28 Martie 2024, 19:45:41

Autor Subiect: Comunicate de presa, stiri, noutati, perspective privind transportului feroviar  (Citit de 60075 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

10 August 2009, 02:28:31
Răspuns #40

zofei.2006

  • Vizitator
Bucureşti: Trenul de „Henri Coandă“, încă două luni de teste

Cu toate că ministrul Transporturilor anunţa în luna mai că va scoate acest tren pentru că nu este profitabil, angajaţii CFR încă fac eforturi să atragă călătorii. Trenul Bucureşti Nord - Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ va fi testat până în luna octombrie, după care CFR va propune Ministerului Transporturilor menţinerea sau retragerea acestei rute.

Bucureştenii pot să-şi exprime opinia cu privire la oferta de călătorie cu trenul de aeroport pe site-ul CFR. Deşi trenul are în medie 256 de călători pe zi, paradoxal, rezultatul unui sondaj care s-a încheiat în weekend arata că majoritatea repondenţilor au votat pentru menţinerea rutei de aeroport.

La vot au participat 2.244 de persoane. Astfel, 1.169 de persoane consideră oferta ca fiind foarte bună, 224 ca fiind bună şi 75 ca fiind satisfăcătoare. Pe de altă parte, 399 dintre repondenţi consideră oferta cu trenul spre aeroport ca fiind nesatisfăcătoare, în timp ce 322 au spus că nu o cunosc.

Sondajul a fost postat pe site-ul CFR în data de 30 iunie. Din acest weekend, oamenii pot participa la un alt sondaj. De această dată, vor vota ce ar dori să se îmbunătăţească la oferta de transport.

Promovare cu ajutorul companiilor aeriene
Potrivit directorului de marketing al CFR Călători, Adrian Vlaicu, cursa feroviară este în prezent subiectul unei analize interne, pentru încă două luni. „Intenţionăm să promovăm această rută şi cu ajutorul companiilor aviatice, adică să facem cunoscută încă din avion călătoria cu trenul“, a mai declarat Vlaicu, pentru „Adevărul de Seară“.

Potrivit reprezentanţilor CFR, rezultatul sondajului reprezintă un semnal din partea călătorilor că această ofertă este apreciată. Fiind un proiect încă în faza de testare CFR va propune către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii menţinerea sau retragerea acestei rute. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, anunţa în luna mai, la două luni de la lansarea rutei, că va scoate acest tren, întrucât nu este rentabil. Pe această rută, circulă în prezent 32 de trenuri, deşi iniţial erau 36, patru dintre ele fiind anulate din cauza numărului redus de pasageri. În martie, când a fost lansată ruta, autorităţile estimau un număr de 4.000 de călători pe zi.

http://www.adevarul.ro/articole/bucuresti-trenul-de-henri-coanda-inca-doua-luni-de-teste.html
memorat
16 August 2009, 23:35:36
Răspuns #41

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
Circulaţia feroviară între Ploieşti şi Comarnic a fost reluată
Astazi, ora 13:27
Ultimul update: 16 August 2009 17:41
    
Circulaţia feroviară între Ploieşti şi Comarnic a fost întreruptă mai multe ore după ce un stâlp de electricitate a căzut pe calea ferată, doborât de o maşină.

O maşină a doborât stâlpul de electricitate, după ce şoferul a pierdut controlul volanului. Accidentul a avut loc în comuna Nistoreşti, judeţul Prahova.
Trenurile de pe ruta Ploieşti-Comarnic au fost fi trase de locomotive diesel până la restabilirea legăturilor electrice întrerupte în urma accidentului.

"O maşină de teren marca Mercedes, cu numere de Germania, a lovit un stâlp de electrificare şi l-a doborât. Trei persoane se aflau în maşină, acestea fiind rănite şi transportate la spital", a spus directorul CFR, Ion Garoseanu.

Circulaţia normală a fost restabilită în jurul orei 17.10, după ce stâlpul a fost dat la o parte, iar firele electrice au fost ancorate provizoriu.
 
ÃŽn urma accidentului trei trenuri au fost blocate  Ã®n Sinaia, Câmpina ÅŸi Comarnic, printre ele fiind ÅŸi trenul internaÅ£ional Viena -BucureÅŸti.

Link.
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
16 August 2009, 23:44:43
Răspuns #42

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
13 august 2009

Program de lucru cu publicul al agenţiilor CFR de pe litoral
Programul de lucru cu publicul al agenţiilor de voiaj CFR de pe litoral în luna sptembrie 2009, precum şi închiderea agenţiilor de voiaj CFR sezoniere se va face după cum urmează:





Precizăm că Agenţia de voiaj CFR Mangalia se va închide temporar, începând cu data de 12.09 2009, urmând ca din anul 2010 să funcţioneze ca agenţie sezonieră.
Pentru asigurarea unei călătorii confortabile şi evitarea aglomeraţiei din staţiile şi agenţiile de voiaj, CFR Călători recomandă pasagerilor să rezerve din timp biletele de călătorie. Rezervarea se poate face cu anticipaţie atât la casele de bilete din toate staţiile de cale ferată în care se emit electronic legitimaţii de călătorie, cât şi la casele de bilete din agenţii.
Informaţii legate de orarii, tarife, circulaţia trenurilor, oferte, etc. sunt disponibile la telefon 021/9521-în trafic local şi pe site-ul http://www.cfr.ro/calatori/


MT.
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
27 August 2009, 01:26:30
Răspuns #43

zofei.2006

  • Vizitator
                                         Peste 10.000 de angajati CFR se afla in pericolul disponibilizarilor

     Propunerile de disponibilizari la cele trei companii CFR vizeaza un numar de peste 10.700 de persoane. In cursul zilei de maine urmeaza sa aiba loc intalniri separate cu fiecare societate pentru negocieri, a declarat presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din Romania, dupa discutiile cu MTI.

