25 Aprilie 2024, 22:58:58

Autor Subiect: CALEA FERATA DIN EUROPA CENTRALA SI DE EST IN ANUL 2000  (Citit de 867 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 17:23:20

zofei.2006

  • Vizitator
                                       CALEA FERATA DINEUROPA CENTRALA SI DE EST DIN ANUL 2000


n perioada 4-6 aprilie a.c., firma engleza AIC Worldwide, cu sprijinul MAV si al UE, a organizat o intalnire la nivel inalt a factorilor de decizie din calea ferata din tarile Europei Centrale si de Est si din industria feroviara.
Conferinta internationala feroviara s-a desfasurat la Budapesta, Ungaria, si a avut ca tema Calea ferata din Europa Centrala si de Est in anul 2000.
Aceasta manifestare se desfasoara deja cu succes de cativa ani si a devenit un eveniment strategic major in cadrul caruia se discuta problemele prioritare cu care se confrunta tarile din ECE (Europa Centrala si de Est), in special privatizarea si comercializarea. Dupa anul 1990, asa cum se stie, operatorii si administratorii de infrastructura din zona ECE si-au propus ca scop principal realizarea de investitii importante in domeniul lor de activitate pentru a crea sisteme feroviare care sa functioneze la acelasi nivel cu cele similare din Europa de Vest.
La lucrarile conferintei au participat reprezentantii principalelor Cai Ferate din regiune: DB - Calea Ferata Germana, ÖBB - Calea Ferata Austriaca, PKP Calea Ferata Poloneza, CFR - Calea Ferata Romana, MAV - Calea Ferata Ungara, UZ - Calea Ferata Ukraineana, CD - Calea Ferata Ceha, SZ - Calea Ferata Slovena, JZ - Calea Ferata Iugoslava, EVR Calea Ferata Estoniana, ZSR - Calea Ferata Slovaca, HZ - Calea Ferata Croata, LG - Calea Ferata Lituaniana, precum si reprezentantii Comisiei Europene, ai unor institutii financiare internationale (Banca Mondiala, BERD), ai industriei feroviare europene si ai unor firme de consultanta care activeaza in domeniul feroviar (Nortel Networks, Gemini Consulting, Scott Wilson).
Programul reuniunii a fost structurat in asa fel incat in cele trei zile sa fie abordata o gama foarte larga de subiecte. Astfel, in prima zi au fost discutate temele:
• Practici in domeniul comercializarii si privatizarii operatorilor feroviari din regiune;
• Invataminte din experienta operatorilor feroviari din Europa de Vest;
• Atragerea si administrarea investitiilor din domeniul industriei feroviare in regiune.

In ziua a doua s-au dezbatut urmatoarele lucrari:
• Separarea infrastructurii de celelalte activitati de exploatare;
• Intretinerea infrastructurii - dezvoltari si modernizare;
• Managementul strategic al afacerii de transport de marfa;
• Dezvoltarea coridoarelor feroviare transeuropene.

In cea de a treia zi au fost tratate subiectele:
• Privatizarea afacerii de transport de marfa;
• Managementul strategic al afacerii de transport de marfa;
• Exploatarea noilor tehnologii;
• Imbunatatirea trecerilor de frontiera.

In afara acestor teme bine precizate, in programul conferintei au mai fost abordate problemele cu care se confrunta in prezent participantii, cum ar fi:
• determinarea prioritatilor de investitii pentru operatorii si administratorii de infrastructura feroviara din ECE;
• realizarea unui management eficient in procesul de privatizare din ECE;
• stabilirea de legaturi cu alte retele de cale ferata;
• intarirea parteneriatului Est-Vest;
• schimbul de informatii eficiente privind dezvoltarile feroviare din ECE;
• maximizarea oportunitatilor de afaceri in transportul de marfa.

Cu aceeasi ocazie a fost organizata si o expozitie in care au fost prezentate produse de profil realizate de intreprinderile feroviare prezente, precum si ultimele achizitii de care beneficiaza administratiile feroviare din aceasta parte a Europei. In aceasta ultima categorie se inscriu tehnologii de semnalizare si telecomunicatii, sisteme computerizate, boghiuri si vagoane de marfa.
Delegatia romana participanta a fost compusa din reprezentanti ai Companiei CFR - SA si ai Societatii CFR Marfa.

