29 Martie 2024, 14:00:59

Autor Subiect: MANIFESTARILE PRILEJUITE DE IMPLINIREA A 120 DE ANI DE LA INFIINTAREA CFR  (Citit de 794 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

03 Decembrie 2009, 17:16:39

zofei.2006

  • Vizitator
                                                      MANIFESTARILE PRILEJUITE DE
                        IMPLINIREA A 120 DE ANI DE LA INFIINTAREA CFR
                                            BUCURESTI 5-7 MAI 2000



Aniversarea celor 120 de ani de la infiintarea primei administratii feroviare romanesti - Directiunea Princiara a Cailor Ferate Romane - a prilejuit organizarea unui ansamblu de manifestari omagiale prin care s-a dorit ca importanta acestei aniversari sa fie evidentiata cu pregnanta.

Debutul a fost facut joi 4 mai 2000, in sala de festivitati a Ministerului Transporturilor situata in incinta Palatului CFR, unde, in prezenta ministrului transporturilor, Traian Basescu, a secretarului de stat Adrian Marinescu, a membrilor conducerilor celor cinci societati feroviare, a numerosi invitati si a presei, s-au acordat medalii, plachete si diplome aniversare unor nume reprezentative ale trecutului si prezentului feroviar.

Vineri, 5 mai, in salonul de protocol din statia Bucuresti Nord, fost salon oficial regal, s-au deschis lucrarile sesiunii de comunicari organizata de Compania Nationala de Cai Ferate Romane CFR - SA. Invitatii au prezentat lucrari tratand subiecte din istoria cailor ferate, precum si din problematica momentului, dominat de implementarea reformei, prin care au tinut sa marcheze aceasta aniversare. Un an si jumatate de la restructurarea sistemului feroviar romanesc si punerea bazelor celor cinci societati comerciale feroviare independente este o perioada suficient de lunga, in masura sa ofere posibilitatea unor evaluari pertinente care sa probeze efectul procesului de reforma in Calea Ferata Romana.

Lucrarile au fost deschise de catre directorul general al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR - SA, prof. univ. dr. ing. Viorel Simut, care a prezentat lucrarea Calea ferata romana la inceputul mileniului III, in care au fost expuse rezultatele obtinute in anul 1999, an de foc in acest domeniu, fiind primul an de activitate al societatilor feroviare nou-aparute dupa punerea in aplicare a reorganizarii SNCFR in octombrie 1998. Compania CFR - SA, a reliefat vorbitorul, si-a propus pentru inceput mentinerea infrastructurii feroviare la parametrii de siguranta, obiectiv atins si demonstrat de faptul ca activitatea tuturor clientilor CFR se desfasoara in mod normal. In continuare au fost prezentate proiectele de viitor ale CFR - SA, realizate in concordanta cu politica de integrare europeana si strans legate de dezvoltarea infrastructurii si a pietei de transport. In acest sens CFR - SA va derula un program amplu de reabilitare si modernizare a infrastructurii feroviare finantat din fonduri proprii, credite contractate cu BIRD si BERD, precum si fonduri nerambursabile PHARE. Acest program vizeaza urmatoarele obiective: reabilitarea a 900 km de linie prin achizitionarea de masini si materiale de tehnologie avansata, crearea unui sistem informatic la nivelul retelei pentru gestionarea datelor financiar-contabile, modernizarea serviciilor destinate agentilor economici in calitate de operatori feroviari, ca si persoanelor fizice beneficiare ale transportului pe calea ferata, extinderea retelei de transmisii prin cablu cu fibra optica, precum si asigurarea echipamentelor de transmisie aferente.