"Pentru CFR Calatori se va propune o diminuare a personalului cu 1.400 de oameni, la CFR Infrastructura 800-1.000 de oameni, iar la CFR Marfa se doreste disponibilizarea a 50% din angajati, adica 8.500 de oameni", a spus presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva din Romania, Iulica Mantescu, potrivit NewsIn.

Acesta a precizat ca, indiferent care este numarul celor care vor fi concediati, situatia societatilor feroviare nu se va echilibra pana nu se va veni cu subventia promisa si asumata de Guvern.

"Maine (joi, n.r) o sa avem o intalnire separata cu fiecare societate in parte. Societatile ne vor pune la dispozitie materialele la care au lucrat fara consultarea sindicatelor. Vom analiza materialele, urmand ca luni, la ora 9.30 sa avem o noua intalnire cu conducerea ministerului",  a mai spus Mantescu

Acesta a adaugat ca, in ultimele doua luni, la CFR Marfa 34% dintre angajati au fost trimisi in somaj tehnic, ceea ce a dus la o economie substantiala. De asemenea, Mantescu a precizat ca in cadrul discutiilor de astazi nu s-a dezbatut problema imprumutului pentru plata salariilor la CFR Marfa, adaugand ca nu stie daca aceasta este cea mai buna solutie.

"Speram ca la rectificarea bugetara din aceasta luna sa se vina cu bani pentru calea ferata",a mentionat Iulica Mantescu.

Radu Berceanu avertiza, intr-o declaratie facuta pe 2 august, ca "in a doua parte a anului" ministerul nu va mai avea bani "pentru salariile de la CFR".

La intalnirea de la Ministerul Transporturilor dintre reprezentantii sindicatelor feroviare si conducerea societatilor feroviare a participat subsecretarul de stat in ministerul de resort, Constantin Axinia, precum si ministrul Radu Berceanu, care initial a declarat ca nu va lua parte la aceste negocieri.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a anuntat, in data de 20 martie, ca va reduce numarul personalului in sistemul feroviar cu 12.139 la toate cele trei companii CFR, astfel la CFR Marfa cu 5.949, la Calatori cu 2.545 si la Infrastructura cu 3.536.

Sindicalistii de la cele trei societati ale CFR au organizat la sfarsitul lunii aprile un miting de protest cerand pastrarea locurilor de munca.



memorat
31 August 2009, 00:51:30
Răspuns #44

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
Orient Express, din nou la BucureÅŸti     

Celebrul tren de lux Orient Express, care circulă pe ruta Paris - Istanbul şi care opreşte în România o dată
pe an, va trece, luni, prin gara din Sinaia şi Gara de Nord din Bucureşti, informează un comunicat.

Cei 96 de pasageri ai trenului de lux vor vizita, luni dimineaţă, staţiunea montană Sinaia, Castelul Peleş şi mănăstirea Sinaia.

Trenul va sosi, tot luni, în jurul orei 14.10, în Gara de Nord din Bucureşti. În tren se vor afla oficiali ai Ministerului Turismului
şi primarul oraşului Sinaia. De asemenea, printre călători va fi prezent şi Claude Ginella, managerul proiectului Orient Express.

Orient Express este numele unei linii feroviare de distanţă lungă, pentru pasageri, care a fost iniţial operată de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania
Internaţională de Vagoane de Dormit). Ruta ei s-a schimbat de multe ori. Deşi originalul Orient Express a fost o simplă linie feroviară internaţională, numele ei a devenit, în timp, sinonim cu călătoria de lux. Orient Express se întinde de la Paris
la Istanbul.

Trenul Orient Express opreşte în România de un deceniu, în medie, o dată pe an


EVZ.
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
22 Septembrie 2009, 15:54:07
Răspuns #45

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
Angajatii CFR au renuntat la protest. Circulatia trenurilor a fost reluata

Nemultumiti ca nu si-au primit banii aferenti lichidarii pe luna august, angajatii CFR au declansat un protest spontan, in aceasta dimineata, in statia Iasi.

 Angajatii de la CFR Infrastructura de la Iasi au renuntat la protestul spontan, declansat in aceasta dimineata.

"Au decis sa opreasca protestul dupa ce le-am promis ca banii intra astazi. Sanctiunile se vor lua in calcul dupa eventuala ancheta. Circulatia va reveni la parametri normali in cursul zilei de astazi", a declarat directorul Regionalei CFR Infrastructura Iasi, Sorin Flutur.

Pe parcursul protestului, sase trenuri de calatori nu au putut pleca din Gara Iasi, in timp ce alte 11 trenuri nu au mai ajuns in gara ieseana, fiind blocate in statii precum Podul Iloaie, Targu Neamt, Nicolina si Ruginoasa.

Reprezentantii sindicalistilor au declarat ca au oprit protestul pentru a da un semn de "buna intelegere". "Am oprit greva deoarece ni s-a promis ca vom primi banii. Am vrut sa vada si din partea noastra o buna intelegere. Nu vrem salarii marite, ci doar sa ni le plateasca pe cele pe care le avem, pentru ca avem si noi familii si rate la banci", a declarat un reprezentant al sindicalistilor.

La protestul de la Iasi au participat peste 20 de persoane.

Pe langa trenurile personale pe rutele Iasi-Pascani si Iasi - Barlad si trenul accelerat pe relatia Iasi-Galati, care urmau sa plece din Gara Iasi incepand cu ora 7.00, au fost blocate in Gara Iasi si trenurile personal Iasi-Pascani si Iasi-Dorohoi. Trenul accelerat Timisoara-Iasi, care ar fi trebuit sa ajunga la Iasi la ora 6.19, dar avea o intarziere de circa 150 de minute, a fost blocat de angajatii CFR Infrastructura la Podu Iloaie, la circa 20 de km de municipiul Iasi.

"Este foarte grav sa opreasca circulatia. Le vom desface contractul de munca. Ei nu isi dau seama ce pagube produc la CFR Infrastructura care, prin acest protest pierde enorm", a declarat, pentru MEDIAFAX, Constantin Axinia, subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor. Axinia a promis ca, pana la pranz, toti salariatii CFR isi vor primi salariile, precizand ca "banii au plecat deja de la Trezorerie".

