28 Martie 2024, 17:55:36

Autor Subiect: CRUCEA EROILOR CEFERISTI DIN MASIVUL BUCEGI  (Citit de 3038 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

05 Decembrie 2009, 22:10:20

zofei.2006

  • Vizitator
                                                                             CRUCEA EROILOR CEFERISTI DIN MASIVUL BUCEGI


Calatorul care porneste pe Valea Prahovei si ajunge in centrul orasului Busteni este captivat de panorama peretelui, aproape vertical, al muntilor Bucegi, cu cele trei varfuri principale: Omul (2.505 m), Costila (2.490 m) si Caraimanul (2.384 m), dar si de maretia unui element ce nu apartine naturii: la numai doi metri de marginea prapastiilor, pe varful Caraiman, se afla Crucea Eroilor – o lucrare metalica monumentala, ridicata intre anii 1926 si 1928 in memoria eroilor ceferisti cazuti la datorie, in timpul primului razboi mondial.



ucrarea a fost executata de Directia de Poduri, sectiile L5 si L1 Poduri din Sinaia, dupa proiectele inginerilor Teofil Revici si Alfred Pilder din cadrul directiei si a fost condusa de ing. Victor Bruckner. Asezata la o altitudine de 2.291 m, crucea are o inaltime de 28 m, cu doua brate a cate sapte metri fiecare, si este montata pe un soclu inalt de 7,5 m, din beton armat imbracat in piatra. Acesta, la randul lui, adaposteste in interior un generator electric care alimenteaza cele 120 de becuri, de cate 500 W fiecare.
    Privind acest impunator monument, nu poti sa nu te intrebi cum a fost realizat, ce mijloace s-au utilizat, cum au fost asigurate materialele necesare! Ne-am interesat pentru dumneavoastra si am aflat urmatoarele:
    Sculele, lemnul, piesele metalice componente si restul materialelor necesare au fost transportate cu trenul in “regie”, pana la statia Busteni. De aici, o parte a fost carata de care cu boi pe ruta Busteni – Sinaia – Vf. Paduchiosul – Vf. Dichiu – Platoul Bucegi – Vf. Caraiman, iar restul, cu funicularul Fabricii de Hartie Busteni (a Fratilor Schiel). Piesele, ancorate pe funicularul din statia Fabricii de Hartie, s-au transportat pe Valea Jepilor pana in Cantonul Schiel – pe Platoul Bucegi, de unde au fost duse cu caii pana la Caraiman. Toate aceste operatiuni s-au desfasurat sub coordonarea dirigintelui de santier Nicu Stanescu, angajat de Directia de Poduri Bucuresti.
    Inaugurarea lucrarii a avut loc la 14 septembrie 1928, de Ziua Sfintei Cruci – ziua Eroilor Neamului. A fost pentru intaia oara cand locuitorii Vaii Prahovei Superioare au privit Crucea Eroilor iluminata pe timpul noptii. De atunci, fiecare locuitor sau trecator prin acea zona putea zari, in zilele de sarbatoare, acolo sus, aproape de astri, acel monument luminat, faurit pentru a fi admirat. Insa, cum o minune nu dureaza mult, au urmat zeci de ani, vitregi, cand instalatiile de iluminare ale crucii au fost acoperite de intunericul ateismului.



In 1990, printr-un laudabil efort al Primariei din Busteni, al locuitorilor si al unor societati comerciale, au inceput reparatiile, iar crucea a fost din nou iluminata. A fost impresionant nu doar pentru oamenii locului, ci si pentru toti cei ce calatoreau noaptea pe Valea Prahovei, si chiar pentru pilotii curselor aeriene ce traversau Bucegii. Bucuria a fost insa de scurta durata pentru ca, nu cu mult timp in urma, un grup de oameni cu mintile inecate in doctrine anticrestine s-au catarat pe cruce si au distrus cu salbaticie intreaga retea electrica si tot ce le-a iesit in cale.
    Acum, spre dezamagirea noastra, a tuturor, Crucea Eroilor din Varful Caraiman dispare din nou in amurgul zilei, iar noaptea se retrage, alaturi de eroii nostri, ai cailor ferate, meditand asupra rautatii si lipsei de simtire a unor semeni de-ai nostri.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":