Sesiunea a continuat cu expunerea invitatului din partea Academiei Romane, domnul academician Dan Berindei, presedintele Sectiei de Stiinte Istorice si Arheologie a acestui inalt for stiintific national, intitulata Caile Ferate Romane de la perioada concesionarilor, la constituirea sistemului feroviar national (1857-1939), care a demonstrat rolul caii ferate in dezvoltarea si constituirea statului national, unitar si independent, pentru care sistemul feroviar a constituit insasi armatura ce a facut posibila si a dat consistenta Romaniei Mari, nascuta in 1918 prin actul vointei intregului popor. Totodata conferentiarul a tinut sa sublinieze importanta pe care aceste doua institutii de interes general romanesc, Academia Romana si Calea Ferata Romana, o au in directionarea pe coordonate ferme a constiintei nationale, aflata in momentul de fata in deriva. In acest sens, domnia sa a tinut sa precizeze, in incheiere: "Dumneavoastra (Calea Ferata Romana - n.r.) reprezentati o institutie pilot, mai ales ca am sentimentul, si acum vorbesc ca un cetatean de rand, ca aici totusi, in toata vanzoleala aceasta, exista multa seriozitate, multa munca si am senzatia ca lucrurile incep sa functioneze si acest fapt este esential. Motiv pentru care, eu cred ca sistemul feroviar isi are rostul lui si e foarte bine sa existe institutii ca aceasta, neclintite".

Din partea Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa SA a fost prezent domnul Dan Stoicescu, director de exploatare, care a vorbit despre Locul transportului feroviar de marfa in calea ferata romana, lucrare prin care s-a reliefat faptul ca actuala strategie de dezvoltare pe termen mediu a acestei societati este in directa legatura cu traditia feroviara romaneasca. Dezvoltarea economica progresiva incepand din secolul trecut - a subliniat vorbitorul - a determinat construirea de linii de cale ferata, chiar prima linie de cale ferata, Bucuresti - Giurgiu, fiind construita cu scopul de a lega capitala tarii de Occident, pentru preluarea marfurilor care se transportau pe Dunare. Este incontestabil faptul ca in societatea moderna transportul feroviar de marfuri este un element indispensabil vietii, el contribuind la apropierea zonelor economice, la dezvoltarea vietii social-economice si la valorificarea potentialului uman si material. Pentru realizarea acestor deziderate, prin infiintarea SNTFM CFR Marfa SA au fost puse, in mod real, bazele unei noi organizari, moderne, indreptata spre economia de piata in transporturile feroviare de marfa, cu certe posibilitati de dezvoltare pe principiile autonomiei de actiune si financiare. Ambitiosul program al tinerei societati cuprinde modernizarea si innoirea parcului de vagoane, imbunatatirea caracteristicilor tehnico-functionale ale locomotivelor din dotare in scopul reducerii consumului de energie electrica, combustibili si lubrifianti, precum si pentru diversificarea gamei de servicii oferite clientilor.

Societatea de Transport Feroviar de Calatori CFR Calatori SA a fost reprezentata de domnul consilier Valeriu Dorobantu, a carui expunere a avut ca tema Transportul de calatori si perspectivele acestuia in noul mileniu. Autorul a tinut sa faca cunoscut celor prezenti locul pe care trebuie sa il ocupe transportul de persoane pe calea ferata, tinand cont si de faptul ca Directiva 440/1991 a Uniunii Europene considera acest tip de transport "vital pentru sectorul de transporturi al Comunitatii". Romania, ca tara asociata la UE, a trecut la aplicarea directivelor comunitare in domeniul transportului feroviar, la fel ca si statele deja membre, rezultand o serie de modele si de stadii de aplicare a restructurarilor operate in domeniu. Noile societati de cale ferata rezultate in urma reorganizarii SNTFC CFR Calatori SA s-au adaptat cerintelor pietei libere si unice, fiind pregatite sa opereze, in conditiile stabilite prin directivele comunitare, in competitie cu operatori privati de servicii de calatori. Ultimele evaluari efectuate la nivel european au aratat ca serviciile de transport de calatori se vor diversifica, acoperind un segment bine conturat al pietei, operatorii actionand pe retele performante distincte, in cadrul unor coridoare care permit densitati mari de trafic. In aceasta perspectiva este evident ca pe piata transporturilor feroviare de calatori vor supravietui numai operatorii puternici, orientati comercial. Dimensiunea pietei acestor operatori nu va fi protejata de frontierele nationale, ci va fi garantata numai de viabilitatea lor, care ii va clasifica in operatori continentali, regionali sau locali.

