18 Aprilie 2024, 17:36:19

Autor Subiect: SIBIU – CENTRUL TURISMULUI FEROVIAR DE EPOCA  (Citit de 962 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 18:01:44

zofei.2006

  • Vizitator
                                                        SIBIU – CENTRUL TURISMULUI FEROVIAR DE EPOCA


Ridicat pe locul vechii asezari daco-romane Cedonia si atestat documentar in anul 1191, Sibiul s-a dezvoltat ca un oras de mestesugari si negustori si ca un puternic centru cultural. A fost de trei ori capitala Transilvaniei si a jucat un rol important in istoria culturii romanesti.
    In epoca moderna, Sibiul a devenit un important nod de cale ferata, cu sase directii de mers: Brasov, Arad, Copsa Mica, Ramnicu Valcea, Agnita si Cisnadie.
    Primul tren care a circulat pe aceste meleaguri – la inaugurarea caii ferate Copsa Mica–Sibiu – a intrat in gara Sibiu la 11 octombrie 1872 si a legat tinutul cu principalele orase transilvane: Blaj, Medias, Cluj, Teius si Oradea, dar si cu capitale din vestul Europei: Paris, Viena, Praga etc.
    Complexul feroviar Sibiu functioneaza astazi cu trei statii de cale ferata, depou de locomotive, atelier de reparat vagoane, sectii de intretinere si C.T. si regulator de circulatie pentru ordonarea activitatii in zona.



Incepand cu anul 1991, Regionala CF Brasov a salvat de la casare si a restaurat doua garnituri de vagoane de epoca, pe care le-a destinat turismului feroviar. Prima, formata din patru vagoane de cale normala, a fost construita in perioada 1938-1940 la uzinele Astra Arad si Ernesto Breda – Milano, Italia. Cea de a doua garnitura, compusa din patru vagoane de calatori si doua vagoane de marfa, construite intre anii 1950-1956 la uzina Unio Satu Mare, a fost destinata turismului pe calea ferata ingusta Sibiu–Agnita. In perioada 1992-1998 au circulat 40-50 de trenuri de epoca anual, comandate pentru traseele pitoresti: Sibiu–Ramnicu Valcea, Sibiu–Vintu de Jos, Sibiu–Brasov, Sibiu–Cisnadie, Sibiu–Copsa Mica, Brasov–Intorsura Buzaului si altele, aducand importante venituri.
    La 28 august 1994 a fost inaugurat Muzeul Locomotivelor cu Abur al Regionalei CF Brasov, care functioneaza in incinta Depoului de Locomotive Sibiu si poate fi vizitat zilnic intre orele 8.00-16.00. Astazi colectia cuprinde peste 40 de locomotive cu abur, pluguri de zapada si macarale cu abur. Dintre aceste locomotive sapte au fost active si au remorcat trenuri de epoca: 764.205, 140.117, 231.065, 50.451, 50.497, 230.224, 150.1105 si 764.205 (cale ingusta). Astazi au mai ramas active numai doua locomotive – 140.117 si 230.224; restul, avand termenul de folosire a cazanului de abur expirat, au devenit piese de muzeu.
    Ca o recunoastere a valorii exponatelor din acest muzeu, prin Ordinul nr. 2.686 din 31 decembrie 2000 al Ministrului Culturii, toate locomotivele cu abur de aici au fost declarate tezaur al patrimoniului cultural national, ocrotit de legile statului. Sibiul poate fi considerat orasul muzeelor. Aici functioneaza Muzeul Brukenthal, infiintat in 1817, primul muzeu din Romania; Muzeul Tehnicii Populare Dumbrava Sibiului, infiintat in anul 1967, cea mai reprezentativa institutie de profil din tara; Muzeul de Arme si Trofee, Muzeul Tramvaiului si, alaturi de ele, si Muzeul Locomotivelor cu Abur al Regionalei CF Brasov.
    Un alt punct de atractie pentru turismul feroviar este pitoreasca linie de tramvai care leaga Sibiul cu Rasinarii – asezarea oierilor din Marginimea Sibiului –, centru etnografic care ne aminteste de Octavian Goga si de mitropolitul Andrei Saguna. Inaugurata in data de 14 martie 1948, mica linie cu ecartament de 760 mm, in lungime de 9 km, ne ofera o minunata calatorie spre poalele Muntilor Cibin.
    Ar fi insa gresit sa credem ca turistul feroviar sosit la Sibiu poate vizita numai obiectivele prezentate aici atat de succint. Consultati ghidurile de specialitate si veti avea multe surprize placute!
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":