Airbus A330
Furnizor: Airbus
Cartier general: Toulouse, Franta
Primul zbor: 2 noiembrie 1992
Data de introducere in public: ianuarie 1994
Introdus in public alaturi de compania: Air Inter (Franta, acum se afla in Grupul Air France)
Companii cu cele mai multe avioane de acest tip:
Cathay Pacific (Hong Kong): 32 de avioane (toate A330-300)
Northwest Airlines (Statele Unite ale Americii): 32 de avioane (11 A330-200, 21 A330-300)
Emirates Airline (Emiratele Arabe Unite): 29 de avioane (toate A330-200)
Qatar Airways (Qatar): 29 de avioane (16 A330-200, 13 A330-300)
Numar de avioane produse (per 31 martie 2009): 600 de avioane (inclusiv F-GZCP, implicat in accidentul deasupra Atlanticului)
Costul unui aparat de acest tip (in 2008) - pretul se afiseaza in milioane de dolari american (US$):
A330-200: US$ 176,3-185,5
A330-200F: US$ 180,6-187,7
A330-300: US$ 195,9-205,7
Accidente si incidente in care acest tip de avioane au fost implicate (per 4 iunie 2009) - 9 accidente:
1. 30 iunie 1994
F-WWKH, un Airbus A330 apartinand Airbus s-a prabusit la putin timp de dupa decolare, la o simulare de zbor in Toulouse, Franta. 4 pasageri, printre care doi piloti ai companiei Alitalia, si 3 membri ai echipajului, au murit in acest accident.
2. 15 martie 2000
Airbus A330-300 apartinand companiei Malaysia Airlines a fost avariat de un lichid corosiv transportat in zborul efectuat de la Beijing pana in Kuala Lumpur. In consecinta, avionul a fost exmatriculat. Pe 12 iunie 2007, Curtea din Beijing a obligat companiei-proprietar a celor 18 de canistre cu lichidul corosiv, Corporatia Nationala de Constructie Chemicala din China sa plateasca o compensatie de 65 de milioane de dolari american companiei Malaysia Airlines.
3. 24 iulie 2001
Doua aparate de tip A330-243 apartinand Sri Lankan Airlines au fost distruse pe sol la un atac organizat de LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) pe aeroportul Bandaranaike din orasul Colombo, Sri Lanka. Pe langa cele doua A330-243, au mai fost distruse un A320-200, A340-300, si un escadron de avioane militare.
4. 24 august 2001
C-GITS, un Airbus A330-243 apartinand Air Transat, zborul TS 236 (Toronto-Lisabona), a performat cel mai lung zbor fara combustibil, pentru un timp de 19 minute si o distanta de 120 km pana la locul de aterizare, la Baza Fortelor Aeriene Lajes, Azores, Portugalia. Accidentul nu s-a soldat cu victime.
Poze cu C-GITS pe
www.airliners.net:
http://www.airliners.net/search/photo.search?search_active=1&search=&sheadline=&domains=Airliners.net&sitesearch=Airliners.net&client=pub-8297169501225184&forid=1&channel=1924797129&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%23E6E8FA%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23000000%3BVLC%3AE6E8FA%3BAH%3Acenter%3BBGC%3A45678C%3BLBGC%3A45678C%3BALC%3AE6E8FA%3BLC%3AE6E8FA%3BT%3AC4C8CC%3BGFNT%3AC4C8CC%3BGIMP%3AC4C8CC%3BLH%3A36%3BLW%3A639%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Fgraphics%2Fopen_file_header_image.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.airliners.net%3BFORID%3A1%3B&hl=en&search_field=datedesc&q=C-GITS5. 18 iulie 2003
B-HYA, un Airbus A330-342 apartinand Dragonair, zborul KA 060 (Kota Kinabalu-Hong Kong) a suferit turbulente violente deasupra Marea China Sudica. 3 pasageri si 12 membri ai echipajului au fost ranite, 2 dintre membri echipajului au suferit raniri mai grave. Avionul a aterizat cu succes pe aeroportul din Hong Kong.
Poze cu B-HYA pe
www.airliners.net:
http://www.airliners.net/search/photo.search?search_active=1&search=&sheadline=&domains=Airliners.net&sitesearch=Airliners.net&client=pub-8297169501225184&forid=1&channel=1924797129&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%23E6E8FA%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23000000%3BVLC%3AE6E8FA%3BAH%3Acenter%3BBGC%3A45678C%3BLBGC%3A45678C%3BALC%3AE6E8FA%3BLC%3AE6E8FA%3BT%3AC4C8CC%3BGFNT%3AC4C8CC%3BGIMP%3AC4C8CC%3BLH%3A36%3BLW%3A639%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Fgraphics%2Fopen_file_header_image.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.airliners.net%3BFORID%3A1%3B&hl=en&search_field=datedesc&q=B-HYA6. 7 octombrie 2008
VH-QPA, A330-303 apartinand Qantas Airways, zborul QF 72 (Singapore-Perth) a suferit de doua coborari rapide de altitudine, producand raniri grave (115 de pasageri au fost ranite in acest accident). Avionul a reusit sa se aterizeze de urgenta pe aeroportul din Learmonth. Accidentul in care a fost implicat avionul Air France F-GZCP (AF 447, 1 iunie 2009), ar putea avea aceeasi cauza ca zborul QF 72.
Poze cu VH-QPA pe
www.airliners.net:
http://www.airliners.net/search/photo.search?search_active=1&search=&sheadline=&domains=Airliners.net&sitesearch=Airliners.net&client=pub-8297169501225184&forid=1&channel=1924797129&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%23E6E8FA%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23000000%3BVLC%3AE6E8FA%3BAH%3Acenter%3BBGC%3A45678C%3BLBGC%3A45678C%3BALC%3AE6E8FA%3BLC%3AE6E8FA%3BT%3AC4C8CC%3BGFNT%3AC4C8CC%3BGIMP%3AC4C8CC%3BLH%3A36%3BLW%3A639%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Fgraphics%2Fopen_file_header_image.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.airliners.net%3BFORID%3A1%3B&hl=en&search_field=datedesc&q=VH-QPA7. 1 iunie 2009
F-GZCP, A330-203 apartinand Air France, zborul AF 447 (Rio de Janeiro-Paris) s-a prabusit in apele Atlanticului in timp ce traverseaza oceanul de la Brazilia inspre Senegal. Toate cele 216 de pasageri si 12 membri ai echipajului au murit in acest accident. Cauza incidentului se afla inca in cercetare.
Poze cu F-GZCP pe
www.airliners.net:
http://www.airliners.net/search/photo.search?search_active=1&search=&sheadline=&domains=Airliners.net&sitesearch=Airliners.net&client=pub-8297169501225184&forid=1&channel=1924797129&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&cof=GALT%3A%23E6E8FA%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23000000%3BVLC%3AE6E8FA%3BAH%3Acenter%3BBGC%3A45678C%3BLBGC%3A45678C%3BALC%3AE6E8FA%3BLC%3AE6E8FA%3BT%3AC4C8CC%3BGFNT%3AC4C8CC%3BGIMP%3AC4C8CC%3BLH%3A36%3BLW%3A639%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fcdn-www.airliners.net%2Fgraphics%2Fopen_file_header_image.jpg%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.airliners.net%3BFORID%3A1%3B&hl=en&search_field=datedesc&q=F-GZCP