"Angajatii au refuzat dialogul. Acum nu facem decat sa intarziem trenurile, banii oricum vor intra in dupa-amiaza aceasta sau maine", a spus Sorin Flutur, directorul Regionalei CFR Infrastructura

"E un haos total. Nu se poate ca ei sa protesteze fara sa fim anuntati. Intelegem ca situatia financiara nici la ei nu e mai buna, dar macar ar fi trebuit sa fim anuntati, pentru ca am fi putut alege un alt mijloc de transport si nu am mai fi intarziat la ore", a declarat o profesoara navetista din Iasi.
sursa www.ziaruldeiasi.ro
Cu respect si admiratie.
memorat
24 Septembrie 2009, 02:21:04
Răspuns #46

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
Furturi componente de cale ferată

Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA informează că mai multe componente de cale ferată dintre staţiile Chitila şi Buciumeni (Regionala CF Bucureşti) şi din staţia CF Palas (Regionala CF Constanţa) au fost furate marţi, 22 septembrie 2009, de către persoane necunoscute, punând în pericol siguranţa feroviară şi producând perturbări mari în circulaţia trenurilor.

Secţii de circulaţie afectate de furturi:

* între staţiile Chitila şi Buciumeni, la km 12+800, s-au furat 40 m de cablu de la instalaţia de alimentare cu energie electrică, 39 de trenuri de călători ajungând la destinaţie cu întârzieri totale de 539 de minute (cca. 14 minute/tren)
* în staţia Palas au fost tăiate cablurile instalaţiei de alimentare a unor secţiuni izolate şi a două macazuri, 3 trenuri de calatori înregistrând întârzieri totale de128 minute (cca. 43 min/tren).

Reprezentanţii companiei au sesizat Poliţia Treansporturi Feroviare şi au desfăşurat lucrări de înlocuire a componentelor. Circulaţia feroviară a revenit la normal în cursul zilei de marţi, la ora 20.46 pe relaţia Chitila-Buciumeni şi la ora 23.55 în staţia Palas.

Sursa.
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
24 Septembrie 2009, 02:40:47
Răspuns #47

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
Infrastructura feroviara "retro" la C.F.R.
Sindicalisti din sistem spun ca efectele micsorarii bugetelor alocate infrastructurii drumului de fier incep sa se vada deja
Desi un fost impiegat de miscare, Vlad Florin a fost desemnat ca vinovat pentru deraierea, in apropierea Craiovei, a acceleratului 1962 Timisoara - Bucuresti, in noaptea de duminica spre luni, o serie de reprezentanti ai unor sindicate din domeniul feroviar spun ca nu se poate neglija, ca posibila cauza a accidentului feroviar, si starea proasta a infrastructurii de pe unele tronsoane ale drumului de fier. Rezultat al unei subfinantari cronice, perpetuate de-a lungul anilor.
Un nou "acar Paun"?

Reputatia pe care o are transportul feroviar, de cea mai sigura modalitate de transport, a fost pusa la indoiala dupa ce locomotiva si opt vagoane ale trenului accelerat 1692 Timisoara - Bucuresti au deraiat, in noaptea de duminica spre luni, la cateva minute de la plecarea din Gara Craiova, in dreptul localitatii doljene Carcea.

Din fericire, pentru ca nu trecea printr-o zona cu mari diferente de altitudine intre nivelul caii ferate si terenul de langa, accidentul nu s-a soldat cu morti. Cei aproximativ 300 de pasageri care se aflau in garnitura au fost evacuati din tren cu ajutorul jandarmilor, iar unii calatori au spus ca a durat circa 20 de minute pana au reusit sa iasa din tren, vagoanele fiind rasturnate pe o parte, multe dintre ele fiind aruncate la cativa metri distanta de calea ferata. 15 pasageri raniti au fost dusi la spital.

Conform concluziilor preliminare ale anchetei, in spatele acestui incident s-ar fi aflat o mana criminala, procurorii Parchetului Curtii de Apel Craiova incepand marti urmarirea penala impotriva unui fost angajat al C.F.R., Vlad Florin, suspectat de producerea intentionata a accidentului. Fost impiegat de miscare, retrogradat in postul de acar si apoi in cel de muncitor necalificat in cadrul unei sectii a C.F.R. din Caracal, suspectul este acuzat de distrugere si semnalizare falsa.
Investitii sporadice in infrastructura

O parte din liderii de sindicat din domeniul feroviar spun ca varianta unei maini criminale trebuie privita cu rezerve si ca acest accident ar trebui sa fie un semnal de alarma, cu privire la scaderea sau chiar taierea de pe lista a investitiilor de substanta in infrastructura feroviara, in conditiile in care in multe zone starea acesteia este mai mult decat precara.

Zona de vest nu se prea regaseste in putinele investitii facute in aceasta directie de catre C.N.C.F.R. in acest an de criza. Astfel, programul restrans de achizitii publice planificate pentru 2009 de catre C.N.C.F.R., prevede, pentru zona de vest, investitii care nu prea au legatura cu starea infrastructurii feroviare. Astfel s-au alocat bani, nu foarte multi, pentru salubrizare (mai putin de 300.000 de euro pe toata Regionala), servicii de paza (71.000 de euro pe toata zona de vest), reconditionarea instalatiilor de incalzire, traverse speciale de poduri, piatra sparta, petrol si unsoare, reparatie periodica si revizie la plugurile de zapada (11.000 de euro), defrisarea vegetatiei si taiererea arborilor periculosi (aproximativ 150.000 de euro pe toata zona de vest). Investitiile de anvergura in starea infrastructurii feroviare din vestul tarii lipsesc de pe lista.

