Trenuri de epoca romanesti intr-un film de Costa Gavras
27 Iunie 2019, 01:03:58

Autor Subiect: Trenuri de epoca romanesti intr-un film de Costa Gavras  (Citit de 1047 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 01:17:26

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                    Trenuri de epoca romanesti intr-un film de Costa Gavras


Un mare cineast al lumii, regizorul francez Constantin Costa Gavras, a ales Romania ca loc pentru turnarea in proportie de 90 la suta a unui film, cu subiect inspirat din intamplari adevarate din anii plini de orori ai celui de Al II-lea Razboi Mondial.

Eyewitness (Martor ocular) este un film de autor, scenariul si regia apartinandu-i lui Constantin Costa Gavras. Producatorul filmului este doamna Michelle Costa Gavras, sotia cineastului.

Desi actiunea filmului se petrece in tari vest-europene (Germania, Italia, Elvetia, Franta), prospectiuni minutioase si exigente, efectuate in cursul anului 2000, l-au convins pe marele regizor ca Romania ii ofera sansa de a gasi aproape intreaga gama de locatii si dotari care ii sunt necesare turnarii acestui film artistic si care sa sugereze cat mai autentic cadrul real in care s-au petrecut evenimentele reconstituite prin scenariul filmului.



Realizarea filmarilor in Romania a fost contractata de catre producator cu Compania Cinematografica MEDIA PRO PICTURES (Buftea), turnarile incepand in luna noiembrie 2000 si incheindu-se in aprilie 2001. In toata aceasta perioada, filmarile s-au facut sub directa indrumare a regizorului, care i-a avut alaturi de el si pe unii dintre colaboratorii sai traditionali, adusi din Franta si Germania (regizor secund, scenografi, operatori, tehnician de sunet). In numeroasele roluri ale filmului, pe langa actori din Germania si Franta, Gavras a distribuit cunoscuti actori din Romania (Marcel Iures, Mitica Popescu, Ion Caramitru, Horatiu Malaele, Dorina Lazar s.a.), alaturi de o numeroasa figuratie selectionata din zonele in care s-au efectuat filmarile (Bucuresti, Brasov, Sibiu).

In fiecare zi de filmari si in fiecare locatie, programul de lucru impus de regizor (10-16 ore din 24) s-a caracterizat printr-un inalt nivel de profesionalism, sub coordonarea impecabila a directoarei filmului, doamna Irina Chirita, care a condus un aparat de lucru, tehnic si administrativ, format din zeci de specialisti pe diverse probleme specifice cinematografiei.

Pentru asigurarea tuturor cerintelor presupuse de realizarea acestui film, au fost solicitate sprijinul si colaborarea unor institutii centrale ale statului (Parlamentul, Presedintia Romaniei, ministere), ale unor prefecturi, primarii, ale politiei s.a., numeroase momente ale turnarii acestui film si diverse actiuni ale regizorul sau fiind mediatizate de presa scrisa si de posturile de televiziune din Romania.

In acest context, in anul 2000, Ministerul Transporturilor a fost solicitat sa asigure conditii de turnare in Romania a secventelor feroviare, care au o destul de mare intindere si diversitate in actiunea filmului. Raspundere deloc usoara, o dificultate aparte constituind-o asigurarea de material rulant feroviar din perioada anilor 1930-1945; conform cerintelor scenografiei, numai un anumit tip de locomotive cu aburi si vagoane de calatori si de marfa. In plus, o data stabilit acest material rulant de epoca, trebuia garantata posibilitatea utilizarii lui timp de 6 luni fara producerea unor defectiuni iremediabile, care sa compromita continuarea intregului program de filmari si sa cauzeze pagube materiale insemnate producatorului filmului.

Dupa analizarea posibilitatilor reale ale administratiei CFR si dupa organizare, Ministerul Transporturilor a aprobat continuarea colaborarii pentru realizarea in Romania a secventelor feroviare ale filmului Eyewitness. Companiile nationale ale CFR si-au asumat, intr-adevar, o raspundere importanta, dar in final curajul acesta a fost rasplatit de o reusita deplina, atat prin prestigiul castigat intr-o colaborare de nivel european, cat si prin realizarea unor venituri materiale suplimentare activitatii obisnuite a CFR.



Apelandu-se la personalul feroviar cunoscator al exploatarii si intretinerii locomotivelor cu aburi inca existent din depourile Sibiu, Brasov, Ploiesti si Bucuresti Triaj s-a putut asigura utilizarea locomotivelor 230.224 si 231.065 (conservate la Depoul Sibiu) la intreg programul de filmari, derulat pe sectiile CF neelectrificate Sibiu - Calimanesti, Sibiu - Cisnadie, Sibiu - Brasov, Ploiesti Vest - I.L. Caragiale si Caciulati - Snagov, precum si in statiile CF Bucuresti Nord, Bucuresti Baneasa, Bucuresti Obor si Snagov Plaja, unde a fost amenajata, pentru mai multe luni, o locatie sugerand un lagar nazist de detinuti.

Vagoanele de calatori de epoca aflate in conservare la Sibiu si la Titu, precum si vagoane de marfa pe doua osii, acoperite, tip Ggs, asigurate de Statia Sibiu Triaj, au format trenuri, in diverse compuneri, necesare in diferitele secvente feroviare ale filmului.

Cu raspundere si constiinciozitate, zeci de salariati ai companiilor si regionalelor CFR, pana la nivelul a numeroase subunitati CF din teritoriu, de pe raza de activitate a RCF Bucuresti, Brasov si Craiova, au contribuit la buna derulare a filmarilor fara a produce perturbari in circulatia normala a trenurilor din grafic.

Aparitia pe ecranele lumii a acestui film semnat de Constantin Costa Gavras, care va fi, cu siguranta, un succes la festivale internationale ale filmului din anul 2002, va constitui un motiv de mandrie si o buna propaganda si pentru Calea Ferata din Romania, care a asigurat cu mult profesionalism o activitate unicat.

Pe masura trecerii anilor, materialul rulant feroviar de epoca, o adevarata bogatie existenta inca la CFR, creste in importanta, la fel cum sporeste si interesul pe care il prezinta pentru trecutul nostru feroviar. Aceasta bogatie se impune a fi in continuare conservata si intretinuta corespunzator de cei ce trebuie si pot decide acest lucru, orice efort material necesar reviziilor si reparatiilor periodice fiind neinsemnat, raportat la adevarata valoare a exemplare-lor unicat existente in patri-moniu. Este un mod de a se demonstra si de catre CFR ca Romania a fost si ramane in Europa.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":