In incheiere, domnul Adrian Marinescu, ministru secretar de stat in Ministerul Transporturilor, a facut o ampla analiza asupra stadiului reformei sistemului feroviar romanesc, ocazie cu care au fost punctate realizarile in domeniu, comparativ cu celelalte tari care au demarat procesul de restructurare in aceeasi perioada cu noi. Este cunoscut faptul ca in ultimul deceniu al acestui secol Calea Ferata Romana a trebuit sa faca fata reorientarii economiei nationale centralizate, trecerea de la economia socialista la cea de piata producand schimbari economice structurale, care au redus dramatic activitatea derulata pe calea ferata. Conferentiarul a tinut sa remarce faptul ca, desi infrastructura cailor ferate nationale are o capacitate de transport de un milion de tone conventionale/zi, nu este utilizata decat la 1/4 din valoare, constatare in masura sa impuna, o data mai mult, necesitatea realizarii amplei reformari a sistemului. Astazi, dupa aproape 20 de luni de la aplicare, reforma se prezinta ca fiind cea mai avansata si mai profunda din cadrul cailor ferate din Europa Centrala si de Est. Domnul ministru secretar de stat Adrian Marinescu i-a felicitat cu aceasta ocazie pe organizatori pentru marcarea aniversarii celor 120 de ani prin desfasurarea unor manifestari de o asemenea amploare, urare care a marcat insusi sfarsitul acestei sesiuni stiintifice.

In continuare, participantilor la simpozion si tuturor celor interesati li s-a pus la dispozitie un tren special pentru a ajunge in timp util la prima Expozitie Nationala Feroviara, organizata de firma Publiferom, sub patronajul CFR - SA, pe peronul Garii Regale Baneasa.


Deschiderea acestei expozitii a avut loc la ora 1130, prin taierea panglicii inaugurale in muzica fanfarei militare, dupa care cei prezenti, intre care s-au numarat domnii Adrian Marinescu si Viorel Simut, impreuna cu directori din cele cinci societati feroviare, au vizitat cele 25 de standuri ale expozitiei, creandu-se un cadru propice discutiilor si incheierii de colaborari intre factorii de decizie din sistemul feroviar si firmele producatoare prezente cu aceasta ocazie. Despre cuprinsul expozitiei cititorii Jurnalului Feroviar vor fi informati pe larg in paginile ce urmeaza.

Manifestarile au luat sfarsit duminica 7 mai 2000, orele 19, cand Expozitia Nationala Feroviara si-a inchis portile, urmand sa si le redeschida anul viitor.




Cu prilejul aniversarii a 120 de ani de administratie feroviara nationala, CFR - SA a imortalizat in metal momentul batand o medalie si o placheta omagiale.
Medalia (o 70) si placheta (12x7,5 cm) au fost executate din aliaje neferoase, turnate prin centrifugare, prelucrate mecanic si manual si acoperite galvanic cu alama, patinate si pasivate (tratate cu o pelicula pentru impiedicarea oxidarii).
Conceptia grafica a fost realizata, pe baza datelor furnizate de Compania CFR - SA, de catre o firma specializata, fiecare dintre cele doua obiecte continand imagini simbolice care reprezinta Calea Ferata Romana.
Medalia cuprinde pe fata textul 120 ANI DE ADMINISTRATIE FEROVIARA NATIONALA 1880 - 23 APRILIE - 2000 si trei imagini reprezentative pentru CFR:
• o locomotiva cu abur care a circulat pe calea ferata romana in perioada 1854-1980;
• cele doua poduri dunarene amplasate unul langa altul, dar construite in secole diferite;
• Gara de Nord din Bucuresti.
Pe verso a fost executat portretul primului director al Directiunii Princiare a Cailor Ferate Romane, generalul Stefan Falcoianu, care a condus aceasta institutie in perioada 1880-1883.
Placheta cuprinde in extremitatile superioara si inferioara denumirile si siglele primei si ale actualei administratii feroviare: Directiunea Princiara a Cailor Ferate Romane si Compania Nationala de Cai Ferate CFR - SA , care incadreaza cele trei simboluri prezente si pe medalie.
memorat
Advertisement
Partenerii Asociatiei Ro-Trans

Parteneri "Asociatia Ro-Trans":