Din pacate, nici pe planul de investitii pe termen ceva mai lung al C.N.C.F.R., in speta lista de obiective considerate necesar a fi "bifate" pana in 2011, nu se regasesc prea multe investitii in infrastructura timiseana. Pentru vestul tarii e considerata prioritara "reabilitarea si modernizarea liniei de cale ferata Drobeta Turnu Severin - Arad", pentru Timis fiind prevazuta doar introducerea sistemelor de centralizare electronica Alcatel in Statia C.F.R. Lugoj, si electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Timisoara - Stamora Moravita. Bucurestiul vrea, in acest plan, mai degraba sa obtina venituri din zona, nu sa realizeze investitii, recomandand, printre altele, "maximizarea oportunitatilor de obtinere de venituri din chirii si minimizarea costurilor de intretinere in statia C.F.R. Timisoara Nord".
Investitii zero

O parte din sindicatele spun ca, in cazul accidentului feroviar survenit la inceput de saptamana, desi se incearca indreptarea atentiei spre alta zona, nu se poate nega si existenta unei infrastructuri feroviare invechite. "Am vazut prin ziare tot felul de articole legate de implicarea unor maini criminale. Evident, cea mai in masura sa se pronunte asupra cauzelor producerii accidentului va fi comisia desemnata sa faca verificari. Dar, ca si ceferist, va spun sigur ca starea aproape generala a infrastructurii feroviare poate sa duca oricand la cazuri nefericite de acest gen. Din fericire, am avut un noroc extraordinar, dupa cum arata vagoanele deraiate, ca nu au fost morti in acest accident", spune Petrica Stoian, liderul judetean al Federatiei Feroviare Miscare Comercial.

In ceea ce priveste investitiile in infrastructura in vestul tarii, liderul sindical afirma ca situatia din prezent e o premiera nedorita. "La cat s-au ridicat investitiile in infrastructura pe raza Regionalei Timisoara, in ultimele luni? Zero lei. Chiar am abordat aceasta problema cu conducerea centrala si s-a ajuns la concluzia ca situatia din prezent e una fara precedent, din punct de vedere al restrictiilor de viteza la circulatia trenurilor. In toata istoria Regionalei C.F.R. Timisoara nu am mai avut atat de multe restrictii de viteza".

Pe langa intarzierile inerente, restrictiile de viteza de pe anumite tronsoane, sustine Petrica Stoian, au in timp efecte colaterale nedorite. "Problema care nu s-a luat in discutie pana acum e ca introducerea unei restrictii de viteza inseamna o protectie suplimentara pentru calatori si pentru marfurile care se transporta, dar din punct de vedere tehnic, pentru calea ferata, inseamna o deteriorare mai rapida a liniei. Ceea ce cauzeaza un cost suplimentar la reparatii, in varianta in care se mai repara linia respectiva vreodata".
Precedent la Valea Calugareasca

Ioan Bolos, liderul de sindicat judetean al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, compara incidentul de la Craiova cu cel produs anul trecut, in mai, in localitatea Valea Calugareasca - Prahova, si soldat cu un mort si patru raniti grav. "Si in cazul de la Craiova, in primul rand eu spun ca de vina a fost starea infrastructurii. Eu am rezerve in privinta mainilor criminale. Si la Valea Calugareasca, pe 10 mai, s-a invocat aceeasi mana criminala. Si, in plus, s-a promis ca in sase luni vor prezenta un raport detaliat privind acel incident. Nici in ziua de azi nu s-a prezentat acel raport. Si acolo s-a spus ca ar fi fost sustrase niste suruburi. Dar pana la urma, si starea precara a infrastructurii poate duce la un astfel de accident. Dupa ce va mai trece ceva timp, sa uite presa de el probabil, poate vor recunoaste ca de vina e si starea infrastructurii. Acum oprobiul public vine spre ei, din cauza lipsei de interes pentru starea caii ferate –, dar nu numai a lor, ci a tuturor celor care s-au perindat la putere".

Liderul sindical se indoieste ca un ceferist, chiar si cu probleme psihice, ar fi putut cauza un astfel de incident. "Eu am mari rezerve in acest sens, indiferent ce probleme ar fi avut respectivul impiegat, ca ar fi fost dat afara si asa mai departe. Un om din sistem e constient, mai mult decat oricine, de consecintele unui asemenea act, de faptul ca se poate produce o catastrofa. Eu nu pot concepe ca un ceferist, chiar dat afara, sa recurga la asemenea metode. Nu putea sti daca in respectivul tren nu e o ruda, un prieten de-al sau. Oricum, noroc ca trenul era intr-o zona de franare, pentru ca urma o limitare de viteza de 105 kilometri pe ora. Altfel, consecintele ar fi fost mult mai grave".
Masuri de securitate imposibile in actualul context

In ceea ce priveste cauzele care au dus la incidentul feroviar de la Craiova, nu poate fi neglijata nici ipoteza sustragerii unor componente metalice ale liniei ferate de catre grupuri de hoti specializate pe furtul de materiale feroase. Acest fenomen persista inca si in zona de vest a tarii. "Au mai fost furturi de acest gen si in vestul tarii – ba cabluri, ba diverse componente –, nu insa in numar spectaculos. Cele mai multe sunt insa in zona Vaii Jiului, unde sunt situatii sociale mai deosebite", ne-a declarat comisarul-sef Dan Peteri, seful Politiei Transporturi Feroviare Timisoara.