Intalnirea a reprezentat pentru delegatia romana o ocazie ideala de a face cunoscuta experienta castigata de Calea Ferata Romana in urma procesului de reorganizare si restructurare demarat in anul 1998. In acest sens, presedintele Companiei Nationale de Cai Ferate Romane, domnul Viorel Simut, a prezentat, in ziua a doua a conferintei, lucrarea Lectiile care pot fi invatate in urma separarii infrastructurii de celelalte activitati feroviare, dupa un an de la aplicare.

Conferentiarul si-a inceput demersul prezentand stadiul in care se afla sistemul feroviar european, in special cel din tarile Europei Centrale si de Sud-Est, trecand in revista modelele de restructurare posibile si modul in care s-a desfasurat acest proces in Romania, cu cele doua jaloane temporare: octombrie 1998 si octombrie 1999. S-au aratat rezultatele financiare globale obtinute de catre cele cinci societati feroviare dupa un an de la infiintare.

In continuare, au fost prezentate principalele servicii pe care le ofera CFR - SA ca administrator de infrastructura feroviara, un accent deosebit fiind pus pe sistemul informatic IRIS, care se afla in curs de implementare pe reteaua de cale ferata romana. S-a insistat si pe preocuparile CFR - SA in ceea ce priveste calcularea taxei de acces pe infrastructura.

Un capitol important al acestei expuneri l-a reprezentat analiza facuta asupra evolutiei activitatilor conexe pe care le-a abordat Compania CFR - SA (cum ar fi: rezultatele obtinute din activitatea de patrimoniu, dezvoltarea sistemului de telecomunicatii, comercializarea statiilor, implementarea tiketingului), insotita de o ampla prezentare a proiectelor pentru dezvoltarea infrastructurii, foarte importante in acest moment fiind bransa nordica (respectiv, linia de cale ferata Ploiesti - Brasov) si cea sudica (podul de la Calafat), cuprinse in Coridorul paneuropean IV; simultan cu acestea se realizeaza si dublari si electrificari de linii, in diverse regionale.

Comunicarea domnului Viorel Simut s-a incheiat pe un ton ferm, a carui originalitate ne dezvaluie un interlocutor care cunoaste in amanunt nu numai domeniul feroviar, ci si intregul ansamblu de factori care concura la dezvoltarea acestuia. Drept urmare, presedintele CNCFR a adresat cu profesionalism un mesaj catre toti investitorii straini interesati de zona est-central europeana: sa fie siguri ca aici vor gasi guverne stabile, care nu obstructioneaza dezvoltarea caii ferate, un climat de afaceri corect si angajati cu o buna cultura a muncii.

Pe agenda lucrarilor conferintei s-a aflat si prezentarea de catre domnul George Buruiana, directorul general al CFR Marfa S.A., a materialului Pregatirea pentru privatizare a operatorilor feroviari.

Prin participarea la conferinta Calea Ferata din Europa Centrala si de Est in anul 2000, CFR - SA a avut ocazia sa se documenteze asupra celor mai noi reglementari ale Uniunii Europene cu privire la transportul european, sa afle ultimele evolutii in domeniul finantarii investitiilor feroviare prin parteneriat public-privat, evolutia restructurarii la caile ferate europene din zona si metode noi si moderne de administrare

                BOUGIVAL, FRANTA - A 15-A CONFERINTA A DIRECTORILOR GENERALI A ORGANIZATIEI DE COLABORARE A CAILOR FERATE (OCCF)

Calea Ferata Romana ocupa un loc important in promovarea de colaborari fructuoase in domeniul feroviar intre estul si vestul Europei, prin participarea activa ca membru permanent in OCCF din 1957 si ca membru fondator al UIC de la inceputul acesteia, in 1922.

In cadrul Organizatiei de Colaborare a Cailor Ferate (OCCF), CFR a detinut, in perioada 1998-2000, prin persoana presedintelui Companiei Nationale de Cai Ferate CFR - SA, domnul Viorel Simut, presedintia Conferintei Directorilor Generali (CDG), unul dintre organele de conducere ale acestei organizatii.

In aceasta perioada, Viorel Simut a prezidat cele trei sedinte ale CDG care au avut loc anual - la Bydgoszcs, Polonia (16-20 noiembrie 1998), Bucuresti, Romania (8-12 noiembrie 1999), si la Bougival, Franta (17-21 aprilie 2000).

