28 Martie 2024, 20:33:31

Autor Subiect: Reabilitarea, LA COTE INALTE  (Citit de 2953 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 01:45:27

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                        Reabilitarea, LA COTE INALTE



2001 reprezinta anul startului in ambitiosul program de reabilitare a infrastructurii feroviare aflate in administrarea Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA. Prima parte a programului este dedicata reabilitarii sectiunilor din coridoarele paneuropene ce traverseaza Romania.
S-a inceput cu lucrari pe tronsonul Bucuresti - Brasov, una dintre zonele cu cel mai mare trafic si, in acelasi timp, parte componenta a Coridorului IV. Revista noastra a prezentat in numerele anterioare, in mod detaliat, stadiul lucrarilor efectuate pana in prezent. Deja a fost dat in exploatare firul 1 al liniei Bucuresti Nord - Chitila doar cu substratul de balast refacut, circulatia facandu-se inca pe sinele si traversele vechi din cauza unor disfunctionalitati aparute intre constructor si AFER.
Pe firul 1 al intervalului Buftea - Peris s-a refacut stratul de forma si s-au inlocuit sinele, traversele si prinderile. Pe acest traseu, dedicat unei viteze sporite de circulatie, s-a montat prinderea elastica de timpul W14, folosita deja cu succes de alte administratii feroviare, in prezent produsa si in tara noastra. Pe acelasi interval, Buftea - Peris, se lucreaza la montarea stalpilor pentru linia de contact si la intinderea firului de contact. La capul Y al statiei Buftea s-a refacut platforma in intregime si se lucreaza la montarea liniilor. De asemenea, s-a finalizat intervalul Buda - Floresti (Prahova), tot pe linia 1, unde s-au inlocuit toate materialele din cale cu altele noi, realizandu-se redeschiderea circulatiei cu viteza de 70 km/h. La finalizarea tuturor lucrarilor pe aceste tronsoane se va putea circula cu viteza maxima de 160 km/h. Pentru a oferi o cat mai mare siguranta in exploatare se doreste utilizarea unor materiale si tehnologii moderne, de top, care ulterior sa poata permite si viteze de 200 km/h.
In perspectiva se intentioneaza si sudarea integrala a capetelor de statie si inglobarea aparatelor de cale sudate in calea ferata fara joante, cu efectele benefice pe care le vor aduce aceste operatiuni asupra lucrarilor de intretinere a caii.

Masini moderne de cale

In ultimii cinci-sase ani, pe baza unor imprumuturi si a unor finantari externe (PHARE, BEI, Banca Mondiala) s-a reusit improspatarea parcului de masini de cale aflate in administrarea Directiei Linii din cadrul CFR SA.
Parcul vechi cuprinde in mare majoritate masini degradate fizic si moral, cu o productivitate scazuta. Acesta a fost completat cu:
- patru masini de burat aparate de cale;
- opt masini de burat in linie curenta si in linie directa din generatia 0932 CSM, cate una pentru fiecare regionala cf;
- patru utilaje performante tip DESEC (Finlanda) si un utilaj PUM (Franta);
- patru stabilizatoare dinamice DGS 62N;
- cinci vagoane specializate tip SpS folosite in transportul aparatelor de cale montate deja pe traverse;
- seturi de masini de mica mecanizare, masini de taiat cu discuri abrazive, masini de polizat, masini de bulonat;
- trei trenuri de transportat, incarcat si descarcat sina lunga, lungimea maxima a sinei ce poate fi transportata fiind de 180 m pe o unitate;
- utilaje multifunctionale tip Colmar pentru lucrarile de intretinere si reparatii, utilizate in special la decolmatari de santuri.
Urmeaza sa fie achizitionat si un vagon de masurat calea; deja s-a derulat licitatia si se lucreaza la perfectarea contractului in colaborare cu Banca Mondiala si constructorul, din dorinta de a obtine un utilaj extrem de performant.