In opinia sa, e destul de putin probabil ca, mai ales in actualul context economic, sa se faca investitii masive pentru securizare si paza la nivelul intregului sistem feroviar. "Va dati seama ca e vorba de zeci si sute de kilometri de cale ferata. Ce dispozitive, ce personal ar trebui angrenat pentru paza? In plus, ati vazut imaginile din elicopter – in jur era un gen de liziera – pe timp de noapte nu se poate vedea la 20 -25 de metri distanta intr-o asemenea zona. Ar fi trebuit sa existe pe tot traseul instalatii de iluminare performante, insa acestea ar fi presupus investitii consistente. Si daca nu sunt bani pentru reparatii curente, ce mai poti sa pretinzi? S-ar impune un sistem de anvergura pentru securizarea sistemului feroviar. Dar noi ne confruntam cu problema lipsei pazei si la unitatile C.F.R., la sedii, unde sunt magazii cu tot felul de materiale".
sursa www.timpolis.ro
Cu respect si admiratie.
memorat
02 Octombrie 2009, 15:12:54
Răspuns #48

IASMIN SANDU

  • Presedinte Asociatia Ro-Trans!
  • MEMBRII FONDATORI ASOCIATIEI RO-TRANS
  • *
  • Mesaje postate: 21790
  • Gen: Bărbat
  • CAF la statia de metrou Gara de Nord / M1
    • Comunitatea Ro-Trans - www.ro-trans.net
CFR a cumpărat o locomotivă care prinde 200 de km/h

CFR Călători face investiţii. Compania a cumpărat de la firma Softronic, din Craiova o locomotivă electrică care poate circula cu viteze de până la 200 de km/h. Preţul? 9,39 milioane de lei fără TVA.

Locomotiva face parte dintr-un acord finanţat de bugetul de stat în valoare de 28,18 milioane de lei, care presupune achiziţia a trei astfel de locomotive într-un interval de doi ani.

Aderarea României la Uniunea Europeană a obligat CFR ca viteza minimă a trenurilor de călători să fie de 160 km/h, iar marfarele să se deplaseze cu minim 120 de km pe oră. În prezent, singură linie unde se poate circula cu o viteză de 200 km/h este la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei, care aparţine Autorităţii Feroviare Române.

Sursa informatiei: http://lupushor.wordpress.com.
Luptam pentru modernizarea transportului electric.
----------------------------------------
Sa incercam sa fim oameni!
memorat
02 Octombrie 2009, 21:37:31
Răspuns #49

Ilie Alexandru

  • Fotograf semi-profesional...
  • Mesaje postate: 1079
  • Gen: Bărbat
  • REGIOTRANS, la bine si la greu!
Locomotiva nu este cea din poza. Este complet rosie(ca vopsea) dar ca caroserie este la fel :-X
692-5       671-8      
 
Canon SX50-HS and Sony DSC-H5XV user.
memorat
02 Octombrie 2009, 23:04:41
Răspuns #50

zofei.2006

  • Vizitator
Modificări în circulaţia trenurilor pe ruta Bucureşti-Braşov

Se execută lucrări între Comarnic şi Valea Largă

Circulaţia trenurilor pe rutele Bucureşti Nord - Constanţa şi Bucureşti Nord - Braşov va fi modificată, în perioada 2 - 10 octombrie. Ministerul Transporturilor a anunţat că a luat această decizie, pentru că între staţiile Comarnic şi Valea Largă se execută lucrări la calea ferată.

În perioada 2-10 octombrie 2009, în intervalul orar 23.30 – 4.50, se vor efectua lucrări pentru montarea unor elemente (pe o distanţă de 15 metri) la podurile provizorii, între staţiile Comarnic şi Valea Largă. Aceste lucrări sunt incluse în programul de reabilitatare a secţiunii Câmpina - Predeal, parte integrantă a tronsonului Bucureşti - Braşov. Lucrarea se execută în zilele de 2 - 3 octombrie, 6 - 7 octombrie şi 9 - 10 octombrie 2009 (în cursul nopţii), de la ora 23.30, până la ora 04.50, cu închiderea totală a circulaţiei feroviare pe linia curentă Comarnic - Valea Largă (firul I şi fir II). Astfel, în zilele de 2 - 3, 6 - 7 şi 9 - 10 octombrie 2009, trenul 3011 se anulează pe distanţa Câmpina - Sinaia şi va circula pe relaţia Bucureşti Nord – Câmpina. De asemenea, în zilele de 3, 7 şi 10 octombrie 2009, trenul 3012 se anulează pe distanţa Sinaia - Câmpina şi va circula pe relaţia Câmpina - Bucureşti Nord.
memorat
05 Octombrie 2009, 01:58:34
Răspuns #51

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
Muzeul de Locomotive deraiază?
REŞIŢA - Problema terenului pe care este amplasat Muzeul de Locomotive riscă să afecteze viitorul acestuia.

În ultima şedinţă, Consiliul Judeţean a aprobat proiectul tehnic şi detaliile de execuţie pentru reamenajarea Muzeului de Locomotive din municipiu. Despre importanţa acestui obiectiv, Jurnal de Caraş-Severin a scris de multe ori, iar autorităţile au promis de nenumărate ori că-l vor reamenaja. Acum, cu bani europeni, acest lucru e posibil. Proiectul s-a întocmit, s-au urmat etapele necesare, parteneri fiind Consiliul Judeţean şi Consiliul Local Reşiţa. Important e că Muzeul de Locomotive, reamenajat, va fi introdus în circuite turistice, alături de alte obiective din judeţ.

În cadrul acestei şedinţe, consilierul Vasile Mircea Zaberca spunea că: „ar trebui să se rezolve situaţia terenului pe care se află Muzeul de Locomotive. Din câte am înţeles eu, acolo sunt probleme“. Preşedintele CJ, Sorin Frunzăverde, susţinea că: „într-adevăr, problema trebuie rezolvată, nu ne permitem să pierdem finanţarea“.

În expunerea de motive în baza căreia consilierii judeţeni au aprobat proiectul tehnic, se menţiona că „proprietarul terenului pe care este amplasat Muzeul de Locomotive este Consiliul Local Reşiţa“. Doar că lucrurile nu prea stau aşa, întrucât o bună parte din acest teren a fost intabulată în anul 2006 pe numele reşiţeanului Ogrin Glava. Terenul poate rămâne în proprietatea comunităţii locale doar dacă autorităţile judeţene sau locale intervin legal la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, pentru ca omul să-şi primească drepturile băneşti pentru teren, drepturi dobândite legal.

