25 Aprilie 2024, 14:24:47

Autor Subiect: 40 DE ANI DE LA INCEPUTUL LUCRARILOR DE ELECTRIFICARE A CAILOR FERATE ROMANE  (Citit de 1008 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 18:08:14

zofei.2006

  • Vizitator
PREDEAL, 27 DECEMBRIE 2000


                                                40 DE ANI DE LA INCEPUTUL LUCRARILOR DE ELECTRIFICAREA CAILOR FERATE ROMANE


In ultimele zile ale anului si mileniului trecute, Regionala CF Brasov a organizat in Statia CF Predeal o manifestare de comemorare a 40 de ani de la montarea primului stalp de electrificare din Romania.



Era inceputul electrificarii celei mai grele linii de cale ferata din tara: Brasov-Predeal. A urmat, in perioada 1960-2000, electrificarea a 3687 km de cale ferata pe principalele magistrale feroviare.
La festivitate au participat pionierii electrificarii nationale: fosti conducatori ai Ministerului Transporturilor – ing. Marin Maroiu, ing. Dorel Aron, ing. Alexandru Dobre; proiectanti ai liniei respective – prof. ing. Petre Ciortan, constructori ai caii ferate electrificate si personal din exploatare. Directorul Regionalei CF Brasov, ing. Dan Nicolau, a evocat, pentru inceput, momente din epopeea electrificarii caii ferate Brasov-Predeal. Apoi, a fost dezvelita o placa comemorativa cu date privind inceputul electrificarii si, in final, participantii au depanat amintiri la o masa colegiala care a incheiat festivitatea

                                                           Momente din istoria electrificarii liniilor de cale ferata din Romania



Profesor ing. Dimitrie Leonida (1883-1965) sustine ideea electrificarii cailor ferate romane numai dupa realizarea unui sistem national energetic bazat pe centrale hidroelectrice.


In anul 1913 prof. ing. I.S. Gheorghiu elaboreaza primul proiect de electrificare a liniilor de cale ferata: Sinaia-Pietrosita si Sinaia-Predeal.


In Monitorul Oficial nr. 170 din 3 august 1929 este publicata Legea nr. 2749 din 31 iulie 1929 pentru constructia canalului Arges-Bucuresti-Dunare si electrificarea caii ferate Bucuresti-Brasov. Pe canalul navigabil urma sa fie construita o centrala hidroelectrica de la care sa se alimenteze cu energie electrica reteaua de contact a CF Bucuresti-Brasov.


In anul 1932 Directia Generala a CFR infiinteaza comisia pentru avizarea necesitatii si oportunitatii electrificarii caii ferate Campina-Brasov. Prof. ing. Vasilescu Karpen, rectorul Politehnicii din Bucuresti, presedintele comisiei, impreuna cu membrii ei, avizeaza favorabil executarea lucrarii.


Prin actiuni legislative succesive, in anii 1929, 1934 si 1942, se incearca reglementarea pe plan national a actiunii de electrificare a cailor ferate din Romania. Au contributii majore oameni de seama din cadrul tehnic: prof. I.S. Gheorghiu, ing. Dimitrie Leonida, prof. Dragomir Hurmuzescu, ing. Tancred Constantinescu, prof. Alex. Nicolau, prof. Nicolae Tomescu, prof. Dumitru Corodeanu, acad. C. Dinculescu si altii.


La 12 septembrie 1942 Directia Generala CFR infiinteaza Directia Electrificarii, condusa de ing. Dimitrie Leonida. Conform Legii 612/1942 se incheie un contract cu firma Siemens-Schuckert pentru proiectarea si constructia hidrocentralei Izvorul Muntelui-Bicaz, a Fabricii de Ciment Bicaz si a termocentralei de rezerva Filipestii de Padure, judetul Prahova. Acest vast program al Cailor Ferate Romane a fost stopat din cauza razboiului (1941-1945).


La inceputul anului 1944 Directiunea Generala CFR trimite in Germania pentru specializare in domeniul electrificarii un grup de ingineri, printre care si ing. Nicu Condacse.

Dupa razboi, in ideea modernizarii cailor ferate, incepand cu anul 1947 Departamentul Cailor Ferate – Directia Tehnica are in vedere continuarea actiunii de electrificare a cailor ferate.


In anul 1948 se infiinteaza Institutul de Cai Ferate Bucuresti, cu cinci facultati de specialitate: exploatare, mecanica, constructii, telecomunicatii si planificare. In cadrul Facultatii de Mecanica, incepand cu anul scolar 1951/1952, in premiera nationala, conf. ing. N. Condacse sustine un curs de locomotive electrice.


Plenara Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Roman din 26 octombrie 1950 aproba planul de electrificare a Romaniei, pentru crearea sistemului energetic national si apoi electrificarea principalelor linii de cale ferata din Romania.


In anul 1951 incep lucrarile comisiei ministeriale de electrificare, din care faceau parte inginerii D. Ghitescu, V. Lazaroiu, C. Leatris, Virgil Jidveianu, Ionel Diaconescu, Nicu Condacse si profesorii universitari Al. Nicolau, D. Corodeanu, Ion Mitran si altii. Comisia hotaraste ca prima linie electrificata sa fie Brasov–Bucuresti si lucrarile sa inceapa cu tronsonul cel mai greu, Brasov–Predeal.


In anul 1953 se finalizeaza contractul cu firma sovietica Transelectroproekt pentru proiectarea lucrarilor de electrificare a tronsonului Brasov-Predeal.


Pentru integrarea Cailor Ferate Romane in sistemul european s-a adoptat alimentarea tractiunii electrice in curent alternativ 25 kw si 50 Hz.


Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor – Departamentul Cailor Ferate trimite in URSS o delegatie de specialisti din cadrul IPCF Bucuresti, condusa de ing. Nicu Condacse, pentru documentare in vederea electrificarii caii ferate Brasov–Predeal. Din delegatie au facut parte ing. Petre Ciortan, ing. Alex. Vatreanu si ing. I. Nastasescu.


In cadrul IPCF Bucuresti incepe activitatea de proiectare pentru electrificare in cadrul nou infiintatului atelier de instalatii, condus de ing. Cosmovici, avand o grupa de instalatii electrice condusa de ing. Nicu Condacse, cu doua colective de proiectare: linie de contact (ing. Alex. Vatreanu) si alimentare retea (ing. Petre Ciortan).




Anul 1959 – Departamentul CFR hotaraste electrificarea caii ferate Bucuresti–Brasov in sistemul curentului alternativ monofazat de 50 Hz, cu tensiune de 25 kW, dupa studiul intocmit in anul 1958 de IPCF Bucuresti, sistem recomandat de Congresele U.I.C. de la Annency (1951) si Lille (1955) si de Conferinta CAER de la Moscova (1957).


Dupa anul 1966 se infiinteaza primul atelier de electrificare, condus de inginerii N. Condacse si Ladislau Darok.


La 27 decembrie 1960 a fost plantat in Statia Predeal stalpul metalic nr. 69, montat de maistrul Liviu Vintila, pe fundatie de beton monolit; moment considerat unanim inceputul lucrarilor de electrificare la Caile Ferate Romane.


La 1 august 1963 a fost terminat si trecut in probe tehnologice tronsonul Brasov–Predeal, prima cale ferata normala electrificata din Romania.


La 9 decembrie 1965 tronsonul electrificat Brasov–Predeal a fost dat in exploatare.

memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":