca. Lectiile pe care le preda instructorul sunt afisate atat pe monitoarele elevilor, cat si pe un ecran de mari dimensiuni. Pentru examinarea cursantilor, instructorul stabileste doar o structura de test, pe baza careia computerul formuleaza, in mod cu totul aleatoriu, intrebari diferite pentru fiecare mecanic. La expirarea timpului de examinare, testele sunt corectate automat, se dau rezultatele, dupa care sunt memorate intr-un fisier special conceput, care pastreaza astfel o istorie a evolutiei cunostintelor profesionale ale mecanicului. Lucru cat se poate de util, deoarece instructorul are in acest fel posibilitatea ca, din vreme in vreme, sa revina asupra unor informatii sau instructii care nu au fost suficient asimilate de "elevii" sai si sa le repete cu acestia.
Dincolo de atractia pe care aceasta meserie ar putea-o exercita asupra necunoscatorilor, rolul mecanicului de locomotiva este unul deosebit de complex si de important. Si de o mare raspundere. Prin manevrarea complicatelor mecanisme ale locomotivei, el este chemat sa asigure transportul in conditii de maxima siguranta a mii de oameni si a unor imense valori materiale.
Pentru a deveni mecanic, un absolvent al liceului de profil CFR, de pilda, dupa ce se angajeaza la un depou trebuie sa se inscrie la cursurile de specializare in aceasta meserie, care sunt organizate in cadrul unui grup scolar si au o durata de un an. Dupa absolvirea acestora urmeaza sa sustina un examen de autorizare la AFER si abia dupa trecerea lui devine mecanic de locomotiva. In primul an, el ocupa functia de mecanic de manevra, dupa care, tot in urma unui examen la AFER, capata functia de mecanic de drum.



 Si lucrurile nu se sfarsesc aici: dupa cum deja am aratat, pregatirea continua... permanent! Asa se face ca un mecanic de locomotiva este toata viata "pe bancile scolii".
Am aflat, cu ocazia aceleiasi intalniri cu domnul Nit, ca activitatea intr-un depou de locomotive este foarte complexa. Pe langa cei 200 de mecanici - care reprezinta categoria personalului de locomotiva -, mai lucreaza aici alti 400 de oameni, cu meserii diverse: lacatusi, strungari, electricieni, electronisti, mecanici-instructori si altii (reprezentand personalul de atelier).
Pentru a asigura verificarea corespunzatoare a tuturor locomotivelor care intra si ies din depou se lucreaza in ture de 12 cu 24 de ore. In plus, exista o categorie de personal care lucreaza opt ore zilnic si care are ca sarcina executarea reviziilor planificate (lunare, anuale, bianuale), precum si a celor neplanificate, accidentale, pentru parcul de material rulant - care cuprinde 55 de locomotive electrice, 27 de locomotive Diesel si 19 locomotive hidraulice.
Acesti "monstri" de metal, desi destul de batrani, o data iesiti pe portile uzinelor unde sunt reparati si modernizati prin folosirea unor tehnologii de ultima ora, traiesc o noua tinerete. Capata, adica, toate atributele modernitatii. Ceea ce pentru mecanicii care urmeaza sa ii "struneasca" inseamna un plus de responsabilitati. De aici, nevoia de continua informare, de adaptare la cerintele in permanenta schimbare. Pentru insusirea rapida si temeinica a noilor cunostinte, mecanicii de locomotiva sunt mai mult decat indreptatiti sa foloseasca in perioadele de instruire si testare programe performante. Cu ajutorul lor, ei aprofundeaza cunostintele teoretice si isi formeaza abilitatile necesare indeplinirii sarcinilor de serviciu. Dintre care cea mai importanta, asa cum o stim noi, calatorii obisnuiti, este aceea de a ne duce in siguranta la destinatie.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":