Altfel, cu situaÅ£ia juridică nerezolvată, riscăm chiar să nu mai amenajăm nici un muzeu. Reamintim că aici sunt expuse 16 locomotive cu aburi fabricate în România, de o mare importanţă culturală ÅŸi istorică, cea mai valoroasă fiind locomotiva nr. 1 „ReÅŸiÅ£a“, fabricată în anul 1872.                     sursa www.caon.ro
Cu respect si admiratie.
memorat
08 Octombrie 2009, 01:55:02
Răspuns #52

zofei.2006

  • Vizitator
Un vis sau realitate: trenul cu stewardese

Uite cum am putea călători pe şine!

Design interior asemănător avioanelor, scaune-fotolii, vagon restaurant retro cu stewardese şi spaţiu de dormit cu cabină de duş. Aceasta este oferta Astra Vagone Călători pentru CFR. Ei spun că e mai ieftin să cumperi un vagon nou, decât să recondiţioneze unul vechi.

Călătoria cu trenul ar putea deveni în scurt timp mai mult decât plăcută.

Vagoane de mare viteză, care pot atinge 160 km/h, dar şi interioare proiectate să-i ofere călătorului o nouă percepţie asupra unui drum pe şine.

Astra Arad a prezentat recent cinci noi tipuri de vagoane, trei dintre acestea aflându-se deja în circulaţie pe rutele diferite.

Alte două, cel destinat călătorilor la clasa a doua şi vagonul restaurant ar putea fi achiziţionate de CFR Călători dacă discuţiile începute cu producătorii se vor finaliza.
http://www.click.ro/actualitate/din_tara/stewardese-trenul-vis-sau-cu_0_824917634.html
memorat
08 Octombrie 2009, 15:00:26
Răspuns #53

zofei.2006

  • Vizitator
CFR, la un pas de dezastru

CFR îşi pregăteşte falimentul! Asta spun salariaţii feroviari, după ce au primit vestea disponibilizărilor în masă, anunţate de minister. Oamenii arată că la CFR se lucrează de ani de zile în efectiv redus, în timp ce infrastructura feroviară este la pământ. Şi ceferiştilor, şi călătorilor le este frică să se mai urce în trenuri.

Săptămâna şi accidentul feroviar. În ultimele două luni, românii s-au uitat îngroziţi şi neputincioşi la trenurile deraiate, care puteau să se lase cu mii de victime.

La fel de neputincioşi sunt şi ceferiştii. 10.300 de angajaţi din sectorul feroviar vor fi concediaţi, în urma unui proiect de ordonanţă emis de Ministerul Transporturilor.

Motivul? Lipsa banilor! Nici angajaţii care vor rămâne în funcţii nu vor avea viaţă mai uşoară.


"Majoritatea evenimentelor feroviare au loc din pricina infrastructurii mult îmbătrânite, uzată în ultimul hal. Locomotivele iau foc pe drum, şinele sunt rupte, dar vina este aruncată în cârca mecanicului. În momentul de faţă, aproape toate locomotivele, de exemplu, au depăşit vârsta medie de funcţionare, nu cu un an-doi, ci cu zeci de ani. Altele, care s-ar încadra în vârsta optimă, nu au reviziile generale făcute de ani buni"ne-a mărturisit Victor Filip, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.

«Şi aşa suntem puţini, pe cine mai dau afară?»

La nivel de ţară, numai mecanicii de locomotivă de pe trenurile de călători sunt cu 244 mai puţini decât ar trebui.

Pentru că lucrează în efectiv redus, mecanicii au acumulat un total de 22.548 de ore suplimentare, din care doar 4.502 au fost plătite.


"În situaţia asta, conducerea ministerului vrea să ne dea afară. Mă întreb de unde or să mai concedieze, că suntem puţini peste tot. Sunt mecanic de locomotivă de mai bine de 20 de ani, dar aşa greu ca acum nu a fost niciodată. Sunt singur pe tren, cu ochii în toate direcţiile, la toate restricţiile şi mai trebuie să mă uit şi la locomotivă, să nu ia foc. Pentru asta sunt plătit cu 1.400 de lei, şi ăia întârziaţi", spune Valentin Ioncea, mecanic.

Nu au reparaţiile la zi

-60% din locomotive;

- 95% din liniile de contact;

- aproximativ 5.000 km de linii;

- 65% din poduri;

- 80% din podeţe şi macazuri;

- 85% din instalaţii.

http://www.click.ro/actualitate/din_tara/CFR-dezastru-pas_0_824317714.html
memorat
09 Octombrie 2009, 15:29:03
Răspuns #54

zofei.2006

  • Vizitator
Trenuri întârziate pe distanţa Predeal – Braşov,
9-Oct-2009


Urmare deranjamentului de azi-dimineaţă, 9 octombrie 2009, dintre staţiile Comarnic şi Valea Largă, apărut la locomotiva unui tren de marfă privat, în circulaţia trenurilor de călători se înregistrau la ora 11.00, următoarele întârzieri:
 Ã˜   trenul internaÅ£ional 374-1 BucureÅŸti Nord  – Budapesta, cu 123 de minute

Ø   trenul accelerat 1642 Baia Mare – BucureÅŸti Nord, cu 379 de minute

Ø   trenul accelerat 1644 Sighetu MarmaÅ£iei – BucureÅŸti Nord, cu 293 de minute

Ø   trenul accelerat 1742 Satu Mare – BucureÅŸti Nord, cu 333 de minute

Ø   trenul accelerat 1636 Oradea – ConstanÅ£a, cu 234 de minute

Ø   trenul de persoane 3012 Sinaia – BucureÅŸti Nord, cu 372 de minute

Ø   trenul rapid 826 BraÅŸov – BucureÅŸti Nord, cu 60 de minute

Ø   trenul internaÅ£ional 371-2 Budapesta – BucureÅŸti Nord, cu 150 de minute

Ø   trenul de persoane 3002 BraÅŸov – BucureÅŸti Nord, cu 194 de minute
memorat
18 Octombrie 2009, 02:17:41
Răspuns #55

zofei.2006

  • Vizitator
S-a reluat circulaţia trenurilor pe ruta Bucureşti - Constanţa
Circulaţia feroviară pe ruta Bucureşti - Constanţa a fost reluată în jurul orei 18.45, după ce echipele CFR au evacuat locomotiva şi cele două vagoane rămase pe şine în apropiere de Lehliu, în urma accidentului dintre două trenuri de marfă, care nu s-a soldat cu victime omeneşti.