La toate aceste reuniuni s-au discutat si s-au pus in aplicare diverse solutii pentru scoaterea din criza a transportului feroviar. De asemenea, printre realizarile din acesti ultimi doi ani ale OCCF s-au numarat: stabilirea completarilor si modificarilor la Regulamentul de folosire a vagoanelor in trafic international, elaborarea si adoptarea studiilor privind reteaua de viteza si de mare viteza a OCCF, stabilirea orientarii activitatii grupelor de lucru comune

UIC - OCCF si adoptarea programului de colaborare pe termen lung cu UIC.

Cea de a 15-a Conferinta a Directorilor Generali de la Bougival a fost structurata in doua parti: sedinta pregatitoare (17-19 aprilie) a expertilor care au intocmit materialele pe baza carora s-a desfasurat partea a doua, intre 20-21 aprilie, in care au avut loc discutii si s-au adoptat decizii de catre directorii generali ai administratiilor feroviare membre.

Ordinea de zi a cuprins 14 puncte. In prima parte s-au analizat programul de activitate pentru anul 2000 si 2001, bugetul Comitetului OCCF: bugetul final pentru 2000, bugetul preliminar pentru anul 2001, modificari in conducerea Comitetului OCCF si alegerea presedintelui conferintei pentru 2000-2002. Au mai fost discutate si probleme de stricta specialitate, printre care s-au numarat: stadiul decontarilor reciproce intre Caile Ferate membre, crearea liniilor feroviare de viteza si de mare viteza, informatizarea activitatii Comitetului OCCF, acordarea statutului de intreprindere asociata societatii Alstom Transport, din Franta, si preluarea gerantei MTT (Tariful Feroviar International de Tranzit) de catre Comitetul OCCF.

Privitor la aceasta ultima tema, CFR a avut o parere oarecum diferita de aceea a celorlalte Cai Ferate membre. Consecventi politicii de reducere a cheltuielilor organizatiei si a contributiei membrilor, delegatii romani au sustinut ca geranta Tarifului Feroviar International de Tranzit sa fie suportata nu din bugetul comitetului, ci dintr-un buget special, ceea ce ar fi condus la implicarea in plata acestei contributii exclusiv a cailor ferate interesate, avand in vedere faptul ca in prezent doar 15 din cei 25 de membri OCCF participa la MTT.

O problema importanta pentru viitorul organizatiei, aflata, de asemenea, pe ordinea de zi, a fost reprezentata de activitatile necesare dezvoltarii si perfectionarii OCCF. In acest sens, s-a constituit un grup de lucru cu caracter temporar si cu participare limitata. Reprezentantii celor 11 cai ferate care formeaza acest grup au facut observatiile necesare care sa poata conduce la restructurarea OCCF astfel incat aceasta organizatie sa tina pasul, sa fie cat mai aproape de noile cerinte impuse de restructurarea cailor ferate europene, dar sa aiba in vedere si faptul ca tarile asiatice au un ritm diferit de dezvoltare si reorganizare, iar nevoia de cooperare intre cele doua regiuni este imperioasa.

Cea de-a 15-a Conferinta a Directorilor Generali a OCCF a continuat prin adoptarea programului de activitate pentru anul 2001 si anii urmatori in ceea ce priveste sfera de actiune a conferintei directorilor generali, respectiv comisiile de exploatare, financiara si cea tehnica. S-au mai adoptat hotararea privind stingerea datoriilor pe termen lung ale cailor ferate membre ale OCCF si hotararea privind preluarea gerantei de catre Comitetul OCCF a tarifului MTT. De asemenea, au fost adoptate raportul privind activitatea grupului comun OCCF - UIC privind codificarea informatica si fisa UIC - OCCF corespunzatoare si a fost acordat statutul de intreprindere asociata societatii Alstom din Franta, numarul acestora crescand la 23.

Pe langa sedintele CDG si cele ale Consfatuirii Ministrilor, care au loc o data pe an, in cadrul OCCF exista organe de lucru care se intrunesc ori de cate ori este nevoie, de obicei de mai multe ori pe an. CFR participa direct la 12 teme din cele 31 incluse in programul organelor de lucru, iar in cursul acestui an doua dintre sedinte vor avea loc in Romania.

