GARA poarta orasului
26 Iunie 2019, 19:57:32

Autor Subiect: GARA poarta orasului  (Citit de 1485 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

06 Decembrie 2009, 00:29:33

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                     GARA poarta orasului


Asa cum, pe vremuri, orasele erau inconjurate de ziduri si turnuri de aparare, iar intrarea in aceste orase-cetati se facea doar prin portile bine pazite, acum garile reprezinta – simbolic – portile oraselor.

Primul contact pe care calatorul il ia cu "cetatea" este prin intermediul statiei de cale ferata, in momentul in care coboara din tren. Arhitectura cladirii garii, peroanele, amenajarea spatiilor verzi sunt primele lucruri pe care calatorul mai mult sau mai putin grabit le observa intr-o gara.

Primele cladiri pentru calatori construite pe teritoriul tarii noastre nu au avut o arhitectura deosebita, ele reprezentand cateva categorii de cladiri de gari standard, in functie de importanta statiei. La momentul respectiv nu se gandea nimeni la arta sau stil in construirea unei gari. Totusi au existat doua curente care au fost urmate: in Moldova si in Muntenia au fost imprumutate prototipurile austriece, iar in Dobrogea si pe linia Bucuresti-Giurgiu s-au reprodus tipurile de gari englezesti si germane, cum ar fi, de exemplu, Gara Targovistei, actuala Gara de Nord din Bucuresti.

Ulterior, arhitectii romani au inceput sa fie preocupati de arhitectura cladirilor, impunand stilul arhitectonic romanesc, inginerul Elie Radu fiind unul dintre cei care au realizat adevarate opere de arta. Constructiile feroviare de pe liniile Targu Ocna–Palanca, Pitesti–Curtea de Arges si Craiova–Calafat sunt doar cateva din lungul sir al garilor proiectate de celebrul inginer.

Utilizarea unor materiale de constructie autohtone, cum a fost caramida de Ciurea, a reprezentat iarasi o preocupare in favoarea adaptarii stilului cladirilor de calatori de pe reteaua cailor ferate la o arhitectura care sa se incadreze armonios in peisajul inconjurator. Este adevarat si faptul ca au existat si oameni care au continuat sa mentina conceptii vechi si austere si care au criticat "luxul si cheltuielile inutile" in constructia statiilor de cale ferata.

In anul 1941 a fost infiintat Serviciul Arhitecturii, unitate ce se afla in subordinea Directiei Generale CFR si care avea ca scop principal intocmirea planurilor generale de constructii si proiecte de ansamblu si sistematizare a centrelor feroviare.

Incepand cu anul 1952 regionalele CF si-au constituit formatii proprii de proiectare insarcinate cu elaborarea documentatiilor tehnice si de executie ale investitiilor de mai mica amploare din cadrul regionalei.

Cresterea traficului de calatori a impus o orientare total noua de executare a unor lucrari care sa se armonizeze cu nevoile de sistematizare a aglomerarilor urbane. Astfel au aparut constructii unicat, cu o arhitectura moderna, stil reprezentat de statiile Constanta, Brasov sau Tulcea.

Cu toate acestea, continua sa ne impresioneze acele gari vechi, remarcabile prin bogatia decoratiunilor si eleganta detaliilor.

 
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":

06 Decembrie 2009, 00:32:14
Răspuns #1

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                      Gara din Iasi martor peste vremi






Gara din Iasi, una dintre primele statii de calatori din Romania, reprezinta, prin arhitectura si istoria ei, deopotriva aspiratiile si realizarile celor implicati in activitatea caii ferate.

La 21 septembrie 1868 era semnat si promulgat "actul de concesiune pentru construirea si exploatarea caii ferate de la Suceava la Roman, cu ramificatie la Iasi si Botosani". Lucrarile au fost preluate de Compania condusa de Victor von Ofenheim. In iunie 1869 peste 8.000 de lucratori, romani si straini, construiau poduri de fier si piatra pe care se intindeau liniile.