Circulaţia trenurilor a fost reluată la ora 18.45 pe segmentul Lehliu - Săruleşti al magistralei Bucureşti - Constanţa. Din cauza acestui incident, garniturile care leagă Capitala de oraşul de pe malul mării au avut întârzieri de peste o oră.
memorat
18 Octombrie 2009, 02:51:32
Răspuns #56

zofei.2006

  • Vizitator
Opt trenuri cu intarzieri de doua ore in urma accidentului feroviar
Opt trenuri au intarzieri de pana la doua ore din cauza accidentului de pe ruta Bucuresti - Constanta, acestea fiind deviate pe mai multe rute ocolitoare
Secretatul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Gheorghe Popa a precizat ca nu a fost afectata infrastructura feroviara. Acesta spera ca traficul feroviar de pe ruta Bucuresti - Contanta sa fie reluat in jurul orei 16.00, raportul prelimiar al accidentului urmand a fi finalizat la inceputul saptamanii viitoare.

Potrivit MTI,
trenul Rapid 680 Constanta - Bucuresti Nord este anulat pe relatia Ciulnita - Bucuresti Nord si circula pe ruta deviata Constanta - Ciulnita - Slobozia -Urziceni - Bucuresti Nord.
Trenul Rapid 684 Constanta - Bucuresti Nord este anulat pe relatia Fetesti - Bucuresti Nord si circula pe ruta deviata Constanta - Fetesti - Faurei - Buzau - Ploiesti Sud - Bucuresti Nord.

De asemenea, Ministerul Transporturilor informeaza ca Acceleratul 1.636-1 Bucuresti Nord - Constanta este anulat pe relatia Bucuresti Nord- Ciulnita si circula pe ruta deviata Bucuresti Nord - Urziceni - Slobozia - Ciulnita- Constanta, iar Acceleratul 1.822-1 Bucuresti Nord - Constanta este anulat pe relatia Bucuresti Nord - Fetesti si circula pe pe ruta deviata Bucuresti Nord - Buzau - Faurei - Fetesti - Constanta.



In acelasi timp,trenul Personal 8.011 Bucuresti Obor - Constanta este anulat pe relatia Bucuresti Obor - Dor Marunt si circula pe relatia Dor Marunt - Fetesti, trenul Personal 8.032 Fetesti - Bucuresti Obor este anulat pe relatia Dor Marunt - Bucuresti Obor si circula pe relatia Fetesti - Dor Marunt (calatorii au fost preluati din statia Ciulnita cu trenul Rapid 680).
Totodata, Personalul 8.022 Calarasi - Bucuresti Obor este anulat pe relatia Ciulnita - Bucuresti Obor si circula pe relatia Calarasi - Ciulnita, calatorii fiind preluati din statia Ciulnita cu trenul Rapid 680, iar Personalul 8.034 Fetesti - Bucuresti Obor anulat pe toata distanta.
memorat
29 Octombrie 2009, 18:03:44
Răspuns #57

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
CFR Calatori lanseaza, incepand de vineri, un serviciu de vanzare online a biletelor de tren
29 Octombrie 2009 17:05

 CFR Calatori va lansa, incepand de vineri, 30 octombrie, serviciul de vanzare online a biletelor de calatorie cu rezervare de locuri pentru trenurile de calatori de rang superior, care circula in trafic intern. Serviciul „Bilete CFR Online” ofera posibilitatea achizitionarii prin Internet, cu plata online, de bilete CFR pentru traficul intern la toate trenurile accelerate, rapide si intercity, oricarui utilizator – persoana fizica sau juridica – care este inregistrat pe adresa web: www.cfrcalatori.ro. Toate detaliile necesare calatoriei vor fi transmise pe email, fiind accesibile si din profilul propriu de utilizator, sustine un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Persoanele fizice vor putea utiliza serviciul de vanzare online a legitimatiilor de calatorie prin accesarea butonului specializat de pe site-ul CFR Calatori, alegerea ofertei dorite (ruta, data, tren, locuri etc.) si plata cu card a contravalorii biletelor.

Persoanele juridice autorizate vor folosi aceeasi procedura in baza unui contract de prestari servicii incheiat cu CFR Calatori.

Acest serviciu va fi la dispozitia calatorilor 24 de ore din 24.

Introducerea serviciului de vanzare online ofera posibilitatea deschiderii de noi canale de vanzare catre persoane fizice si pentru distribuitorii autorizati (agenti privati, agentii de turism - n.r.) in conditii similare celor oferite de companiile aeriene de transport.

Biletele CFR Online nu permit amanarea, anticiparea sau intreruperea calatoriei.

Iata cateva dintre avantajele noului serviciu, in viziunea Ministerului Transporturilor:

Se va economisi timp, evitandu-se aglomeratiile din statiile si agentiile CFR, deoarece nu va mai fi necesara deplasarea la unitatile de vanzare CFR pentru procurarea biletelor.
Biletele CFR cumparate online sunt nominale, iar calatorii se pot prezenta direct la tren cu acestea tiparite (la orice imprimanta) sau cu „ID-ul biletelor” plus un act de identitate. Este recomandabil ca in tren clientii sa se prezinte cu biletul tiparit.
Se pot achizitiona oricand si oriunde in tara, 7 zile din 7, numai cu anticipatie intre 3 si 30 de zile, pentru adulti, copiii, elevi sau studenti, la toate trenurile care circula cu regim de rezervare in trafic intern.
Plata online se face prin card bancar, utilizand un produs de comert electronic furnizat de Raiffeisen Bank.