Implicarea duce la cresterea performantelor

Pe parcursul desfasurarii reabilitarii acestui tronson se vor obtine foarte multe materiale de cale semibune (sine, traverse, aparate de cale), care pot fi folosite pentru refacerea altor linii de pe retea.
Directia Linii a CFR SA se ocupa cu programarea anuala a lucrarilor de intretinere, reparatii curente si capitale pe liniile de cale ferata din intregul sistem. Dar, din cauza lipsurilor financiare, acestea sunt reduse cantitativ, la ora actuala din cei aproape 13.000 km de linie curenta circa 4.100 km fiind scadenti la reparatiile capitale. Pentru a se evita producerea de evenimente cauzate de starea proasta a sinei se iau masuri de prevenire, dintre care unele, precum limitarea vitezei de circulatie si restrictiile de viteza, produc nemultumiri calatorilor.
La nivelul Directiei Linii se doreste o implicare mai accentuata in programele de reabilitare si in desfasurarea practica a lucrarilor, unul dintre argumente fiind ca salariatii directiei se vor ocupa de intretinerea acestor linii mai tarziu, experienta acumulata pana in prezent oferindu-le o viziune completa asupra tuturor caracteristicilor pe care trebuie sa le indeplineasca ansamblul sina-traversa-prindere.
O lucrare de tipul celei care se desfasoara pe linia Bucuresti - Brasov va trebui sa prezinte in final un nivel tehnic superior, pentru a carui obtinere este necesara implicarea tuturor factorilor: constructori, consultanti, reprezentanti ai Directiei Linii din centralul CFR SA si ai diviziilor Linii din regionale.
Pentru atingerea parametrilor tehnici doriti au fost solicitate si lucrari suplimentare, necuprinse in devizul general, care au fost aprobate de directorul general al CFR SA si, ulterior, acceptate de constructor. In vederea scaderii costurilor s-a apelat la utilizarea unor materiale existente in proprietatea companiei, la care s-a adaugat si cedarea spre folosinta constructorilor a unor utilaje (o masina de burat 0932 CSM, o masina de burat aparate de cale 0816 si un stabilizator dinamic). De asemenea, pentru sudarea intregului dispozitiv de aparate de cale din capetele de statii si inglobarea lor in calea fara joante este nevoie de lucrari suplimentare, dezideratul specialistilor din cadrul Directiei Linii fiind acela ca o data cu incheierea reabilitarii CFR sa detina o retea feroviara moderna si performanta.
In 2002 se va continua cu tronsonul Bucuresti - Fundulea, in prezent fiind trimis la guvern si studiul de fezabilitate pentru reabilitarea liniei Curtici - Simeria.

Calitatea este cuvantul de ordine

Calitatea materialelor utilizate in lucrarile de reabilitare este importanta pentru obtinerea unei linii cu parametri tehnici comparabili celor existenti in celelalte administratii feroviare din Europa.



Calitatea materialelor utilizate in lucrarile de reabilitare este importanta pentru obtinerea unei linii cu parametri tehnici comparabili celor existenti in celelalte administratii feroviare din Europa.
Astfel, s-a impus folosirea unor materiale de top, intre care se evidentiaza sina produsa dupa cerintele ultimei norme europene in domeniu, calitatea 900 A, cu profil 60E1, si fabricata de societatea Voest Alpine Schinen GMbh (Austria). Lungimea acestui tip de sina este de 120 m, caracteristica extrem de avantajoasa deoarece vor exista mai putine puncte de sudura (stiindu-se ca lungimea minima poate cobori si la 25-30 m) si va scadea astfel pericolul aparitiilor unor potentiale defecte din cauza unor suduri defectuoase.
Tipul de traversa ce se monteaza pe Coridorul IV este proiectat si construit pentru circulatia trenurilor cu viteze de 200 km/h, iar prinderea elastica a sinelor de traversa se face prin sistemul Vosloh W 14, agrafa elastica si celelalte elemente componente fiind achizitionate din Germania. Avantajul acestui tip de prindere este ca permite o premontare inca din fabrica, reducand timpul de lucru in traseu. Sudura aparatelor de cale se face prin procedeul aluminotehnic, cu materiale si tehnologie de ultima ora, aduse de constructor tot din Germania. Toate aceste elemente combinate conlucreaza la desfasurarea traficului feroviar in conditii normale timp indelungat, lucrarile de reparatii si de intretinere fiind reduse ca numar.
La o lungime de 21.000 km de cale ferata activitatea de intretinere in vederea mentinerii tuturor zonelor in parametri normali pentru circulatia trenurilor in conditii de siguranta reprezinta o lupta cu timpul si cu resursele financiare, ambele fiind intotdeauna reduse. Astfel, lucrarile de reparatii curente si capitale se fac doar in anumite perioade ale anului, in functie de temperatura, cat despre resursele financiare, acestea reprezinta o permanenta problema.
Din fericire, anul acesta nu au aparut neajunsuri deosebite, personalul Directiei Linii, drastic redus, implicandu-se in totalitate in activitatea de reparatii si revizie pentru prevenirea eventualelor evenimente.



memorat
Advertisement