Cea de-a doua capitala a tarii, Iasiul, avea nevoie de o gara impozanta. Planurile cladirii centrale, cu alura de palat, in lungime de 133,8 m si cu 113 incaperi, erau inspirate dupa arhitectura Palatului Dogilor de pe Canal Grande din Venetia.

In partea centrala se proiectase o loja cu cinci ochiuri si coloane de piatra sculptate, avand deasupra trei ogive. Ogiva din mijloc urma sa fie completata de un ceas. Statia avea o lungime de 1.000 de metri si se prevedeau 130.000 mc de terasamente.

Statia Iasi a fost amplasata in sesul mlastinos al Bahluiului, unde au fost necesare umpluturi de aproape doi metri, cladirea avand a suferi tasari serioase, aripa de sud crapandu-se si ramanand separata de corpul central. Inginerul Ion Mitican scria in articolul dedicat centenarului Garii Iasi (1970): "In mai 1870, cladirea inalta de doua randuri si lunga de 133 de metri era zidita la rosu, dominand intreaga vale a Bahluiului, ca o cetate de foc, ridicata in mijlocul unei delte inverzite".



Inaugurarea garii, precum si deschiderea oficiala a liniei Pascani–Iasi s-au facut sub ochii a mii de curiosi, in special ai negustorilor ieseni, care vedeau in sosirea trenului la Iasi noi ocazii de dezvoltare a comertului lor cu lemne, sare, var, cherestea si altele. Trenul ii aducea in gara pe Victor von Ofenheim, jurnalisti straini si invitati din alte gari. Dar faptul ca o mare parte din constructii nu fusesera terminate, existand multe intarzieri, a dus la un conflict intre guvernul tarii si reprezentantii locali ai Companiei Ofenheim.

Ulterior, in luna decembrie a aceluiasi an, s-a petrecut sosirea oficiala la Roman a trenului inaugural dinspre Capitala, cu vagoanele pline de calatori din Bucuresti, Braila, Galati si Bacau, care au sarbatorit impreuna cu iesenii deschiderea, pentru a doua oara, a drumului de fier spre Capitala.

Trecerea timpului, cele doua razboaie mondiale au lasat urme vizibile "Palatului Nemtesc", asa cum a fost numita la inceputuri Gara Iasi. La

17 septembrie 1999, dupa aproape 11 ani de lucru, au fost date jos schelele instalate in luna iunie a anului 1988 pe fatada garii, spre piata. Lucrarile de refacere si reparare a ansamblului statiei au tinut sa realizeze, pe cat posibil, imbinarea elementelor moderne (instalatii s.a.) cu arhitectura monumentala a batranei gari.



Evenimentele care au condus la alegerea locatiei garii Iasi, construirea, inaugurarea si alte momente ale istoriei legate de aceasta constructie sunt prezentate cu multa acuratete, dublata de sensibilitate si emotie, de domnul Ion Mitican in cartea Iasi - Gara Amintirilor. Desi facand parte din randul inginerilor, oameni ai cifrelor si ai schitelor, domnul Mitican a avut suficiente resurse sentimentale pentru a evoca vremi de mult uitate, folosind de multe ori gara ca un "pretext pentru incursiuni indraznete si fericite nu numai pe ulitele megiese, cum zicea pe undeva, dar chiar si in viata orasului, legand bine poarta de cetatea ce-o slujeste" (Aurel Leon, Cuvant de inceput, 1983).

Fara oameni ca domnul Mitican, pasionati de istoria caii ferate, care s-au aplecat asupra a sute de pagini de reviste si planuri vechi, ingalbenite de vreme, noi nu am beneficia acum de astfel de lucrari.
memorat
06 Decembrie 2009, 00:35:48
Răspuns #2

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                           Gara Craiova o viitoare eurostatie




Sfarsitul secolului al XIX-lea a fost marcat de dezvoltarea rapida a transportului pe calea ferata, fapt care a impus construirea unei retele feroviare si pe teritoriul Romaniei. S-a pornit de la realizarea unor linii ferate intre capitala tarii si Dunare si s-a continuat cu alte rute menite sa imbunatateasca economia tarii si, in special, schimburile comerciale.

