Podul Lotru, intr-o noua solutie
27 Iunie 2019, 00:58:31

Autor Subiect: Podul Lotru, intr-o noua solutie  (Citit de 907 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 23:05:43

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                       


Calea ferata care parcurge defileul Oltului de la Piatra Olt la Podul Olt a fost realizata in mai multe etape, incepand cu tronsonul Piatra Olt–Dragasani, dat in functiune la 13 decembrie 1886, continuand pana la Ramnicu Valcea, in 1887, apoi pana la Jiblea, in 1898, si terminand la Raul Vadului, statie de frontiera pe atunci, la 1 august 1901, in timp ce dincolo, in Transilvania, de la Podul Olt la Raul Vadului se ajunsese inca din 1897.
    Am marcat aceste etape in timp spre a scoate in evidenta, pe de o parte, varsta acestui drum de fier, iar pe de alta parte ingeniozitatea, pentru acea perioada, a solutiilor tehnice adoptate de proiectantul si realizatorul roman Mihail Romniceanu pentru aceasta linie, atat in ceea ce priveste studiul de traseu, cat si lucrarile de arta, in special. Dovada, faptul ca lucrarile de pe aceasta linie au rezistat exemplar in timp (peste 80 de ani), neavand nevoie de nici un fel de completari sau reparatii. Bunaoara, in apropierea garii Lotru, la km 325+704, s-a realizat un pod cu o lungime de 200 m (patru deschideri), amplasat in curba cu raza de 400 m, care in arhivele CFR este inregistrat la 1899, dar portiunea de linie pe care se gasea s-a deschis pentru circulatie abia in august 1901.
    Intre anii 1970 si 1980, realizandu-se pe Olt o serie de lacuri de acumulare si centralele hidroelectrice aferente, podul Lotru a fost inclus in lacul de la Gura Lotrului, ceea ce a condus la o serie de neajunsuri, care au determinat decizia de a se adopta masuri pentru salvarea lui si ridicarea restrictiilor de circulatie impuse de starea existenta. Podul are o suprastructura alcatuita din grinzi cu zabrele, cu calea jos, si, asa cum precizam mai sus, cu patru deschideri de cate 50 m fiecare. Suprastructura a suferit o consolidare in anul 1964.
    Cota caii podului fata de cota actuala a lacului de acumulare nu mai respecta "garda hidraulica" normata, adica spatiul de siguranta fata de oglinda apei, aparatele de reazem ale suprastructurii fiind frecvent in apa, in timp ce elevatiile infrastructurii nu se mai vad de mult, fiind sub nivelul lacului, care si asa are un nivel variabil (comandat) datorat functionarii hidrocentralei. Tinand seama de toate aceste constatari, CFR a solicitat - si s-au executat - investigatii de specialitate, care au aratat ca infrastructura podului prezinta degradari si lipsuri de material cu un caracter evolutiv si fara posibilitati de stopare, rezultand astfel necesitatea acuta de ridicare a podului cu circa 1,8 m fata de pozitia actuala.



Asa cum rezulta si din vechimea constructiei, durata de exploatare a podului a expirat, ceea ce indreptateste compania sa caute solutii pentru rezolvarea situatiei. In consecinta, la cererea CFR – SA, ISPCF a studiat si a prezentat doua variante pentru refacerea podului. Una dintre solutii sustine construirea unui nou pod, cu cale dubla, in paralel cu actualul, la cotele necesare, dar, de aceasta data, cu cinci deschideri a 50 m, deci cu o lungime totala de 250 m, pe perioada realizarii acestuia putandu-se circula in continuare pe podul existent.
    A doua varianta sustine consolidarea infrastructurilor existente, ridicarea cu 1,8 m a suprastructurii si inlocuirea tablierelor existente cu tabliere noi. In aceasta varianta, pe timpul executiei circulatia urmeaza sa se faca pe un traseu provizoriu, desigur, cu costurile aferente.
    Cum era si de asteptat, Consiliul Tehnico-Economic al CFR – SA a avizat solutia din prima varianta, iar lucrarea a si fost cuprinsa in planul de RK al companiei, cu o valoare de 8,5 miliarde lei, finalizarea fiind estimata pentru anul 2003. Consiliul de Administratie al CFR – SA a aprobat promovarea unei hotarari de guvern pentru refacerea podului, urmand ca executarea acestei lucrari sa fie incredintata, pe baza documentatiei tehnice si a autorizatiei de constructie existente, Societatii Comerciale "Hidrotehnica" Orsova, unitate specializata in lucrari de consolidare si executie specifice domeniului feroviar, care are asigurate conditii de lucru in mediu acvatic.
    Organizarea de santier va fi facuta pe un teren inchiriat de la Consiliul Judetean Valcea.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":