Informatii privind modalitatea si conditiile in care se pot achizitiona biletele CFR online, vor fi disponibile incepand cu data de 30 octombrie 2009, accesand www.cfrcalatori.ro, link-ul Servicii – Bilete CFR Online.
Sursa: HotNews.ro

Cu respect si admiratie.
memorat
03 Noiembrie 2009, 00:16:33
Răspuns #58

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
UE vrea să impună despăgubiri de 25% din preţul biletului, în caz de întârzieri.
02 Noiembrie 2009 12:38
Despăgubiri de cel puţin 25% din preţul biletului, dacă trenul a întârziat mai mult de o oră. Aceasta este doar una dintre prevederile regulamentului comunitar care va intra în vigoare în toate statele Uniunii Europene la 3 decembrie.

Prevederea legislativă menită să apere drepturile călătorilor va obliga CFR să plătească despăgubiri ce ar putea ajunge, în medie, la nu mai puţin de 2 milioane de euro pe an, dacă va fi pusă în aplicare.

Oficialii de la Mininsterul Transporturilor au în vedere un proiect de act normativ prin care să poată fi obţinută o amânare, pr termen de 5 ani, de la regulamentul comunitar.

Sursa: Antena 3
Cu respect si admiratie.
memorat
04 Noiembrie 2009, 01:31:23
Răspuns #59

flayy27

  • Impreuna vom fi mai puternici
  • Mesaje postate: 1833
  • Gen: Bărbat
  • Eu cu mine!
CFR Călători anulează peste zece trenuri pe linia feroviară Piatra Olt - Podu Olt
03 Noiembrie 2009 19:49

CFR Călători va anula în perioada 4 - 8 noiembrie 2009 peste zece trenuri, pe linia feroviară Piatra Olt - Podu Olt, pentru executarea lucrărilor de îndepărtare a stâncilor instabile de pe versantul alăturat căii ferate dintre staţiile Cozia- Lotru.
Compania anunţă că în perioada 4 - 8 noiembrie 2009, în relaţia Lotru - Călimăneşti şi retur se va asigura transportul călătorilor cu mijloace auto.
Astfel, între 4 şi 8 noiembrie 2009, trenurile Rapid 803/-2 şi 802/-1 se anulează în relaţia Craiova - Sibiu şi retur, trenurile Accelerat 1828 şi 1827 se anulează în relaţia Sibiu - Râmnicu Vâlcea şi vor circula normal în relaţia Râmnicu Vâlcea - Caracal şi retur, în timp ce trenul Personal 2062/2062-1 se anulează în relaţia Călimăneşti - Sibiu şi circulă normal în relaţia Craiova - Călimăneşti, iar în relaţia Lotru - Sibiu circulă ca tren suplimentar 13063, cu plecare din Lotru la ora 10.18 şi sosire în Sibiu la ora 12.41.

De asemenea, trenul Personal 2068 se anulează în relaţia Lotru - Râmnicu Vâlcea şi circulă normal în relaţia Sibiu - Lotru, iar în relaţia Călimăneşti - Râmnicu Vâlcea circulă ca tren suplimentar 13068, cu plecare din Călimăneşti la ora 10.42 şi sosire în Râmnicu Vâlcea la ora 11.10.


Personalul 2064/2064-1 se anulează în relaţia Călimăneşti - Sibiu şi circulă normal în relaţia Craiova - Călimăneşti, iar în relaţia Lotru - Sibiu circulă ca tren suplimentar 13065, cu plecare din Lotru la ora 16.37 şi sosire în Sibiu la ora 18.45 .

Trenul Personal 2463 se anulează în relaţia Călimăneşti - Podu Olt şi circulă normal în relaţia Râmnicu Vâlcea - Călimăneşti, iar în relaţia Lotru - Podu Olt circulă ca tren suplimentar 13463, cu plecare din Lotru la ora 18.04 şi sosire în Podu Olt la ora 19.40.


Trenul Personal 2070/-1 se anulează în relaţia Lotru - Piatra Olt şi circulă normal în relaţia Sibiu - Lotru, iar în relaţia Călimăneşti - Piatra Olt circulă ca tren suplimentar 13070, cu plecare din Călimăneşti la ora 18.36 şi sosire în Piatra Olt la ora 21.25.

Totodată, Personalul 2476 se anulează în relaţia Lotru - Călimăneşti.

În perioada 4 - 7 noiembrie 2009, trenul Personal 2464 se anulează în relaţia Lotru - Râmnicu Vâlcea şi circulă normal în relaţia Podu Olt - Lotru, iar în relaţia Călimăneşti - Râmnicu Vâlcea circulă ca tren suplimentar 13464, cu plecare din Călimăneşti la ora 21.45 şi sosire în staţia Râmnicu Vâlcea la ora 22.12.

Între 5 şi 8 noiembrie 2009, trenul Personal 2069 se anulează în relaţia Călimăneşti - Sibiu şi circulă normal în relaţia Râmnicu Vâlcea - Călimăneşti, iar în relaţia Lotru - Sibiu circulă ca tren suplimentar 13069, cu plecare din Lotru la ora 03.49 şi sosire în Sibiu la ora 06.14.

Trenul Personal 2066/-1 se anulează în relaţia Lotru - Craiova şi circulă normal în relaţia Sibiu - Lotru, iar în relaţia Călimăneşti - Craiova circulă ca tren suplimentar 13066/-1, cu plecare din Călimăneşti la ora 05.43 şi sosire în Craiova la ora 09.55.

Trenul Personal 2071 se anulează în relaţia Călimăneşti - Podu Olt şi circulă normal în relaţia Piatra Olt - Călimăneşti, iar în relaţia Lotru - Podu Olt circulă ca tren suplimentar 13071, cu plecare din Lotru la ora 07.35 şi sosire în Podu Olt la ora 09.20.

CFR Călători recomandă pasagerilor ca înainte de efectuarea călătoriei, să solicite informaţii despre circulaţia trenurilor afectate la staţiile CFR din Bucureşti şi din ţară.

Sursa: Realitatea.net
Cu respect si admiratie.
memorat