Intre anii 1868-1875 Concesiunea Strussberg (1868-1871) si Societatea Actionarilor CFR, prin Societatea Privilegiata a Cailor Ferate de Stat Austriece (1872-1875), au construit calea ferata Pitesti–Craiova–Turnu Severin–Varciorova, in lungime de 274 km.

Statia Craiova a fost pusa in functiune la data de 5 aprilie 1875, cu patru linii, fiecare cu o lungime de 250 m. Aceasta a fost vechea gara, la care s-a renuntat dupa ce intre anii 1966-1967 s-a construit o noua cladire de calatori, care si-a castigat renumele de una dintre cele mai bine realizate constructii feroviare de gen din tara, ansamblul arhitectural (realizat dupa proiectul arhitectului Igor Milobenschi) prezentandu-se ca o creatie emblematica, unitara.

Cladirea Garii Craiova are opt niveluri si 13.652 m2 si adaposteste sediul administrativ al Regionalei CF Craiova, Statia CF Craiova, regulatorul de circulatie si alte unitati exterioare.

Strategia CFR - SA pe perioada 1999-2005 cuprinde un important program de conectare a retelei CFR la reteaua europeana, iar in acest sens Romania a semnat mai multe acorduri internationale privind transporturile feroviare si participa la o serie de proiecte internationale in domeniu, in dorinta de a realiza integrarea si prin calea ferata in viitoarea Uniune Europeana largita.



In vederea atragerii unui numar mai mare de cetateni spre utilizarea trenului ca mijloc de transport, CFR - SA urmareste cresterea calitatii transportului de calatori, obiectivele prioritare in acest sens fiind trecerea la circulatie de mare viteza si modernizarea unor statii la nivel de eurostatii (statii de trafic international).

Pentru modernizarea Statiei CF Craiova la nivel de eurostatie se va urmari realizarea a trei obiective distincte: modernizarea arhitecturala, sistematizarea statiei prestatii, amenajari si servicii oferite publicului calator. De asemenea, se vor realiza structuri functionale la nivel european – prin recompartimentari, redimensionari, interventii in asezarea unor functiuni in relatie cu altele –, se vor revizui accesele, gruparile functionale, directiile de miscare, stocajele si evacuarile.

Prin aceste imbunatatiri se urmareste obtinerea unei structuri cursiv functionale in care elementele constitutive sunt egal tratate si usor detectabile. La acestea se adauga preocupari legate de accesul si utilizarea majoritatii functiunilor statiei si de catre persoanele handicapate locomotor, pentru care sunt prevazute rampe, ascensoare, spatii degajament, sali de asteptare, grupuri sanitare, trasee de miscare distincte s.a.
memorat
06 Decembrie 2009, 00:48:44
Răspuns #3

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                                      Perspective


In perioada 2001-2005, pentru imbunatatirea imaginii transportului feroviar se va pune accent si pe administrarea statiilor de cale ferata. CFR - SA prezinta in cadrul strategiei de dezvoltare pe perioada 2001-2005 un program ce cuprinde trei tipuri de lucrari pe care compania si-a propus sa le realizeze in intervalul de timp prevazut mai sus. Aici se incadreaza:

- reparatia capitala a cladirilor din statiile de cale ferata (50 de statii mari si 160 de statii mici), cu modernizarea inclusiv a instalatiilor aferente (apa, canal, instalatii electrice, centrale termice);

- dotarea statiilor de cale ferata cu instalatii moderne pentru avizarea publicului calator;

- dotarea statiilor de cale ferata cu mobilier adecvat si cu aparatura de birotica moderna.

Valoarea acestui program este de circa 750 de miliarde de lei.

In 2001 vor beneficia de banii necesari pentru executarea lucrarilor de modernizare un numar de 30 de statii de cale ferata, conform aceleiasi strategii de dezvoltare.

 
memorat
Advertisement