Prima sedinta, ce va avea loc in cadrul Comisiei a III-a, are ca tema Problemele perfectionarii PPV (Regulamentul de folosire a vagoanelor in traficul international) si se va desfasura in perioada 19-22 septembrie, in organizarea a cel putin doua dintre societatile feroviare romanesti.

Cea de a doua sedinta, a Comisiei a IV-a, va trata problemele perfectionarii activitatii financiare si de decont in transportul de marfa si de calatori in traficul international pe calea ferata si se va desfasura in perioada 25-28 septembrie, organizator principal fiind SAAF SA.

La Bougival a fost ales presedintele CDG pentru perioada 2000-2002, in persoana domnului Andreji Egged, directorul general al Cailor Ferate Slovace (ZSR), urmatoarea sedinta a CDG urmand sa aiba loc in Slovacia, la Bratislava, in perioada 23-27 aprilie 2001.

Cu aceasta ocazie s-a remarcat implicarea sub multiple aspecte a CFR in colaborarea feroviara internationala, indeosebi intre Est si Vest, ca o recunoastere a rolului CFR in aceste activitati, la 21 aprilie, directorul general al Uniunii Internationale a Cailor Ferate (UIC) i-a inmanat domnului director Viorel Simut medalia UIC cu ocazia primirii directorilor generali ai OCCF la UIC. Trebuie mentionat ca in perioada 2000-2001 domnul Viorel Simut, ca reprezentant al CFR, detine functia de vicepresedinte al UIC.

Organizatia de Colaborare a Cailor Ferate (OCCF/OSJD)

Infiintata la 7 iunie 1957, la Beijing

Obiective principale:
• crearea premiselor necesare derularii transporturilor feroviare intre Europa si Asia;
• colaborarea in problemele de politica a transporturilor, a mediului etc.;
• coordonarea diverselor conventii privind traficul feroviar international de calatori si marfa si acordurile privind decontarile intre caile ferate.

Membrii:
• permanenti - 27: Azerbaidjan, Albania, Belarus, Bulgaria, Ungaria, Vietnam, Georgia, Kazahstan, China, Coreea de Nord, Cuba, Kirghistan, Letonia, Lituania, Moldova, Mongolia, Polonia, Rusia, Romania, Slovacia, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Ucraina, Chile, Estonia si Iran.
• observatori - 6: administratii feroviare din Franta, Germania, Grecia, Iugoslavia, Finlanda si GySEV din Ungaria.
• intreprinderi asociate - 23.

Calendar al relatiilor internationale ale CFR in perioada 10 aprilie-10 mai 2000

4-6 aprilie 2000 - s-a desfasurat la Budapesta (Ungaria) Conferinta Internationala Feroviara Central and Eastern European Rail 2000 (Calea Ferata din Europa Centrala si de Est in anul 2000). Au participat CFR - SA si CFR Marfa SA.

17-21 aprilie 2000 - s-a desfasurat la Bougival (Franta) cea de a 15-a Conferinta a Directorilor Generali din cadrul OCCF, care a fost prezidata de directorul general al CFR - SA, domnul Viorel Simut.

9 mai 2000 a avut loc la Bruxelles (Belgia) a doua reuniune a Adunarii Generale a Comunitatii Cailor Ferate Europene (CCFE) din acest an. CFR - SA a participat pentru prima data in calitate de membru observator.

La aceasta reuniune au fost abordate teme legate, in principal, de actiunile pe care CCFE le va intreprinde in favoarea stabilirii unui cadru concurential echitabil in domeniul transporturilor; de contributia cailor ferate la elaborarea unei directive a Uniunii Europene referitoare la siguranta in transporturile feroviare; de actiunile de lobby in favoarea transporturilor feroviare de marfuri; de proiectul de directive ale Uniunii Europene referitoare la interoperabilitatea pe calea ferata conventionala si chestiuni bugetare ale organizatiei.

9 mai 2000 - la Bruxelles (Belgia) a avut loc reuniunea Comitetului Executiv al UIC, la care a participat, in calitate de vicepresedinte al UIC, domnul Viorel Simut, directorul general al CFR - SA.

Subiectele abordate au vizat politica generala a UIC si situatia financiara a UIC, iar pentru viitoarele reuniuni statutare ale UIC, din iunie, s-au stabilit punctele principale din agenda.
memorat
Advertisement